سلامت در رسانه ها > خواص زنیان و ویژگی های دارویی و درمانی این گیاه با ارزش

خواص زنیان و ویژگی های دارویی و درمانی این گیاه با ارزش

خواص زنیان و ویژگی های دارویی و درمانی این گیاه با ارزش

 خواص زنیان و ویژگی های دارویی و درمانی این گیاه با ارزش

زنیان معمولا در بسیاری از مناطق جهان از جمله ایران کشت می شود. در گذشته، به طور سنتی برای درمان بیماری های مختلفی از جمله نفخ، خستگی، اسهال، تومورهای شکمی، درد شکم، ناراحتی های تنفسی و از دست دادن اشتها استفاده می شد. از جمله خواص زنیان خاصیت درمانی بیماری هایی مانند ضد قارچ، آنتی اکسیدان، ضد باکتری، ضد انگل و اثرات کاهش چربی است.

این گیاه حاوی اجزای مهم مختلفی از جمله کربوهیدارت ها، ساپوتین و ترکیبات فنلی، روغن های فرار، پروتئین، چربی، فیبر و مواد معدنی از جمله کلسیم، فسفر، آهن و اسید نیکوتین (نیاسین) می باشد. در این مقاله به بررسی خواص دارویی زنیان خواهیم پرداخت.

خواص زنیان چیست؟

زنیان در طول هزاران سال در طب سنتی کاربردهای درمانی مختلفی از جمله اثرات ضد سرفه، داشته است. از دیگر اثرات درمانی این گیاه، موثر در اختلالات گوارشی مانند ریفلاکس، گرفتگی عضلات، تومورهای شکمی، درد شکم و همچنین در اختلالات عفونت چشم، است. استفاده درمانی از زنیان بی شمار و فراوان است و برای نفخ، ضدعفونی ، خلط آمیبیازیس، ضد میکروبی، ضد انگل، ضد پلاکتی، و همچنین در درمان التهاب گلو و سرماخوردگی حاد، موثر است. همچنین شواهد بالقوه ضد سرطانی در این دانه وجود دارد.

خاصیت زنیان برای درد معده و دستگاه گوارش

مخلوط یک قاشق زنیان با یک قاشق دانه زیره (خواص زیره) با کمی پودر زنجبیل (خواص زنجبیل)، و مصرف آن به صورت روزانه، یک درمان طبیعی و بهترین راه برای درمان مشکلات معده و مشکلات سوء هاضمه می باشد. همچنین رازیانه بهترین روش برای درمان مشکلات گوارشی است و برای درمان یبوست موثر است.

زنیان و از دست دادن وزن

به طور کلی دانه زنیان برای از دست دادن وزن کاربرد دارد. با خوردن دانه زنیان اشتها در فرد کم می شود. این گیاه می تواند به از دست دادن وزن کمک کند.

فواید زنیان برای دیابت

 یک قاشق چای خوری دانه زنیان و مخلوط کردن آن در یک لیوان شیر و خوردن آن به مدت 30 روز، برای بیماری دیابت موثر است.

زنیان آرام کننده مشکلات قلبی

خوردن زنیان با یک فنجان آب گرم، بر روی عملکرد قلب تاثیر می گذارد. این نوشیدنی به عملکرد قلب کمک می کند، در نتیجه خواص دارویی زنیان از حملات قلبی همراه با دیگر ناراحتی های قلبی جلوگیری می کند.

تاثیر زنیان برای درمان دندان درد

یک فنجان آب همراه با یک قاشق چای خوری دانه زنیان و یک قاشق چای خوری نمک را با هم بجوشانید. سپس اجازه دهید تا این مایع خنک شود. غر غره کردن این مایع در دهان، درد دندان را در عرض چند دقیقه از بین می برد. می توانید از این خواص زنیان به عنوان درمان خانگی موثر در بهبود دندان درد بهره ببرید.

زنیان برای جلوگیری از آرتروز

زنیان با خاصیت ضد التهابی برای آرامش و تسکین عضلات موثر است. قرار دادن روغن زنیان بر روی منطقه آسیب دیده کمک به رهایی سریع آن درد می کند.

زنیان به عنوان داروی مقوی غرایز جنسی

زنیان به عنوان یک داروی مقوی غرایز جنسی طبیعی محسوب می شود. خواص زنیان برای افزایش میل جنسی و همچنین نشاط جنسی موثر است. همچنین باعث افزایش تعداد اسپرم می شود.

زنیان به عنوان ضد عفونی کننده

زنیان به عنوان یک ضد عفونی کننده برای تمیز کردن زخم و همچنین پاک سازی عفونت های پوستی استفاده می شود. تیمول در دانه زنیان به عنوان یک میکروب کش قدرتمند، ضد اسپاسم، و همچنین قارچ کش محسوب می شود. از روغن زنیان در خمیر دندان و همچنین عطر استفاده می شود. خرد شده برگ زنیان و قرار دادن آن بر روی عفونت به عنوان یک ضد عفونی کننده نیز کاربرد دارد.

خاصیت زنیان برای اختلالات کبد و کلیه

خاصیت های دارویی زنیان به مشکلات کلیه، مشکلات کبدی و مشکلات معده کمک فراوانی می کند. در برخی از تحقیقات نشان داده شده است که جوییدن زنیان می تواند به کسانی که می خواهند از خوردن الکل خلاص شوند نیز کمک کند.

کاهش کمر درد با زنیان

در برخی از کشورها، برخی از خانم هایی که باردار هستند برای کاهش کمر درد و پاک سازی خون از زنیان استفاده می کنند. همچنین از دیگر خواص زنیان درمان نیش حشرات است که با خاصیت تسکین دهندگی خود می تواند درد نیش حشرات را کاهش دهد.

http://khasiat.org

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :