سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > بایدها و نبایدهایی درباره ی مصرف جنسینگ در دوران بارداری

بایدها و نبایدهایی درباره ی مصرف جنسینگ در دوران بارداری

بایدها و نبایدهایی درباره ی مصرف جنسینگ در دوران بارداری

بایدها و نبایدهایی درباره ی مصرف جنسینگ در دوران بارداری

قرن هاست که از گیاه جنسینگ، به سبب تاثیر بسیار آن بر سلامتی، استفاده می شود. این گیاه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و خستگی و استرس را کاهش می دهد. چای جنسینگ و مکمل های آن برای درمان مشکلات دوران بارداری مناسب است اما متاسفانه هنوز شواهد کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. ایمن بودن مصرف جنسینگ در دوران بارداری هم به خوبی مشخص نیست. در واقع تحقیقات نشان می دهد که مصرف جنسینگ در دوران بارداری بی خطر نیست. گونه های مختلفی از گیاه جنسینگ در طبیعت وجود دارند اما شایع ترین نوعِ جنسینگِ موجود در فروشگاه ها جنسینگ آسیایی و جنسینگ آمریکایی است.

جنسینگ آسیایی با نام علمی Panax ginseng بومی چین و کره ی جنوبی است و هزاران سال است که از آن در طب سنتی چین استفاده می شود. جنسینگ آمریکایی هم با نام علمی Panax quinquefolis در مناطقی از امریکای شمالی به ویژه در کانادا رشد می کند. جنسینگ حاوی آنتی اکسیدان های ضدالتهابی است که  آسیب ناشی از رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کنند و خطر ابتلا به سرطان ها و بیماری های قلبی را کاهش می دهند. محققان هشدار می دهند که زنان باید درباره ی مصرف جنسینگ در دوران بارداری به ویژه در مراحل اولیه ی آن محتاط باشند. نتایج یک پژوهش منتشر شده در نشریه ی Human Reproduction نشان می دهد که ترکیب جینسنوساید Rb1در جنسینگ باعث اختلال در جنین موش می شود. این پژوهش همچنین نشان می دهد که غلظت بالاتر جینسنوساید Rb1 خطر ایجاد اختلال در جنین را افزایش می دهد.

تحقیقات درباره ی تاثیر جنسینگ در دوران بارداری محدود است. انجام تحقیقات روی انسان، به دلیل نگرانی درباره ی ایجاد خطرهای احتمالی مشکل است. دانشمندان اغلب به نتایج آزمایش های انجام شده روی حیوانات مثل موش و خرگوش تکیه می کنند. نتایج مطالعات انجام شده روی جوندگان به طور مستقیم درباره ی انسان صدق نمی کند اما می تواند پزشکان را درباره ی مشکلات احتمالی ایجاد شده آگاه کند.

مروری بر یک مقاله ی منتشر شده در نشریه ی  Clinical Pharmacology نشان می دهد که مصرف جنسینگ در دوران بارداری بی خطر است اما براساس شواهد و نتایج آزمایش های انجام شده در موش ها و ایمن نبودن مصرف این گیاه در دوران بارداری، می توان به این نتیجه رسید که بهتر است زنان در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه ی اول، از مصرف جنسینگ خودداری کنند.

ایمنی مصرف جنسینگ در دوران شیردهی نیز به طور کامل روشن نشده است. توصیه می شود که زنان تا پیش از پایان دوره ی شیردهی از مصرف جنسینگ اجتناب کنند.

جنسینگ گیاهی است که مصرف آن به عنوان ماده ای ایمن و بی خطر در دوران بارداری معرفی نشده است. در دوران بارداری برچسب مواد تشکیل دهنده ی فرآورده های غذایی به ویژه دمنوش های گیاهیباید به دقت مطالعه شود. در دوران بارداری حتما پیش از مصرف دمنوش جنسینگ یا مکمل های آن با پزشک مشورت کنید. 

http://www.healthline.com/health/pregnancy/ginseng#3

هشتگ :



اشتراک گذاری :