سلامت در رسانه ها > آیا نوشیدن چای داغ مضر است یا سرد؟

آیا نوشیدن چای داغ مضر است یا سرد؟

آیا نوشیدن چای داغ مضر است یا سرد؟

آیا نوشیدن چای داغ مضر است یا سرد؟

ما ایرانی‌ها ساعت‌ها وقت صرف می‌کنیم تا خوراک‌های خوشمزه را بپزیم اما لحظه‌ای را درنگ نمی‌کنیم تا کمی گرمای غذا کم شود. حکایت چای خوردنمان هم همین طور است، اگر می توانستیم از کتری درحال جوش چای می خوردیم! اما سوال اینجاست آیا واقعا چای داغ برای ما مضرتر است و یا چای سرد شده؟ برای دانستن این موضوع مطلب زیر را بخوانید.

 آیا نوشیدن چای داغ مضر است یا سرد؟

باید از مصرف نوشیدنی‌های خیلی داغ یا خیلی سرد پرهیز کنید؛ زیرا سلول‌های مخاطی دهان و مری به‌شدت تحت‌تاثیر غذاها و نوشیدنی‌های خیلی داغ یا خیلی سرد قرار می‌گیرند و آسیب می‌بینند. ضمن اینکه در برخی منابع پزشکی، عنوان شده است نوشیدن مداوم نوشیدنی‌های بسیار داغ می‌تواند به مرور زمان باعث آسیب سلول‌های حفره دهان و مری شود و خطر ابتلا به سرطان مری را هم افزایش دهد. نوشیدن مایعات بسیار سرد هم اثر تحریک‌کننده‌ای برای دستگاه گوارش دارد. افرادی که عادت به نوشیدن آب، دوغ یا خیلی‌خنک دارند، نوشابه‌های ‌بیشتر از سایر افراد دچار سوءهاضمه می‌شوند.

ضمن اینکه افراد مبتلا به روده تحریک‌پذیر هم باید حتما از مصرف نوشیدنی‌های بسیار سرد پرهیز کنند چون این نوع نوشیدنی‌ها باعث افزایش درد و تحریک دستگاه گوارش می‌شوند.

 خیلی وقت‌ها علت نوشیدن چای خیلی داغ، کمبود وقت است ولی این کار باعث آسیب‌ سلول‌های دهان و مری می‌شود. توصیه ما این است که اگر عجله دارید و می‌‌خواهید حتما چای هم بنوشید، چای خود را در ظرف‌های با دهانه باز و بزرگ بریزید تا زودتر خنک شود.

به‌طور کلی، چای و سایر نوشیدنی‌های داغ باید زمانی مصرف شوند که با خوردن آنها احساس سوختگی یا گزگز در ناحیه زبان و دهان نداشته باشید.

اگر چای به‌اندازه کافی خنک شده باشد، دیگر بخاری از آن بلند نمی‌شود و این می‌تواند نشانه آماده بودن چای برای مصرف باشد. درنهایت از نوشیدن مایعات خیلی سرد هم پرهیز کنید و اگر نوشیدنی شما خیلی سرد است، اجازه بدهید کمی گرم شود سپس آن را بنوشید.

 

https://www.alodoctor.com

هشتگ :



اشتراک گذاری :