سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > اثرات زعفران و ترکیبات آن بر سیستم عصبی

اثرات زعفران و ترکیبات آن بر سیستم عصبی

اثرات زعفران و ترکیبات آن بر سیستم عصبی

اثرات زعفران و ترکیبات آن بر سیستم عصبی

در طب سنتی ایرانی، زعفران (C. sativus) به عنوان یک گیاه ضدتشنج استفاده شده است. در سال 2014 مطالعه‌ای نشان داد که زعفران در دوز 400 و 800 میلی گرم بر کیلوگرم فعالیت ضدصرع چشمگیری در نمونه‌های مبتلا به تشنج ناشی از پنتیلن تترازول (PTZ) در روش وابسته به دوز دارد. اما زعفران در دوز 200 میلی گرم بر کیلوگرم تشنج ناشی از (PTZ)را به طور چشمگیری سرکوب نکرد.
سافرانال (در دوز 0/15 و 0/35 میلی گرم بر کیلوگرم) باعث کاهش مدت تشنج ناشی از (PTZ)، تأخیر در شروع تشنج‌های شد و موش‌ها را از مرگ محافظت کرد اما کروسین (200 میلی گرم بر کیلوگرم) فعالیت ضدتشنجی نشان نداد.
در مطالعه بالینی در سال 2010 مشاهده شد که مصرف زعفران 30 میلی گرم بر کیلوگرم (15 میلی گرم دو بار در روز) تأثیر مشابه دونپزیل برای درمان بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط در افراد 55 سال و بالاتر دارد.
علاوه بر این، عوارض جانبی عصاره زعفران، به جز استفراغ، مشابه اثرات دونپزیل بود. استفراغ بیشتر در گروه مصرف‌کننده دونپزیل رخ داد.
در مطالعه ای دیگر، 46 بیمار مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط با زعفران به مدت 16 هفته درمان شدند. نتایج نشان داد که عملکرد شناختی در گروه درمان شده با زعفران به طور چشمگیری بهتر از گروه کنترل (دارونما) بود.
در مطالعه‌ای به منظور بررسی اثرات ضدافسردگی و ضداسکیزوفرنی زعفران مشاهده شد که مصرف کوتاه مدت کپسول‌های زعفران (30 میلی گرم در روز) به مدت 6 هفته نیز تاثیر مشابه فلوکستین (40 میلی گرم در روز) در بهبود علائم افسردگیِ بیمارانی که از اختلال افسردگی عمده (MDD) رنج می بردند، پس از قرار گرفتن در معرض "دست‌کاری عروق کرونر از راه پوست" (PCI)، دارد.

 


Khazdair, M.R., Boskabady, M.H., Hosseini, M., Rezaee, R., & M. Tsatsakis, A. (2015). The Effects of Crocus sativus (Saffron) and its Constituents on Nervous System: A Review. Avicenna Journal of Phytomedicine, 5(5), 376- 391. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4599112/

هشتگ :



اشتراک گذاری :