سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > اثر آرامبخش هل بر سیستم تنفسی و بهبود علائم بیماری آسم

اثر آرامبخش هل بر سیستم تنفسی و بهبود علائم بیماری آسم

اثر آرامبخش هل بر سیستم تنفسی و بهبود علائم بیماری آسم

اثر آرامبخش هل بر سیستم تنفسی و بهبود علائم بیماری آسم

مصرف گیاهان دارویی و محصولات طبیعی به طور چشمگیری در دو ده گذشته در سراسر جهان افزایش یافته است. بیش از 400 گونه‌ی گیاهی دارویی به طور سنتی برای درمان علائم اختلالات آسم و آلرژیک در سراسر جهان استفاده شده است.
ثابت شده است که برخی جایگزین‌های گیاهی که برای درمان آسم استفاده می‌شوند، علائم بیماری را تسکین می‌دهند و همچنین به مهار پیشرفت بیماری کمک می‌کنند. این گیاهان نقش‌های چند جانبه را در کنترل بیماری ایفا می‌کنند. براساس مکانیسم عملکردی گزارش شده، گیاهانِ دارای عملکرد ضد آسم به گروه‌های زیر طبقه‌بندی می شوند:
- گشاد کننده‌های برونش یا نایژه (قسمتی از دستگاه تنفسی): مانند رزماری و پرسیاوشان
- تثبیت کننده ماست سل (جلوگیری از آزاد شدن هیستامین و سایر واسطه‌های آلرژیک)
- ضدآلرژی: مانند چای (Camellia sinensis) و پرسیاوشان
- ضد التهاب: مانند آلوورا
- ضد اسپاسم: مانند آویشن
- داروهایی با مکانیسم‌های اثرگذار مختلف
- داروهای ضد آنافیلاکتیک
- داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی

هل به طور گسترده در طب سنتی برای درمان آسم استفاده می‌شود. افرادی که از بیماری آسم رنج می‌برند می‌توانند از هِل برای تسکین علائم آسم مانند سرفه، خس خس، تنگی نفس و احساس سنگینی در قفسه سینه استفاده کنند. هل به تنفس راحت‌تر از طریق افزایش گردش خون در شش ها، غلبه بر التهاب و تسکین غشاهای مخاطی کمک می کند.
در سال 2011، در مطالعه‌ای اثر آرامبخش هل بر سیستم تنفسی و مکانیسم اصلی آن بررسی و نتایج آن در مجله Bangladesh Journal of Pharmacology منتشر شد. در این مطالعه عصاره خام هل برای درمان انقباض نایژه ناشی از مصرف کارباکول در رت‌های تحت بیهوشی مصرف شد. عصاره خام هل حاوی آلکالوییدها، فلاوونوییدها، ساپونین‌ها، استرول‌ها و تانن‌ها است. هل در روشی وابسته به دوز (10-100 میلی گرم / کیلوگرم) افزایش تحریک ناشی از مصرف کارباکول را در فشار دمی (فشار وارده بر شش‌ها در طول نفس کشیدن) سرکوب کرد.
همچنین در بافت‌های نای جداشده از خرگوش، عصاره خام هل باعث تسکین انقباضات ناشی از کارباکول (دوز 1میکرومولار) و غلظت بالای یون پتاسیم (دوز 80 میلی مولار، مانند موارد مصرف وراپامیل) شد که مکانیسم آن از طریق بلوکه کردن کانال یون کلسیم است. این نتایج تاکید دارند که هل اثر انقباض نایژه از طریق "مکانیسم آنتاگونیست یون کلسیم" (برقراری پیوند با یون کلسیم) را دارد. بنابراین مطالعات، مصرف منظم هل در مقادیر کم برای افراد مبتلا به آسم یا برونشیت بسیار مفید است.


- Khan, A. , Jabeen Khan, Q., & Gilani, A.H. (2011). Pharmacological Basis for the Medicinal Use of Cardamom in Asthma. Bangladesh Journal of Pharmacology, 6(1), 34-37. Retrieved from https://www.banglajol.info/index.php/BJP/article/view/8133


- G. Mali, R., & S. Dhake, A. (2011). A Review on Herbal Antiasthmatics. Oriental Pharmacy and Experimental Medicine, 11(2), 77–90. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3245822/


- (2017, October 16th). Top 10 Health Benefits of Cardamom. Top10 Home Remedies. Retrieved from https://www.top10homeremedies.com/kitchen-ingredients/top-10-health-benefits-cardamom.html/2


هشتگ :



اشتراک گذاری :