سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > ارزش غذایی گیاه رازیانه

ارزش غذایی گیاه رازیانه

ارزش غذایی گیاه رازیانه

ارزش غذایی گیاه رازیانه

رازایانه بویی جنوب اروپا است و به طور گسترده در سراسر اروپا، خاورمیانه، چین، هند و ترکیه رشد می کند. دانه های رازیانه را زمانی که گل های آن قهوه ای شد می توان برداشت کرد.

رازیانه نماد طول عمر، شجاعت و قدرت است. این گیاه حاوی مواد مغذی و ترکیبات ضروری بدن مانند آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و فیبر است.

دانه های رازیانه حاوی فلاونوئیدهایی مانند کامفرول و کوئرستین است. این ترکیبات با از بین بردن رادیکال های آزاد مضر در بدن، خطر ابتلا به انواع سرطان، عفونت و بیماری های عصبی را کاهش می دهند.

دانه های رازیانه سرشار از فیبر هستند. 100 گرم تخم رازیانه حاوی 8/39 گرم فیبر مورد نیاز بدن است. فیبر با حرکت در طول سیستم گوارشی مانند یک عامل حجم دهنده عمل می کند و باعث کاهش بیماری های دستگاه گوارش مانند یبوست می شود. فیبرهای غذایی در حین عبور از روده به کلسترول بد موجود در غذا متصل می شود و به خروج کلسترول LDL از بدن کمک می کند.

فیبر رازیانه از مخاط روده ی بزرگ محافظت می کند و خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ را کاهش می دهد.

دانه های رازیانه حاوی ترکیبات فراری ماند آنتول، لیمونن، انیسیک اسید، پینن، میرسین، فنچون، چاویکول و سینئول است. این ترکیبات فعال در رازیانه خواص آنتی اکسیدانی دارند و به درمان نفخ و بیماری های دستگاه گوارش کمک می کنند.

دانه های رازیانه حاوی مواد مدنی مانند مس، آهن، کلسیم، پتاسیم، منگنز، روی و منیزیم هستند. عنصر مس برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری است و عنصر آهن نیز برای تشکیل این گلبول ها مورد نیاز است. روی به عنوان یک کوفاکتور در بسیاری از آنزیم ها رشد سلول های بدن، تولید اسپرم و سنتز اسیدهای نوکلئیک را تنظیم می کند. کوفاکتور ها گروهی از موادی هستند که به آنزیم ها متصل می شوند و کار آن ا را تسهیل می کنند.

پتاسیم ترکیب مهمی در سلول ها و مایعات بدن است و ضربان قلب و فشار خون را کنترل می کند. بدن انسان از منگنز به عنوان کوفاکتوری برای آنزیم های آنتی اکسیدانی مهم و سوپراکسید دیسموتاز ( آنزیمی که باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد می شود) استفاده می کند.

دانه های رازیانه منبع غنی از ویتامین های A,E,C و همچنین ویتامین های گروه B مانند تیامین، پیریدوکسین، ریبوفلاوین و نیاسین است.

 

http://www.nutrition-and-you.com/fennel-seed.html

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :