سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > ارزش تغذیه‌ای بالای توت فرنگی، بلوبری، تمشک و انواع دیگر بِری‌ها

ارزش تغذیه‌ای بالای توت فرنگی، بلوبری، تمشک و انواع دیگر بِری‌ها

ارزش تغذیه‌ای بالای توت فرنگی، بلوبری، تمشک و انواع دیگر بِری‌ها

ارزش تغذیه‌ای بالای توت فرنگی، بلوبری، تمشک و انواع دیگر بِری‌ها

بلوبری، تمشک، توت‌فرنگی و انواع دیگر بِری‌ها منبع سرشار ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که عوامل خطرزای سرطان‌های خاص، بیماری‌های التهابی، قلبی-عروقی و متابولیکی را کاهش می‌دهند. قدرت تغذیه‌ای آن ها از رنگ تیره آن‌ها به ارمغان می‌آید. بلوبری و تمشک هر دو بالاترین قدرت آنتی‌اکسیدانی را دارند. توت‌فرنگی بیشترین میزان ویتامین C را در هر بار مصرف، نسبت به هر میوه دیگر حتی پرتقال، دارد! بِری‌ها چربی کم و میزان مواد مغذی بالایی دارند.

آنتی‌اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها مانند کاروتنوئیدها (لوتئین، زئاگزانتین) و فلاوونوییدها (روتین، رزوراترول، کوئرستین) به حفظ سلامت چشم، کاهش خطر بیماری‌های چشمی نظیر دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و نزدیک‌بینی کمک می‌کنند. آنتوسیانین، سلنیوم و مس، همه‌ی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویژگی‌های بهبوددهندگی اختلالات عصبی مانند آلزایمر را به واسطه جلوگیری از آسیب سلول مغزی و ترمیم نورون (سلول عصبی) دارند.  

این آنتی‌اکسیدان‌ها، با الاژیک اسید، برای کاهش خطر سرطان مفید هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها مهم هستند؛ چراکه آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد را در بدن خنثی می‌کنند. 

فیبر

مقدار فراوان فیبر موجود در بِری‌ها به هضم و سلامت کلی دستگاه گوارش کمک می‌کند. همچنین فیبر در کاهش کلسترول بد، پایین آوردن کلسترول کل سرم و سطوح فشار خون و حفظ سیستم قلبی- عروقی در بهترین وضعیت نقش دارد. البته مصرف فیبر در موارد ابتلا به بیماری‌هایی مانند انواع دیابت بر سطوح گلوکز خون نیز تأثیر می‌گذارد.

ویتامین‌ها

بِری‌ها حاوی مقدار فراوان از انواع ویتامین‌های A، B کمپلکس، C و E هستند که به تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها به عنوان آنتی‌اکسیدان نیز در نظر گرفته می‌شوند و به مبارزه برعلیه استرس اکسیداتیوِ منجرشونده به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، انواع دیابت و سرطان‌های خاص کمک می‌کنند.

 

 

Quinn, J. (2017, OCT. 03). Health Benefits of Strawberries, Blueberries & Blackberries. LIVESTRONG.COM. Retrieved from https://www.livestrong.com/article/115553-health-benefits-strawberries-blueberries-/

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :