سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > ارزش غذایی چای جنسینگ

ارزش غذایی چای جنسینگ

ارزش غذایی چای جنسینگ

ارزش غذایی چای جنسینگ

چای جنسینگ در حال حاضر یک نوشیدنی محبوب است که در سراسر جهان مصرف می‌شود و کاربردها و فواید سلامتی بسیار فراوان دارد. یک وعده چای جنسینگ حاوی 10-8 کالری و بخش قابل توجهی از کربوهیدرات‌ها است.
این چای یکی از مکمل‌های گیاهی بسیار مغذی موجود در دنیا درنظر گرفته می‌شود. چای جنسینگ اثرات خنک‌کنندگی‌ دارد؛ در کنترل سطوح قند خون بسیار مفید است؛ خاصیت ضدسرطانی دارد که می‌تواند به رفع رشد سلول‌های سرطانی در بدن کمک کند؛ سرشار از ترکیباتی به نام جنسنوزیدها است که ویژگی‌های درمانی دارند و برای بهبود مقاومت نسبت به استرس و افزایش تعادل سلولی می‌توانند به داخل سلول نفوذ کنند. جنسینگ برای درمان اختلال جنسی نیز بسیار مصرف می‌شود.
در ادامه بهترین فواید سلامتی چای جنسینگ ذکر شده است:

کمک به جلوگیری از سرطان: جنسینگ سرشار از خواص ضدسرطانی است. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که روزانه چای جنسینگ می‌نوشند خطر پیشرفت سرطان در آن‌ها پایین‌تر است. چای جنسینگ برای رفع رشد سلول‌های سرطانی در بدن بسیار توصیه می‌شود.

کاهش دهنده فشار خون: چای جنسینگ یک نوشیدنی بسیار مفید برای افرادی است که از فشار خون بالا رنج می برند. این چای به کنترل سطوح فشار خون در بدن کمک می‌کند. همچنین اثرات بسیار آرام‌بخش و تسکین دهنده دارد که باعث کاهش اضطراب و فشار خون بالا می‌شوند.

کمک به کاهش وزن: چای جنسینگ حاوی برخی ترکیبات فعالی است که در برابر چاقی بسیار مؤثر هستند. این چای سرکوبگر طبیعی اشتها است. مصرف منظم چای جنسینگ به راحتی و به طور مؤثر می‌تواند شما را برای رسیدن کاهش وزن مورد نظرتان کمک کند.

تقویت سلامت جسمی و فیزیکی: چای جنسینگ نوشیدنی است که به افزایش استقامت کمک می‌کند و سطوح انرژی را افزایش می‌دهد. همچنین سوخت‌و‌ساز بدن را منظم می‌کند که متعاقبا می‌تواند سطوح انرژی را افزایش دهد.

تسکین گرفتگی‌های قاعدگی: چای جنسینگ سال‌ها به عنوان دارویی طبیعی برای درمان گرفتگی‌های قاعدگی دردناک استفاده شده است اثر خنک‌کنندگی آن می‌تواند به کاهش علائم گرفتگی‌های قاعدگی کمک کند. همچنین مصرف منظم چای جنسینگ می‌تواند درد شکمی مرتبط با گرفتگی‌های قاعدگی را به حداقل برساند.

درمان اختلال عملکرد جنسی: تحقیقات نشان داده‌اند که چای جنسینگ اغلب برای درمان بیماری‌های جنسی، به ویژه در مردان استفاده شده است. چای جنسینگ می‌تواند به درمان اختلال عملکرد نعوظ کمک کند. مردانی که از این بیماری رنج می‌برند باید چای جنسینگ را در رژیم غذایی روزانه‌شان بگنجانند.

کمک به تسکین استرس: جنسینگ یک آداپتوژن (سازش‌زا) است. آداپتوژن‌ها داروهای گیاهی هستند که شما را نسبت به استرس‌های ذهنی، فیزیکی و محیطی انعطاف‌پذیرتر می‌کنند. به طور کلی عملکرد آن‌ها کاهش هورمون استرس -کورتیزول- است درحالیکه غدد آدرنال را تقویت می‌کنند. بنابراین، نوشیدن چای جنسینگ می‌تواند به تسکین استرس و مشکلات مرتبط با استرس کمک کند.

کاهش‌ سطوح قند خون: چای جنسینگ به کاهش سطوح قند خون در بیمارانی که از دیابت نوع 2 رنج می‌برند کمک می‌کند. با این حال، چنانچه مبتلا به دیابت هستید، پیش از شروع مصرف چای جنسینگ با پزشکتان مشورت کنید؛ فقط برای اطمینان از اینکه این چای با داروهایتان تداخل ندارد. حتی افرادی که دیابت ندارند، با مصرف منظم چای جنسینگ می‌توانند سطوح قند خونشان را پایین نگه‌دارند.

محافظت در برابر سرطان: جنسینگ ویژگی‌های ضد تومور دارد و در برابر برخی از انواع سرطان شامل ریه، کبد، پانکراس، تخمدان و شکم محافظ است. علاوه‌براین، تحقیقات نشان داده‌اند که افراد سیگاری که چای جنسینگ می‌نوشند، نسبت به افرادی سیگاری که چای جنسینگ نمی‌نوشند، کمتر در معرض خطر پیشرفت سرطان‌های مرتبط با سیگار کشیدن هستند.

درمان مشکلات تنفسی: چای جنسینگ به طور سنتی برای درمان مشکلات مرتبط با ریه استفاده شده و نقش چای جنسینگ در تسکین علائم آسم اثبات شده. این چای عملکرد ریه و علائم بیماری مزمن انسدادی ریه را بهبود می‌دهد. مصرف این چای به همراه آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان برونشیت‌ نسبت به صرفا درمان با آنتی‌بیوتیک مؤثرتر است.

عوارض جانبی و آلرژی به چای جنسینگ

عوارض جانبی چای جنسینگ شامل واکنش‌های آلرژی مانند تورم زبان، گلو و صورت، راش‌های پوستی خفیف، مشکل در تنفس، تنگی در ناحیه سینه، سرگیجه، آسم و تپش قلب است. پزشکان مصرف جنسینگ در طول بارداری یا زمان شیردهی را توصیه نمی‌کنند؛ زیرا امکان اثرات نامطلوب بر جنین و نوزادان وجود دارد. اغلب افرادی که مقادیر زیاد چای جنسینگ را به طور منظم مصرف می‌کنند از بی‌قراری، تحریک‌پذیری، عصبانیت و اضطراب شکایت دارند. عوارضی که می‌توانند ناشی از تحریک بیش از حد سلول‌های مغز در نتیجه مصرف مقدار زیاد چای جنسینگ باشند.

 

Benefits of Ginseng Tea and Its Side Effects. Lybrate. Retrieved from
https://www.lybrate.com/topic/benefits-of-ginseng-tea-and-its-side-effects


هشتگ :



اشتراک گذاری :