سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > ارزش غذایی گل گاوزبان

ارزش غذایی گل گاوزبان

ارزش غذایی گل گاوزبان

ارزش غذایی گل گاوزبان

ارزش غذایی گل گاوزبان

گل گاوزبان گیاهی دو یا چند ساله و علفی است. برگ های این گیاه نسبتا بزرگ، چین خورده و به رنگ سبز تیره است. جام گل، باریک و قیفی یا لوله ای شکل و ستاره ای و به رنگ قرمز ارغوانی در انتهای ساقه قرار دارد که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش تبدیل می شود.

گل گاوزبان کالری بسیار کمی دارد. 100 گرم برگ تازه ی گل گاوزبان فقط 21 کالری انرژی دارد.

این گیاه حاوی اسید لینولنیک به مقدار 17 تا 20 درصد است. اسید لینولنیک عضوی از خانواده ی اسیدهای چرب امگا 6 است. اسیدهای چرب امگا 6 درحفظ عملکرد و سلامت مفاصل و پوست نقش موثری دارند و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند.

گل گاوزبان حاوی مقدارزیادی ویتامین C (اسید اسکوربیک) است. هر 100 گرم گل گاوزبان 35 میلی گرم ویتامین C دارد. ویتامین C به همراه سایر آنتی اکسیدان ها با حذف رادیکال های آزاد و تقویت سیستم دفاعی بدن، خطر بروز برخی بیماری ها را کاهش می دهند.

گل گاوزبان منبع غنی ویتامین A و کاروتن است. هر دوی این ترکیبات آنتی اکسیدان هستند. این آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد باعث تاخیر در ابتلا به بیماری ها، کاهش روند پیری و حفظ سلامتی بدن می شوند. مصرف غذاهای غنی از ویتامین A، خطر ابتلا به سرطان های ریه و دهان را کاهش می دهد.

گل گاوزیان حاوی مواد معدنی مفید مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، منگنز، مس، روی و منیزیم است. پتاسیم بخش مهمی از سلول ها و مایعات بدن را تشکیل می دهد و به کنترل فشار خون و ضربان قلب کمک می کند. منگنز یک کوفاکتور (فعال کننده ی آنزیم) بسیار مهم برای آنزیم سوپر اکسید دیسموتاز است. این گیاه همچنین یکی از منابع مهم ویتامین های گروه B به ویژه نیاسین است. نیاسین به کاهش سطح کلسترول مضر خون کمک می کند.

http://www.nutrition-and-you.com

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :