سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > ارزیابی اثر کاربردی مصرف کوتاه مدت زعفران بر تباهی لکه زرد شبکیه چشم

ارزیابی اثر کاربردی مصرف کوتاه مدت زعفران بر تباهی لکه زرد شبکیه چشم

ارزیابی اثر کاربردی مصرف کوتاه مدت زعفران بر تباهی لکه زرد شبکیه چشم

ارزیابی اثر کاربردی مصرف کوتاه مدت زعفران بر تباهی لکه زرد شبکیه چشم

دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) یک وضعیت چشمی شایع است که در نهایت باعث کاهش بینایی در بین افراد 50 سال و بیشتر می‌شود. این وضعیت باعث آسیب به ماکولا می‌شود. ماکولا، از میلیون‌ها سلول حساس به نور تشکیل شده که باعث دید دقیق مرکزی می‌شود. ماکولا حساس‌ترین ناحیه‌ی شبکیه چشم است. شبکیه، نور را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند و سپس این سیگنال‌ها را به عصب بینایی در مغز می‌فرستد و در آنجا به تصاویری که می‌بینیم، تبدیل می‌شوند. هنگامی که ماکولا آسیب می‌بیند، ممکن است بخش مرکزی میدان دید تار، غیرطبیعی یا تیره به نظر برسد.
در برخی افراد، AMD بسیار آهسته پیشرفت می‌کند و کاهش بینایی به مدت طولانی اتفاق نمی‌افتد. در برخی دیگر، بیماری سریع‌تر پیشرفت می‌کند و ممکن است منجر به کاهش بینایی در یک یا هر دو چشم شود. ایجاد یک ناحیه تار نزدیک مرکز بینایی در AMD پیشرفته، یک نشانه شایع است. با گذشت زمان، ناحیه تار ممکن است بزرگتر شود یا ممکن است نقاط توخالی در قسمت مرکزی دید ایجاد شود. همچنین ممکن است اشیاء واضح به نظر نرسند. AMD به تنهایی منجر به نابینایی کامل نمی‌‌شود. اما کاهش دید مرکزی در بیماری AMD می‌تواند با فعالیت‌های روزانه ساده مانند توانایی دیدن چهره افراد، رانندگی، خواندن، نوشتن یا انجام کار در فاصله نزدیک مانند آشپزی تداخل ایجاد کند.
در سال 2010، مطالعه‌ای با هدف ارزیابی اثر کاربردی مصرف کوتاه مدت زعفران، ادویه‌ای حاوی آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوییدی کروسین و کروستین، بر دژنراسیون ماکولای وابسته به سن ( AMD یا تباهی لکه زرد) در مراحل اولیه انجام شد.
به 25 بیمار (12 مرد، 13 زن) مبتلا به (AMD) با میانگین سنی 65 سال، به طور تصادفی روزانه 20 میلی‌گرم زعفران یا مکمل دارونما به صورت خوراکی، در یک دوره 3 ماهه داده شد. پس از 15 روز از پایان مرحله اول آزمایش، مصرف دارونما یا زعفران به طور معکوس برای 3 ماه دیگر بین افراد ادامه یافت. به‌طوریکه به افراد مصرف‌کننده مکمل زعفران، دارونما داده شد و به افراد مصرف‌کننده دارونما، مکمل زعفران داده شد. یافته‌های حاصل از نتایج دستگاهی و بالینی در شروع آزمایش و پس از 3 ماه از مصرف زعفران یا دارونما به‌طور همزمان ثبت شد.
نتایج تاکید کردند که مصرف کوتاه مدت زعفران حساسیت بینایی در بافت شبکیه را، در افراد مبتلا به AMD در مراحل اولیه، بهبود می‌دهد. اگرچه، نتایج دستگاهی باید برای چندین مرتبه تکرار شوند و اهمیت بالینی آن همچنان در حال ارزیابی است. نتایج این مطالعه سرنخ‌های مهمی را درباره امکان اثرگذاری کاروتنوییدهای تغذیه‌ای بر AMD در روش‌هایی نوین و غیرمنتظره ارائه دادند که احتمالا فراتر از ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی آن‌ها است.



- Falsini, B., Piccardi, M., Minnella, A., Savastano, C., Capoluongo, E., Fadda, A., … Bisti S. (2010). Influence of Saffron Supplementation on Retinal Flicker Sensitivity in Early Age-Related Macular Degeneration. Investigative Ophthalmology & Visual Science, 51(12):6118-24. Retrieved from http://iovs.arvojournals.org/article.aspx?articleid=2126253

- (2015, September). Facts About Age-Related Macular Degeneration. National Eye Institute (NEI). Retrieved from https://nei.nih.gov/health/maculardegen/armd_facts


هشتگ :



اشتراک گذاری :