سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > افراد مبتلا به بیماری تیروئید، دمنوش‌های گیاهی را جایگزین قهوه کنند

افراد مبتلا به بیماری تیروئید، دمنوش‌های گیاهی را جایگزین قهوه کنند

افراد مبتلا به بیماری تیروئید، دمنوش‌های گیاهی را جایگزین قهوه کنند

افراد مبتلا به بیماری تیروئید، دمنوش‌های گیاهی را جایگزین قهوه کنند

قهوه، نوشیدنی است که اغلب افراد برای به آرامش رسیدن انتخاب می‌کنند. متأسفانه برای کسانی که علاقه‌مند به نوشیدن قهوه‌اند و به‌خصوص برای کسانی که بیماری تیروئید دارند، دلایلی برای منع مصرف قهوه وجود دارد که ممکن است نیاز به انتخاب نوشیدنی جایگزین داشته باشند.

در کنار گرما و طعم خوشمزه، قهوه فوایدی نیز دارد. قهوه حاوی میزان بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌ها (که در بسیاری از میوه‌جات و سبزیجات نیز وجود دارند) است. برخی مطالعات نشان دادند که قهوه ممکن است به جلوگیری از سرطان، انواع دیابت، افسردگی، سیروزهای کبدی و سنگ‌های کیسه صفرا کمک کند.

در کنار تمام این مزایا، اما با اثر آن بر تیروئید، ممکن است که ضررهای قهوه بیشتر از فوایدش باشند. 

چگونه قهوه به تیروئید آسیب می‌رساند

قهوه حامل کافئین و یک محرک شدید برای سیستم عصبی مرکزی است. این ترکیب مسئول ایجاد برخی از فواید این نوشیدنی است، اما همین ترکیب باعث بسیاری از مضرات قهوه نیز می‌شود. در کتاب Coffee and Health نوشته  Gerard Derbyبیان شده است که دوزهای بالای کافئین با بزرگ شدن غدد تیروئید رت‌ها مرتبط است.    

علاوه‌براین، میزان بالای کافئین، تولید کورتیزول را افزایش می‌دهد. این افزایش، باعث ایجاد انرژی بالا به‌طور موقت و در نتیجه استرس می‌شود.

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید تقریبا با علائمی مانند مشکلات مربوط به هضم و گوارش، تپش قلب، عصبانیت و لرزش و خواب ضعیف آشنا هستند. کسانی که متابولیسم کافئین در آن‌ها آرام است نیز این علائم مشترک را دارند. آنهایی که کم کاری تیروئید دارند شاید تمایل داشته باشند که مصرف کافئین و قهوه را به منظور کاهش شانس بروز این علائم کاهش دهند.

اگر شما در حال مصرف هرگونه درمان جایگزین تیروئید هستید، مهم است که به یاد داشته باشید "نوشیدن قهوه یک ساعت پیش از مصرف دارو" می‌تواند میزان جذب را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

اختلالات خودایمنی مانند بیماری‌های هاشیموتو (نوعی التهاب مزمن تیروئید) و گریوز (نوعی پرکاری تیروئید همراه با بیرون زدن چشم از حدقه) که با تیروئید بسیار مرتبط‌اند نیز تأثیر منفی از قهوه می‌گیرند.     

پس چه بنوشیم؟

چای، علاوه بر خوشمزه بودن، فواید سلامتی متنوع بی‌شماری دارد. در مطالعه منتشر شده در مجله European Journal of Public Health، اظهار شده که مصرف منظم دمنوش‌هایی خاص ممکن است علائم تیروئید را تسکین دهد. همچنین بیان شده که باید از نوشیدن چای سیاه به دلیل محتوای فلورائید آن که اثرات منفی بر تیروئید دارد، پرهیز شود.    

معرفی چند چای ویژه‌ی مفید

بابونه: در میان تمام دمنوش‌ها، به نظر می‌رسد که بابونه بهترین انتخاب برای بهبود سلامت تیروئید و کاهش‌دهنده خطر سرطان تیروئید است. در مطالعه منتشر شده در European Journal of Public Health مشاهده شد که مصرف چای‌های گیاهی، به‌خصوص بابونه، در صورت مصرف منظم و دوره‌های طولانی مدت بسیار مفید است. براساس داده‌ها، افرادی که 2-6 بار در هفته به مدت بیش از 30 سال دمنوش بابونه می‌نوشند، 80 درصد شانس ابتلا به سرطان تیروئید و همچنین سایر بیماری‌های مختلف تیروئید در آن‌ها کاهش می‌یابد. طب سنتی انواع زیادی از دمنوش‌های ارگانیک و با کیفیت بالایِ حاوی بابونه را پیشنهاد می‌کند.

مریم گلی: مریم گلی تنها یک گیاه معروف در آشپزی نیست بلکه به عنوان یک چای قوی و خوش طعم عمل می‌کند. مصرف دمنوش مریم گلی موجب بهبود تقویت حافظه می‌شود و علائم مربوط به شرایط سیستم عصبی را تسکین می‌دهد. علاوه بر این، اسپاسم عضلانی، درد مزمن و علائم چندگانه یائسگی را رفع می‌کند. 

 

 

Holtorf Medical Group. How Herbal Tea Can Help Your Thyroid + 6 Teas You Need to Try. holtorf. Retrieved from https://www.holtorfmed.com/how-herbal-tea-can-help-your-thyroid/

هشتگ :



اشتراک گذاری :