سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > بایدها و نبایدهایی برای نگهداری برگ های خشک چای

بایدها و نبایدهایی برای نگهداری برگ های خشک چای

بایدها و نبایدهایی برای نگهداری برگ های خشک چای

بایدها و نبایدهایی برای نگهداری برگ های خشک چای

تاریخ مصرف چای به چگونگی نگهداری آن بستگی دارد. باید چای تازه را دور از هوا، گرما، نور و رطوبت نگه داشت چون هر کدام از این عوامل منجر به کهنه شدن وفساد آن می شود.

چای را از فروشگاه ها و برندهای معتبر و شناخته شده تهیه کنید. باید روی هربسته ی چای تاریخ تولید و انقضاء درج شود و فروشنده درباره ی مبدأ و کیفیت آن نوع چای اطلاعاتی داشته باشد.

چای را در ظرف های مات و غیرپلاستیکی قرار دهید. قوطی های حلبی و آلومینیومی بهترین ظروف برای نگهداری چای هستند. ظروف پلاستیکی بو و عطر چای را به خارج از ظرف منتقل می کنند در نتیجه طعم و مزه ی چای افت پیدا می کند. ظروف نگهداری چای باید نسبت به هوا غیرقابل نفوذ باشند. در صورتی که به این ظروف دسترسی ندارید، چای را در کیسه های دردار قرار دهید و درِ آن را ببندید. دقت کنید اگر از نایلون استفاده می کنید بودار نباشد چون بو و طعم چای را تغییر می دهد.

پس از هر بار استفاده، درِ ظرف را محکم ببندید. به این ترتیب طعم، عطر و تازگی چای حفظ می شود.

چای را در مکان تاریک، خشک و خنک نگهدارید. نور و رطوبت بزرگترین دشمنان چای هستند که آنزیم های تجزیه کننده ی چای را فعال می کنند. بهترین مکان نگهداری چای در درجه ی اول انباریِ مجهز به تنظیم نور خودکار است  که درجه حرارت ثابتی هم داشته باشد. پس از انباری،کابینت آشپزخانه مناسب ترین مکان برای نگهداری چای است. بهتر است چای را در کنار اجاق و یا روی اجاق گاز قرار ندهید چون گرما و رطوبت سبب فساد آن می شود.

 چای را در یخچال و فریز قرار ندهید. در صورتی که ناچار هستید برگ های چای را در فریزر نگهداری کنید بهتر است روز بعد حتما مصرف شوند.

 چای های طعم دار را جدا از انواع چای های ساده نگهداری کنید. در صورتی که این چای ها کنار هم نگهداری شوند، چای ساده نیز طعم دار می شود. از محکم بودن در ظرف یا کیسه ی نگهداری چای مطمئن باشید.

چای را در مقادیر کم بخرید تا مجبور نباشید آن را به مدت طولانی نگهداری کنید و همیشه چای تازه بنوشید.

اگر انواع چای مثل سیاه، سبز و سفید به درستی نگهداری شوند تا یک سال بعد هم چای تازه و خوش طعمی خواهید داشت.

چای کهنه یا نامرغوب بی مزه است. طعم و عطر چای، تازگی و کهنگی آن را نشان می دهد.

چای هایی که در ظروف شیشه ای قرار دارند یا به طور فله ای نگهداری می شوند را خریداری نکنید. شما نمی دانید که این چای ها چه مدت در قفسه های مغازه مانده است. 

http://www.wikihow.com/Store-Loose-Leaf-Tea

هشتگ :



اشتراک گذاری :