سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > بایدها و نبایدهای مصرف رزماری

بایدها و نبایدهای مصرف رزماری

بایدها و نبایدهای مصرف رزماری

بایدها و نبایدهای مصرف رزماری

رزماری بوته ای کوچک و همیشه سبز با برگ های زخیم و معطر است. گل های این گیاه به رنگ آبی هستند و در اواخر زمستان و اوایل بهار شکوفه می کنند. اگر چه رزماری بومی مناطق مدیترانه است اما در حال حاضر در سراسر جهان کشت می شود.

رزماری خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد. از برگ های این گیاه برای دور کردن کنه و حشرات آفت استفاده می شود. روغن رزماری خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی دارد و از خراب شدن گوشت جلوگیری می کند. پژوهش های علمی نشان می دهند که رزماری خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. پلی فنول های رزماری فعالیت های متابولیکی سلول های سرطانی را مهار می کنند. مصرف رزماری برای درمان برونشیت، آسم و سردرد مفید است. در آروماتراپی یا رایحه درمانی برای درمان سردرد از گیاه رزماری استفاده می شود.

در کشور آلمان برای درمان سوء هاضمه، فشار خون بالا و روماتیسم دوز های 4 تا 6 میلی گرم در روز رزماری تجویز می شود.

مصرف رزماری در دوران بارداری و شیردهی به صورت ادویه در مواد غذایی بی خطر است اما مصرف آن به صورت دمنوش و در دوزهای بالا توصیه نمی شود و می تواند منجر به سقط جنین شود. بهتر است بانوان باردار درباره ی مصرف این گیاه با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف مقادیر زیاد رزماری ممکن است باعث دل درد، سوزش معده، روده و مشکلات کلیوی شود. ترکیبات کتون و مونوترپن رزماری در دوزهای بالا باعث تشنج می شوند. از مصرف این گیاه در دوزهای بالا و در مقادیر زیاد خودداری شود.

رزماری حاوی ماده ای به نام سالیسیلات است که شباهت زیادی به آسپرین دارد و ممکن است در افرادی که نسبت به آسپرین حساسیت دارند، آلرژی ایجاد کند. مصرف رزماری در این افراد توصیه نمی شود.

رزماری ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. در صورت مصرف داروهای رقیق کننده ی خون، دیورتیک و مهار کننده های ACE (آنزیم مبدل آنژیوتانسین) از مصرف رزماری خودداری کنید و یا قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید.

افراد مبتلا به بیماری های روده، دیابت، زخم معده،کولیت و فشار خون بالا قبل از مصرف دمنوش رزماری با پزشک خود مشورت کنند.

https://www.drugs.com/npc/rosemary.html

http://woman.thenest.com/rosemary-tea-good-for-3022.html

 

 

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :