سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > بررسی اثر ضد تشنجی برگ گیاه کاکوتی

بررسی اثر ضد تشنجی برگ گیاه کاکوتی

بررسی اثر ضد تشنجی برگ گیاه کاکوتی

بررسی اثر ضد تشنجی برگ گیاه کاکوتی

صرع شامل گروهی از اختلالات عصبی است كه با حملات تشنج و یا به صورت اختلال حسی، شناختی و عاطفی تظاهر می کند. حدود نيم تا یک درصد از جمعيت جهان به بيماري صرع مبتلا هستند. تشنج، از مهمترین علایم صرع است كه به علت فعاليت الکتریکی غيرطبيعی نورون هاي مغز دیده می شود. نکته ی اصلی در درمان صرع، لزوم درمان طولانی مدت، مداوم و توأم چنددارو با هم است كه زمینه ی بروز عوارض جانبی متعدد داروها را بيشتر فراهم میکند. به دليل عوارض جانبی داروهاي شيميایی، داروهاي گياهی جایگزین مناسبی براي كنترل تشنج هستند. به همین منظور پژوهشی به منظور بررسی خاصیت ضد تشنجی عصاره ی هیدروالکلی برگ گیاه كاكوتی انجام شد.
كاكوتی گیاهی از خانواده ی نعناعیان یا Lamiaceae یکی از شناخته شده ترین گیاهان در دنیا است. كاكوتی، بومی كشورهای منطقه ی مدیترانه است. این گیاه در دامنه های خشک بین تخته سنگ های نواحی مختلف مدیترانه و برخی نواحی آسیا می روید. برگ های كاكوتی به صورت سنتی در ایران در بهبود تشنج، بیماری های تنفسی، اسپاسم عضلات صاف و نفخ مفید است. در این مطالعه 40 موش آزمایشگاهی به طور تصادفی به 5 گروه تقسیم شدند که شامل یک گروه کنترل و 4 گروه درمان بودند. گروه های درمان، عصاره ی کاکوتی با دوزهای 150، 300، 600 و 900 میلی گرم بر کیلوگرم دریافت کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که عصاره ی کاکوتی باعث تاخیر زمان تشنج در موشها شد که دوزهای 600 و 900 میلی گرم بر کیلوگرم بیشترین تاثیر را داشتند. علاوه بر این، عصاره های مورد استفاده در این مطالعه، مرگ و میر و تعداد پرش های ناگهانی حیوانات را هنگام تشنج، كاهش دادند كه این كاهش در دوزهای 600 و 900 میلی گرم بر کیلوگرم معنادار بود. برگ گیاه كاكوتی با اعمال اثر آنتی-كولینرژیک (آنتی کولینرژیک به مواد یا داروهایی گفته می‌شود که با بلوک گیرنده ی استیل کولین روی غشاء سلول هدف یا سلول پس سناپسی مانع تاثیر استیل کولین می شوند) ، صرع در هیپوكامپ را مهار می کند.
همچنین، این گیاه دارای تركیبات آروماتیک است كه این تركیبات در كاهش اضطراب و تنش های روانی موثرند و اثرات آرام بخشی بر سیستم عصبی دارند. این یافته ها نشان دادند که عصاره ی هیدروالکی برگ کاکوتی اثر ضد تشنجی دارد و به نظر می رسد در آینده مطالعاتی به منظور تعيين مواد موثره و شناخت مکانيسم اثر آن ضروري باشد.

 http://jsums.medsab.ac.ir/article_818_d921115c05905d3539b715b75c8c590a.pdf

 


هشتگ :



اشتراک گذاری :