سلامت در رسانه ها > تاثیرات با ارزش و خواص گل گاوزبان برای روح و جسم

تاثیرات با ارزش و خواص گل گاوزبان برای روح و جسم

تاثیرات با ارزش و خواص گل گاوزبان برای روح و جسم

تاثیرات با ارزش و خواص گل گاوزبان برای روح و جسم

گل گاوزبان یکی از گل های گیاهی شناخته شده در سراسر جهان است که از گذشته تا امروز کاربردهای زیادی داشته است. از گل و برگ های این گیاه به عنوان دارو در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. در این مطلب با تاثیرات با ارزش و خواص گل گاوزبان برای روح و جسم آشنا می شویم.

روغن دانه گاوزبان حاوی یک اسید چرب به نام اسید گاما لینولئیک (GLA) است. به نظر می رسد این اسید اثر ضد التهابی دارد. همچنین گل گاوزبان دارای ترکیبات مهمی به نام آنتی اکسیدان ها است که مزایای مهمی برای بدن دارند. روغن دانه های گل گاوزبان مانند روغن نارگیل برای درمان اختلالات پوستی از جمله اگزما, درماتیت سبوره ای و درماتیت عصبی استفاده می شود. همچنین از این روغن برای درمان آرتریت روماتوئید, استرس, سندرم پیش از قاعدگی, دیابت, اختلال کم‌توجّهی بیش‌فعالی, سندرم زجر تنفسی حاد, درد و تورم (التهاب) و برای جلوگیری از بیماری قلبی و سکته مغزی استفاده می شود. درمان تب، سرفه و افسردگی از جمله مهمترین خواص گل گاو زبان و برگ های آن است.

از دیگر خواص گل گاو زبان می توان به درمان مشکلات هورمونی مانند نارسایی آدرنال اشاره کرد. این گیاه برای تصفیه خون, افزایش ادرار, پیشگیری از التهاب ریه و افزایش تعریق مفید است. در گذشته مصرف گل گاوزبان به عنوان داروی آرام بخش بسیار کاربرد داشته, امروزه نیز این خواص گل گاوزبان به اثبات رسیده است. مصرف گل گاوزبان در زنان شیرده, موجب افزایش شیر آن ها می شود. همچنین گیاهانی مانند گل گاوزبان در درمان برونشیت و سرماخوردگی موثر هستند.

استفاده موضعی از گل گاوزبان روی پوست, در درمان درماتیت سبوره ای نوزادی موثر است. همچنین استفاده از گل گاوزبان روی پوست موجب نرمی و لطافت پوست می شود. به همین دلیل امروزه در تولید بسیاری از محصولات مراقبتی بهداشتی پوست از این گیاه استفاده می شود.

امروزه بررسی های بسیاری نشان داده است روغن گل گاوزبان موجب کاهش استرس و فشار خون بالا می شود. برخی آزمایشات بر روی حیوانات نشان داده است گل گاوزبان به طور چشمگیری می تواند فشار خون این حیوانات را کاهش بدهد. در واقع گل گاوزبان با کاهش استرس موجب کاهش ضربان قلب و فشار خون می شود. بنابراین یکی از مهمترین فواید گل گاوزبان, پیشگیری و درمان فشار خون بالا است.

یکی از شناخته شده ترین خاصیت های گل گاوزبان, درمان التهاب معده است. با این وجود استفاده از روغن گل گاوزبان ممکن است باعث آبکی شدن مدفوع شده و مشکلات جزئی معده ایجاد کند. به همین دلیل توصیه می شود از این روغن گیاهی بیش از حد استفاده نشود. به علاوه از این روغن همراه با مواد غذایی دیگر استفاده شود. از آن جایی که گل گاوزبان موجب نرمی شکم و باز شدن کیسه صفرا می شود, می تواند در خارج نمودن اَخلاط سوخته سوداوی از معده کمک کند.

http://khasiat.org

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :