سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > ترکیبات مفید دانه های هل

ترکیبات مفید دانه های هل

ترکیبات مفید دانه های هل

ترکیبات مفید دانه های هل

هل به شکل دانه های سیاه رنگی است که درون غلاف های سبز مایل به خاکستری قرار گرفته است. این گیاه از دوران باستان تا به امروز به صورت ادویه و همچنین به عنوان دارو استفاده می شود. خاصیت درمانی در هل به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی مفید در آن است. عنصر منگنز در هل عملکرد غده ی تیروئید را تنظیم می کند و باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد می گردد.

عنصر روی در هل باعث تقویت سیستم ایمنی و ارتقای سلامت بدن می شود. هل همچنین منبع غنی از پتاسیم و منیزیم است. این دو ماده ی معدنی منحصر به فرد، به کاهش فشار خون بالا و بهبود سلامت قلب کمک می کنند. میزان قابل توجهی از مس، آهن و فسفر در هل، از سفید شدن موی سر جلوگیری می کند، سطح انرژی بدن را افزایش می دهد و به تقویت استخوان ها کمک می کند.

سرشار از روغن های ضروری

هل نیز مانند سایر ادویه جات سرشار از روغن های ضروری است. عطر این گیاه به دلیل وجود ترکیبات روپینن، سابینن، میرسن، لیمونن، سینئول، ترپینن، سیمِن، ترپینولن، ترپینِن، ترپینئول، لینالول، لینالیل استات، سیترونلول، نرول، متیل اوژنول و ترانس نرولیدول است.

آنتی اکسیدان های قوی

100 گرم دانه هل حاوی 28 میلی گرم منگنز است. منگنز آنتی اکسیدانی قدرتمند و یک کوفاکتور برای آنزیم سوپراکسید دسموتاز است. منگنز با رادیکال های آزاد مبارزه می کند و با از بین بردن التهاب در بدن، رشد طبیعی سلول ها را تنظیم می کند. هل سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است. این ترکیبات در هل روند پیری سلول ها را کند می کنند.

ویتامین ها و مواد معدنی

بدن به مواد معدنی و ویتامین های کافی برای رشد و ترمیم بافت ها و سلول های آسیب دیده نیاز دارد. آسیب سلولی معمولا به دلیل عواملی مانند استرس و بیماری ها ایجاد می شود. با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها خطر ابتلا به بیماری های مختلف کاهش می یابد.

مقدار بالای منگنز در هل، ترمیم زخم را تسریع می کند، کارکرد غده ی تیروئید را تنظیم می کند و با تولید هورمون تیروکسین باعث بالا رفتن سرعت واکنش های شیمیایی و افزایش فعالیت های بدن می شود. این هورمون سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد.

هل سرشار از پتاسیم و منیزیم است. پتاسیم مایعات بدن و فشار خون را تنظیم می کند. منیزیم از کاهش آب و املاح ضروری بدن در روزهای گرم تابستان جلوگیری می کند.

 

           در هر 100 گرم دانه هل

7%

1.102 mg

نیاسین

18%

0.230 mg

پیریدوکسین

14%

0,182 mg

ریبوفلاوین

16.5%

0.198 mg

تیامین

35%

21 mg

ویتامین C

1%

18 mg

سدیم

24%

1119 mg

پتاسیم

38%

383 mg

کلسیم

42.5%

0.383 mg

مس

175%

13.97 mg

آهن

57%

229 mg

منیزیم

1217%

28 mg

منگنز

25%

178 mg

فسفر

68%

7.47 mg

روی

 

https://www.natureword.com/tag/cardamom-high-blood-pressure

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :