سلامت در رسانه ها > خواص بادرنجبویه و ویژگی های مفید آن

خواص بادرنجبویه و ویژگی های مفید آن

خواص بادرنجبویه و ویژگی های مفید آن

خواص بادرنجبویه و ویژگی های مفید آن

بادرنجبویه به عنوان ابزاری قوی برای حفاظت از سلامت شناخته می شود. بخاطر دارا بودن عطر و بوی لیمویی این نام برای آن اتتخاب شده است. در این مطلب خواص بادرنجبویه که دیگران از آن لذت می برند را مورد بررسی قرار می دهیم . تا پایان مطلب همراه ما باشید.

قطعا گیاهان مختلف داراری خواص بیشمار می باشند. در این مطلب خواص گیاه بادرنجبویه که به گیاه ملیسا نیز معروف می باشد را مورد بررسی قرار می دهیم. این گیاه به طور طبیعی روی سیستم عصبی تاثیر می گذارد و باعث آرامش می شود. در ادامه مهمترین خواص بادرنجبویه را ذکر خواهیم کرد.

یکی از گیاهان ایده آل که بهتر است افراد در مورد آن اطلاعاتی در دست داشته باشند بادرنجبویه می باشد. یک گیاه از بادرنجبویه در یک باغچه می تواند آن را به باغچه ای پر از گیاهان بادرنجبویه تبدیل کند زیرا هر دانه آن می تواند به گیاهی تازه تبدیل شود. در برابر برخی شرایط از جمله خشک شدن مقاوم می باشد و تحت تاثیر بیماری ها یا آفات قرار نمی گیرد. در ادامه خواص و فواید بادرنجبویه را مورد بررسی قرار خواهیم داد. یکی از فواید کاربردی آن همانند گل گاو زبان کاهش فشار خون بالا می باشد.

آرامش ذهن با مصرف بادرنجبویه

بادرنجبویه قرن هاست که به صورت روغن در درمان ناراحتی های اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد. گفته می شود بوی معطر و خوش آن باعث ایجاد احساس آرامش و راحتی می گردد. این گیاه آرام بخش و تسکین دهنده می باشد. و از این رو برای مقابله با اضطراب و گرفتگی عضلات مفید می باشد. در مواقعی که به دلیل استرس و فشارهای روحی به این بیماری مبتلا شدید این گیاه موثر می باشد. برای رهایی از فشارهای روحی و استفاده از خاصیت های آرامش بخش بادرنجبویه، می توان دو فنجان از دمنوش این گیاه میل کنید. برای تهیه دمنوش بادرنجبویه برای هر لیتر آب چهار قاشق غذاخوری از آن کافی خواهد بود.

خواص بادرنجبویه برای خواب آرام

مصرف بادرنجبویه باعث داشتن خوابی آرام می شود. گزارش شده است که کودکان وقتی مکمل های بادرنجبویه را مصرف می کنند در طول شب خواب آرام تری دارند. زنانی که از مشکلات بی خوابی یا خواب نا آرام رنج می برند وقتی از این گیاه استفاده می کنند خواب آرام تری خواهند داشت. برای رفع بی خوابی های شبانه می توانید قبل از خواب یک یا دو فنجان از دمنوش این گیاه استفاده کنید. افراد بزرگسال نیز می توانند گردن خود را با روغن بادرنجبویه ماساژ دهند. کافی است یک یا دو قطره روغن این گیاه را با گیاه جوجوبا مخلوط کرده و پشت گردن خود را با آن ماساژ دهند.

فواید بادرنجبویه برای پوست و مو

این گیاه در بسیاری از لوازم آرایشی بدلیل تاثیر نرم کنندگی پوست، مورد استفاده قرار می گیرد. بادرنجبویه همانند روغن گرچک برای پوست مفید می باشد و برای شفاف سازی پوست و کاهش چین خوردگی ها تجویز می شود. این گیاه باعث می شود پوست شما چند سال جوان تر شود. این دارو همانند روغن نارگیل در رشد و تقویت بهتر موها نیز موثر می باشد.

فواید دارویی بادرنجبویه برای ذهن

از دیگر خواص دارویی بادرنجبویه مثل گیاه جینسینگ افزایش حافظه و قابلیت یادیگیری بیشتر است. یک تحقیق استرالیایی تاثیر این گیاه روی هوشیاری، آرامش و انرژی بیشتر افراد را گزارش داده است. همچنین باعث تقویت حافظه و افزایش توانایی حل مشکلات می گردد. افرادی که از بیماری آلزایمر رنج می برند می توانند از این گیاه مصرف کنند و عملکرد مربوط به ذهن را بهبود می بخشد. علاوه بر تاثیر مثبت این گیاه بر حافظه، فکر و آرامش همچنین از آسیب های وارده بر مغز پیش گیری می کند. قبل از اینکه رادیکال های آزاد به ذهن حمله کنند آن ها را خنثی می سازد.

قند خون نرمال با استفاده از بادرنجبویه

کنتزل قند خون نرمال از جمله خواص بادرنجبویه می باشد. استفاده از این گیاه بر قند خون نیز تاثیر دارد. می تواند قند خون را ثابت و متعادل نگاه داشته و نیاز به انسولین را کاهش دهد.

رفع تبخال با استفاده از بادرنجبویه

یکی از عوامل بروز تبخال ها ویروس و استرس می باشند. می توانید با ساخت روغن مخصوص تبخال خود را درمان کنید. 1 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا، 1 قاشق غذاخوری موم عسل و 1 قاشق چایخوری بادرنجبویه را با 5 قطره روغن بادرنجبویه، 10 قطره روغن اسطوخودوس، 10 قطره روغن چای را با هم مخلوط کنید و روی محل تبخال بگذارید. هر نیم ساعت به مدت سه ساعت از آن استفاده کنید و سپس هر دو ساعت یک بار آن را روی محل تبخال بگذارید.

http://khasiat.org

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :