سلامت در رسانه ها > خواص نعناع و مهمترین ویژگی های درمانی و دارویی آن

خواص نعناع و مهمترین ویژگی های درمانی و دارویی آن

خواص نعناع و مهمترین ویژگی های درمانی و دارویی آن

خواص نعناع و مهمترین ویژگی های درمانی و دارویی آن

بیش از صدها سال است که از خواص دارویی نعناع، استفاده می شود. نعناع گیاهی محبوب است که فواید و مزیت های متعددی دارد که عبارتند از بهبود هضم، کاهش وزن، جلوگیری از تهوع، افسردگی، خستگی، سردرد، درمان آسم، از دست دادن حافظه و درمان مشکلات پوستی. خواص نعناع برای دهان و تنفس خوشبو، به خوبی شناخته شده است و از نظر علمی ثابت شده است.

بسیاری از افراد از فواید نعناع و تازگی و طراوتی که در این گیاه وجود دارد آگاه هستند اما برای آشنایی بیشتر با فواید این گیاه سودمند این مقاله را مطالعه نمایید.

خواص نعناع برای سلامتی

یکی از فواید بهداشتی نعناع کمک به دستگاه گوارش است. نعناع یک اشتها آور بزرگ است و به هضم غذا کمک می کند. نهناع همچنین یک آرام کننده معده به شمار می رود. زمانی که معده احساس درد و ناراحتی می کند، می توانید با نوشیدن یک فنجان چای نعناع، به تسکین درد معده کمک کنید. همچنین کسانی که در سفر یا مسافت های طولانی هستند برای جلوگیری از تهوع می توانند از روغن نعناع استفاده نمایند. عطر و طعم نعناع باعث ترشح آنزیم های گوارشی می شود و در نتیجه باعث هضم راحت غذا می گردد.

تهوع و سردرد

عطر قوی و طراوت نعناع، درمانی موثر و سریع برای بهبود حالت تهوع است. نعناع، به ویژه برگ های تازه خرد شده آن با تهوع و سر درد مبارزه می کند. استفاده از روغن نعناع یا هر محصول به دست آمده از نعناع، مسائل و مشکلات معده را کاهش می دهد. استفاده از روغن نعناع روی پیشانی یا روی بینی باعث تسکین سریع سر درد می شود.

اختلالات تنفسی و سرفه

عطر ساقه و برگ نعناع برای پاک کردن و درمان گرفتگی بینی، گلو، نای و ریه ها موثر است و به درمان اختلالات تنفسی کمک می کند. نعناع، گلو، بینی، و مجاری تنفسی را تسکین می دهد و از ایجاد سرفه های مزمن جلوگیری می کند. همچنین می توانید از اسپری نعناع برای پاکی و طراوت محیط منزل خود استفاده کنید که علاوه بر ایجاد حس خوب، به درمان بیماری های  تنفسی نیز کمک می کند.

مراقبت از پوست و درمان جوش

روغن نعناع ضد خارش است. آب نعناع یک پاک کننده پوست محسوب می شود و به درمان عفونت، خارش، و همچنین کاهش جوش و آکنه کمک می کند. نعناع برای درمان گزش حشراتی مانند پشه و زنبور روی پوست، بسیار موثر است، به التهاب پوست و خراش های پوستی احساس خنک کنندگی می بخشد و به کاهش تورم کمک فراوانی می کند.

کاهش وزن

از دیگر خواص نعناع تاثیر آن در کاهش وزن است. همانطور که قبلا اشاره شد نعناع یک محرک است و با تحریک آنزیم های گوارشی، باعث جذب مواد غذایی وکاهش چربی ها می شود. بنابراین با اضافه کردن نعناع به رژیم غذایی به وزن ایده آل خود دست یابید.

مراقبت از دهان و دندان

نعناع از رشد باکتری های مضر در داخل دهان جلوگیری می کند و با تمیز کردن زبان و دندان باعث بهبود بهداشت دهان و دندان می شود. نعناع باعث تازگی و طراوت بخشیدن به تنفس و دهان و از بین بردن بسیاری از میکروب ها می شود به همین دلیل نعناع یکی از عناصر رایج در خمیر دندان، دهان شویه و سایر محصولات بهداشت دهان و دندان است.

http://khasiat.org

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :