سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > درمان‌های خانگی گیاهی برای میگرن و سردرد

درمان‌های خانگی گیاهی برای میگرن و سردرد

درمان‌های خانگی گیاهی برای میگرن و سردرد

درمان‌های خانگی گیاهی برای میگرن و سردرد

سال‌ها پیش از معرفی طب مدرن، فرهنگ‌ها در سراسر جهان استفاده از داروهای گیاهی برای سردردها و سایر نشانه‌های رایج میگرن را توسعه دادند. بسیاری از این سنت‌های گیاهی با گذشت زمان همچنان باقی مانده‌اند. اگرچه بیشتر داروهای گیاهی میگرن برای اثربخشیشان به طور کاملا علمی مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند، بسیاری از آنها در مدت زمان کوتاهی توسط جامعه پزشکی مدرن حمایت شدند.

نعناع فلفلی (Mentha x balsamea): تلفیقی از نعناع دشتی و نعناع آبی، نعناع فلفلی در سراسر آمریکای شمالی، اروپا و آسیا رشد می‌کند. برگ‌های نعناع فلفلی و روغن‌های ضروری آن‌ها به صورت دارویی و برای آشپزی استفاده می‌شوند. علاوه براینکه دارویی برای سر درد است، برای تسکین موارد زیر هم استفاده می‌شود: اسپاسم‌ها، درد دندان، مشکلات گوارشی و حالت تهوع.

روغن نعناع فلفلی و ترکیب فعال آن، منتول، به شکل کپسول مایع، و همچنین برای استفاده آسان دمنوش‌های آن در دسترس هستند.

در سال 2010 مطالعه‌ای که در ژورنال International Journal of Clinical Practice منتشر شد، نشان داد که منتول در توقف درد میگرن و تسهیل حالت تهوع، وقتی که درقسمت پیشانی استعمال می‌شود، مؤثر است. تحقیقات بر روی اثربخشی بالینی منتول محدود است اما مصرف موضعی روغن نعناع فلفلی می‌تواند یک انتخاب گیاهی خوب برای تسکین درد میگرن باشد.

زنجبیل (Zingiber officinale): زنجبیل گیاه گرمسیری آسیا است. زنجبیل در داروهای گیاهی چین بیش از دو هزار سال است که مصرف شده است. استفاده آن از دوران باستان در داروهای هندی و عربی نیز مشهور بوده است. زنجبیل به طور سنتی به عنوان درمانی برای موارد زیر استفاده شده است: سردردها، درد شکمی، حالت تهوع، علائم سرماخوردگی وآنفلوآنزا، مشکلات سیستم عصبی.    

زنجبیل به عنوان یک ضدالتهاب، ضد ویروس و آنتی باکتریال به خوبی شناخته شده است. علاوه بر این، مطالعه‌ای در سال 2014 در مجله Phytotherapy Researc، نشان داد که فواید پودر زنجبیل با فواید سوماتریپتان (داروی رایج میگرن) قابل مقایسه است اما با عوارض جانبی کمتر.   

ریشه تازه یا خشک شده زنجبیل، مکمل‎ها یا عصاره آن برای اغلب افراد قابل تحمل هستند. مراقب باشید که مکمل‌های زنجبیل را با داروهای رقیق‌کننده خون، به دلیل تداخلات دارویی، ترکیب نکنید. همچنین می‌توانید نوشیدن آب زنجبیل را امتحان کنید. 

سنبل الطیب (Valeriana officinalis): سنبل الطیب بومی اروپا و آسیا است. همچنین در حال حاضر به طور رایج در آمریکای شمالی یافت می‌شود. استفاده از سنبل الطیب به یونان و روم باستان از زمان بقراط برمی‌گردد. چند قرن بعد سنبل الطیب درمانی برای بی‌خوابی شناخته شد. سنبل الطیب برای درمان بیماری‌های بسیاری شامل موارد زیر استفاده می‌شود: بی‌خوابی، سردردها، تپش قلب، رعشه و اضطراب.

گاهی در درمان نوین برای سردردها استفاده می‌شود اما سنبل الطیب به اندازه کافی برای تعیین میزان مفید بودن آن در درمان درد میگرن مورد مطالعه قرار نگرفته است.  

سنبل الطیب معمولا به صورت مکمل، دمنوش یا تنتور تهیه شده از ریشه‌های خشک شده آن مصرف می‌شود. عصاره مایع سنبل الطیب نیز به صورت کپسول موجود هست. کپسول‌های ریشه سنبل الطیب به طورگسترده در ایالات متحده فروخته می‌شوند.

بذر گشنیز (Coriandrum sativum):  بیش از هفت هزار سال است که مردم از تمدن‌های مختلف از خواص شفابخش و طعم‌دهندگی دانه‌های گشنیز استفاده کرده‌اند. گشنیز برای قابلیتش در درمان بیماری‌ها از آلرژی تا دیابت و میگرن مورد تمجید قرار گرفت. طب سنتی آیورودا گشنیز را برای تسکین فشار سینوس و سردردها از طریق ریختن آب جوش بر روی بذر گشنیز و بخور آن استفاده می‌کند. تحقیقات بر روی اثرات دارویی بذرها به طور کلی بر روی پتانسیل آن در درمان آرتریت و دیابت متمرکز می‌شود. مطالعه بیشتر باید انجام شود تا مشخص شود که آیا بذر گشنیز به عنوان درمانی برای درد میگرن مفید است یا خیر؟ اگرچه پتانسیل ضدالتهابی دانه‌های گشنیز می‌تواند دلیلی برای اثبات مفید بودن آن برای برخی افراد مبتلا به میگرن باشد. دانه‌های گشنیز می‌توانند جویده شوند و در غذا و انواع دمنوش مورد استفاده قرار بگیرد. عصاره‌های خوراکی آن نیز در دسترس هستند.

رزماری (Rosmarinus officinalis): رزماری بومی ناحیه مدیترانه است. موارد استفاده دارویی آن شامل درمان درد ماهیچه و مفصل، مشکلات حافظه، مشکلات تمرکز، اختلالات عصبی، مشکلات گردش خون، بیماری‌های کبدی و میگرن‌ها است.   

روغن رزماری می‌تواند رقیق شود و به طورموضعی یا استنشاق برای اهداف آروماتراپی استفاده شود. برگ‌های این گیاه را می‌توان خشک و پودر کرد و به صورت کپسول استفاه کرد. همچنین می‎تواند در دمنوش‌ها، تنتورها و عصاره مایع استفاده شود. اعقاد براین است که رزماری اثرات ضدمیکروبی، ضداسپاسم و آنتی اکسیدانی دارد. هنوز قابلیت آن در کاهش درد میگرن به خوبی مورد مطالعه قرارنگرفته است.

زیرفون (Tilia spp.): زیرفون درختی است که شکوفه‌های آن در دمنوش‌های دارویی در فرهنگ‌های اروپایی و بومیان آمریکایی استفاده شده است. این گیاه برای آرام کردن اعصاب و تسکین اضطراب، تنش و مشکلات التهابی در میان سایر بافت‌ها استفاده می‌شود. شکوفه‌ها می‌تواند به شکل تنتور، عصاره‌های مایع و کپسول مورد استفاده قرار بگیرند.      

زیرفون ویژگی عرق‌آور و آرام بخش دارد؛ برای تسکین تنش و سردردهای سینوسی، آرامش ذهن و القاء خواب و همچنین گل‌های آن برای تسکین گرفتگی بینی و پایین آوردن فشار خون استفاده می‌شود.

این دمنوش گاهی در طب جایگزین نوین برای درمان سردردها و میگرن‌ها استفاده می‌شود. درحال حاضر تحقیقات کافی درباره اثر چای زیرفون بر میگرن وجود ندارد تا بتوان آن را به عنوان درمان طبیعی مؤثر توصیه کرد.

Migraine Herbal Home Remedies from Around the World. healthline. Retrieved from

https://www.healthline.com/health/migraine-herbal-home-remedies-from-around-the-world

هشتگ :



اشتراک گذاری :