سلامت در رسانه ها > دمنوش های زنانه را بشناسید

دمنوش های زنانه را بشناسید

دمنوش های زنانه را بشناسید

دمنوش های زنانه را بشناسید

برای کاهش درد در زمان پریود شدن می‌توانید از قرص‌های ضد بارداری، مسکن و ضد افسردگی استفاده کنید، ولی بهتر است که گاهی به جای مصرف این داروهای شیمیایی برای کاهش درد دوره قاعدگی، از داروهای گیاهی نیز استفاده کنید.

دم‌نوش‌های گیاهی در کاهش درد و ایجاد آرامش در دوره قاعدگی بسیار مناسب می‌باشند. هریک از این دم‌کرده‌ها را می‌توانید به‌طور مجزا تهیه و به دلخواه خود مصرف کنید. برای کاهش درد در زمان پریود شدن، می‌توانید از دم‌نوش‌های زیر استفاده کنید:

دمنوش بابونه سنبل‌الطیب

دمنوش گل گاوزبان

دمنوش تمشک

دمنوش سرخ ‌ولیک

دمنوش گیاه زیره و نبات

توصیه دوم: بهتر است در دوره قاعدگی، نمک و کافئین کمتری مصرف کنید

بهتر است بدانید که مصرف نمک بسیار، در افزایش درد پریودی بسیار موثر است و اگر واقعا نمی‌توانید در برابر آن‌ها مقاومت کنید، حداقل مصرف متوسط و کمی ‌از آن‌ها داشته باشید.

توصیه سوم: در زمان پریود شدن ورزش‌های سبک انجام بدهید

در طب چینی توصیه به انجام ورزش‌های فیزیکی و فکری آرام و در حد متوسط می‌گردد (مانند ورزش‌های تایی‌چی، یوگا). این ورزش‌ها سبب می‌گردد تا شما در آرامش و تعادل بیشتری به سر ببرید.

توصیه چهارم: وقتی قاعده هستید، سعی کنید عمیق‌تر نفس بکشید

نفس کشیدن عمیق در کاهش درد قاعدگی و همچنین کاهش استرس بسیار موثر می‌باشد. بهتر است که در دوره قاعدگی نفس‌کشیدن پی‌در‌پی را امتحان کنید و شاهد کاهش درد و استرس بعد‌ از آن باشید.

توصیه پنجم: یک هفته قبل از شروع پریودی از غذا‌های آب‌پز استفاده کنید

یک هفته قبل از شروع درد پریود بهتر است که از خوراکی‌های زیر در موقع طبخ غذاها استفاده کنید.

اسفناج بخارپزشده

تمشک و گردو

زعفران و رازیانه

ترخون و تره‌فرنگی

موسیر و فلفل‌ سیاه

دارچین و پوست پرتقال

غذاهایی با طبع گرم مانند حلوای زعفرانی نیز می‌تواند بهترین انتخاب برای نخستین روز قاعدگی باشد.

توصیه ششم: از دمنوش دارچین در روز‌های آغازین پریود شدن استفاده کنید

دمنوش دارچین می‌تواند علاوه بر کاهش دردهای قاعدگی توان بدنی شما را نیز افزایش دهد. برای تهیه این دمنوش می‌توانید از پودر دارچین و چوب آن استفاده کنید. اگر به چوب دارچین دسترسی دارید بهتر است دمنوش‌تان را با آن تهیه کنید.

توصیه هفتم: تا حد ممکن در دوران پریودی حمام نروید

بهتر است که در این دوران از استعمال آب زیاد و مخصوصا آب سرد در هنگام شست‌وشوی دستگاه ادراری تناسلی پرهیز کنید. همچنین توصیه می‌شود در صورت امکان فرد در روزهای اول قاعدگی حمام نرود. این موارد باید رعایت شود اما متاسفانه اکثر افراد اهمیتی به آن نمی‌دهند و در آینده دچار مشکل می شوند.

توصیه هشتم: چای گل همیشه بهار بنوشید زیرا که در کاهش میزان خونریزی بسیار موثر است

گاهی به دلایل مختلف نظیر اختلال در روزهای قاعدگی یا اختلال در عملکرد دستگاه تناسلی و ابتلا به فیبرم میزان خونریزی در این روزها افزایش می‌یابد. تغذیه نامناسب و جایگزین نکردن مواد مغذی و خونساز در سبد غذایی دختران و زنان موجب می‌شود تا برخی از افراد با کم‌خونی مواجه شوند. یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای پیشگیری از بروز کم‌خونی و ضعف عمومی بدن در روزهای قاعدگی یک هفته مانده به شروع دوره قاعدگی نوشیدن چای گل همیشه بهار است.

توصیه نهم: بهتر است که در این دوران شکمتان را گرم نگه دارید

دوش آب گرم بگیرید یا کیسه آب گرم را روی شکم و کمر خود قرار دهید، یا اینکه می‌‏توانید از حوله‌ه‏ای گرم برای این کار استفاده کنید.

در دوران پریودی چه رژیم غذایی داشته باشیم؟

روزانه شش وعده غذا بخورید این برنامه شامل سه وعده غذای اصلی به علاوه غذای سبک ساعت ۱۰ صبح، عصرانه و غذای سبک قبل از خواب می‌شود. اگر تاکنون برنامه غذایی شما به جز این بوده است آن را ترک کنید و فقط وعده‌های غذایی کوچک بخورید. پیشنهاد ما این است که خانم‌هایی که نمی‌خواهند وزن خود را کاهش دهند کالری مصرفی خود را به ۱۵۰۰کالری (رژیم سبک) در روز کاهش دهند و خانم‌هایی که نیاز به کاهش وزن دارند کالری مصرفی خود را به ۱۰۰۰ کالری (رژیم متوسط) در روز محدود نمایند.

 

https://behdasht.news/fa/news-details/114280/

هشتگ :



اشتراک گذاری :