سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > رازیانه علائم یائسگی را کاهش می دهد

رازیانه علائم یائسگی را کاهش می دهد

رازیانه علائم یائسگی را کاهش می دهد

رازیانه علائم یائسگی را کاهش می دهد

رازیانه گیاهی معطر و دارویی است که در طب سنتی برای درمان بیماری های دستگاه گوارش و کاهش علائم یائسگی کاربرد دارد. پژوهشی نشان می دهد که رازیانه علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، بی خوابی و اضطراب را بدون ایجاد عوارض جانبی کاهش می دهد. نتایج این مطالعه در نشریه ی The North American Menopause Society (NAMS) منتشر شده است.

استفاده از طب مکمل برای کاهش علائم یائسگی و شناسایی روش هایِ جایگزینِ هورمون درمانی (HT) در سال های اخیر افزایش یافته است. اگر چه HT موثرترین روش درمانی برای کاهش علائم یائسگی است اما به دلیل نگرانی از ایجاد عوارض جانبی و تاثیرات منفی این داروها گرایش عمومی به استفاده از داروهای گیاهی بیشتر شده است. رازیانه حاوی فیتواستروژن های گیاهی است. فیتواستروژن ها مواد شیمیایی استروژن مانند در گیاهان هستند. در دوران یائسگی که میزان استروژن در محیط کم است فیتواستروژن ها اثرات استروژنیکی خود را قوی تر ارائه می کنند. بنابراین این ترکیبات در پيشگيري از علايم نامطلوب اين دوره همچون گر گرفتگي، خشكي واژن به همراه خطر از دست دادن استخوان و همچنین بروز سرطان های سینه و تخمدان موثر هستند.

در این پژوهش 79 داوطلب زن با دامنه ی سنی 45 تا 60 سال شرکت کردند. این زنان کپسول های حاوی 100 میلی گرم عصاره ی رازیانه را به مدت 8 هفته و 2 بار در روز مصرف کردند. نتایج این پژوهش نشان داد که رازیانه بدون ایجاد عوارض جانبی، به طرز چشمگیری باعث کاهش علائم یائسگی در این افراد شد. شایع ترین علائم یائسگی، گر گرفتگی، مشکلات خواب، ناراحتی مفاصل، خستگی، تحریک پذیری، اضطراب و افسردگی است.

نتایج این کارآزمایی بالینی نشان می دهد که مصرف رازیانه دو بار در روز به عنوان یک فیتواستروژن به کاهش علائم یائسگی کمک می کند. با این حال محققان عقیده دارند که برای تعیین اثرات مصرف طولانی مدت رازیانه روی بدن تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170517090514.htm

http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=59320

 

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :