سلامت در رسانه ها > راهکارهای باهوش و فعال بودن چیست؟

راهکارهای باهوش و فعال بودن چیست؟

راهکارهای باهوش و فعال بودن چیست؟

راهکارهای باهوش و فعال بودن چیست؟

بخش عمده باهوش بودن این است که بدانید سختکوشی ارزش پایین تری از کار هوشمند دارد. نتایج مطالعاتی که روی کودکان انجام شد نشان می دهد نوشیدن آب بیشتر، توانایی آنها در تکمیل وظایف ذهنی را افزایش می دهد، پس در آغاز روز مطمئن شوید مغزتان دچار کم آبی نشده باشد.

هوش و ذکاوت انعطاف پذیر است و در طول یک روز چیزهای زیادی برای تقویت آن پیش روی ماست. برای اینکه ذهن تان دقیق تر فکر کند به ۳ چیز نیاز دارید:

۱- آموزش های لازم در خصوص فرآیندهای خوب فکر کردن را ببینید.

۲- اطلاعات زیادی داشته باشید.

۳- بر روی یک مسئله یا ایده تمرکز کنید.

برای مثال، توماس ادیسون به دلیل زیر می توانست به اختراع لامپ فکر کند:

۱- تفکر منطقی را آموخته بود.

۲- درباره مهندسی الکترونیک چیزهای زیادی می دانست.

۳- تمام تمرکزش را بر حل مسئله گذاشته بود.

در اینجا مجموعه کارهایی را ذکر کرده ایم که می توانید هر روز آنها را انجام دهید و به ذهن خود کمک کنید تا با دقت و هوش بیشتری فکر کند.

ظرف ۳۰ دقیقه پس از بیدار شدن ۲ لیوان آب بنوشید

به دلیل اینکه ساعت ها خواب بودید، بدن تان حدود ۶ تا ۹ ساعت هیچ آبی دریافت نکرده است. آب برای تصفیه مواد زائد و حفظ تعادل مایعات بدن لازم است. نوشیدن دو لیوان بزرگ آب کمبود مایعات ناشی از خواب را جبران می کند.

نتایج مطالعاتی که روی کودکان انجام شد نشان می دهد نوشیدن آب بیشتر، توانایی آنها در تکمیل وظایف ذهنی را افزایش می دهد؛ پس در آغاز روز مطمئن شوید مغزتان دچار کم آبی نشده باشد.

هنگام خوردن صبحانه خلاصه ای از یک کتاب را بخوانید

کتاب خواندن عالی است اما زمان خوردن صبحانه مناسب خواندن چیزی کوتاه تر است. به جای خواندن تیتر خبر روزنامه ها که تاثیر بسیار کمی بر زندگی و هوش شما دارند، سعی کنید خلاصه کتاب های پرفروش را بخوانید. یکی از روش های پیدا کردن خلاصه کتاب ها، جستجوی عبارت «خلاصه کتاب...» در گوگل (Google) است.

در طی زمان رفت و آمدتان به کتاب های صوتی گوش دهید

حتی اگر زمان رفت و آمدتان ۱۰ دقیقه هم باشد، سعی کنید در این زمان به کتاب های صوتی گوش دهید. فرقی ندارد پیاده یا با ماشین یا حتی با دوچرخه به محل کارتان یا بیرون می روید. در این زمان چه کوتاه و چه بلند می توانید به انواع کتاب های صوتی مورد علاقه تان گوش دهید. این کتاب ها را یا در موبایل تان داشته باشید یا سی دی آنها را تهیه کرده و در خودرو به آنها گوش دهید. گوش دادن به کتاب های صوتی قدرت تفکر شما را تحریک می کند و از روش های مناسب پرورش تفکر هوشمندانه است.

راهکارهای باهوش و فعال بودن چیست؟

در حین کار چای سبز بنوشید

در حالی که کافئین باعث ایجاد اضطراب در بسیاری از افراد می شود اما چای سبز دربرگیرنده ال تیانین است. تحقیقات نشان می دهد که ال تیانین به منظم سازی ضربان قلب و فشار خون کمک می کند. همچنین این اسید آمینه منجر به کاهش اضطراب و افزایش امواج مغزی آلفا در مغز می شود.

مصرف چای سبز با کیفیت باعث تمدد اعصاب می شود بدون اینکه احساس خواب آلودگی در فرد ایجاد کند. به همین دلیل است که ال تیانین به عنوان مکملی برای کمک به آرامش و افزایش سلامت قلب و عروق در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

در طول روز چرت بزنید

چرت زدن به مغزتان کمک می کند نیروی تازه ای بگیرد. تحقیقات نشان داده که چرت زدن در طول یادگیری، سرعت آن را افزایش می دهد. ذهن شما الگو و روندی دارد که زمان خواب آلودگی و هنگام نیاز به خواب را تعیین می کند.

می توانید این روند را در افراد عادی مشاهده کنید که معمولا بین ظهر تا ساعت ۴ بعدازظهر احساس خواب آلودگی بیشتری می کنند. این زمان برای چرت زدن بسیار مناسب است و هوشیاری و بهره وری شما را برای بقیه روز افزایش می دهد.

در طول روز شکر مصرف نکنید

در واقع اگر می توانید مصرف شکر را به طور کل قطع کنید اما اگر به هر دلیلی نمی توانید این کار را انجام دهید، سعی کنید هنگامی که نیاز به تمرکز بیشتری دارید از این ماده غذایی استفاده نکنید.

بالا و پایین رفتن قند خون برای حفظ عملکرد قوی و هوشمندانه ذهن مناسب نیست. اسیدهای چرب عملکرد خوبی دارند. سعی کنید چیزهای شیرینی که برای ناهار می خورید را به مواد غذایی اساسی تری همچون ماهی یا تخم مرغ تغییر دهید.

فقط یکی دوبار در طول روز در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید

مغز انسان این قابلیت را دارد که خود را با اطلاعاتی که واردش می شود تطبیق دهد. اگر مغزتان را با اطلاعات پراکنده و بی برنامه بمباران کنید، طبیعتا حواس تان پرت می شود و تمرکز خود را از دست می دهید اما با وارد کردن اطلاعات ثابت و مشخص به ذهن تان، عملکرد مغزی خود را بالا ببرید. اگر نیاز دارید کاری را به تعویق بیندازید برنامه ریزی کنید و در چرخش های بی فکرانه خود گم نشوید.

به جای تماشای فیلم یا سریال، بازی کنید

تماشای تلویزیون یک فعالیت انفعالی است. با این کار مغز شما فقط اطلاعات را تحلیل می کند اما آنها را پردازش نمی کند و با آن اطلاعات هیچ تعاملی ندارد. این سرگرمی را با بازی جایگزین کنید.

نتایج مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که حتی بازی ساده ای مانند سوپرماریو (Supper Mario) تاثیر قابل مشاهده ای بر شکل گیری و انعطاف پذیری مغز دارد. به جای اینکه بگذارید ذهن تان به صورت منفعلانه ای در خواب غفلت باشد، هر جا که می توانید آن را به صورت فعالانه درگیر کنید.

به جای تماشای تلویزیون، یک کتاب بخوانید

خواندن کتاب، مانند بازی کردن، تمرین فعالی برای مغز است. در حالی که تماشای تلویزیون مصرف غیرفعال اطلاعات است، خواندن کتاب مستلزم این است که مغز شما به صورت فعال تصاویر ذهنی از آنچه می خوانید را بسازد.

کمی برنامه نویسی کنید

برنامه نویسی، شیوه عالی برای یادگیری تفکر منطقی و در چارچوب است. یادگیری برنامه نویسی کار سختی است اما نرم افزارهایی برای یادگیری برنامه نویسی وجود دارند که آموزش آ« را برای تان ساده و جالب می کند.

این را به عنوان گام بعدی برای یادگیری تفکر هوشمندانه در نظر بگیرید. برنامه نویسی یک مزیت یادگیری اضافه است که می توانید در وقت آزاد خود آن را تمرین کنید. همچنین می تواند توانمندی های شغلی شما را در بازار کار افزایش دهد.

در طول روز چند نرمش ساده انجام دهید

ذهن و جسم به شدت با یکدیگر در ارتباطند. تناسب فیزیکی بدن به عملکرد صحیح ذهن کمک می کند؛ با این حال مجبور نیستید برای بهره مند شدن از این مزیت هر روز به باشگاه بروید. (هر چند که اگر بخواهید می توانید در باشگاه ثبت نام کنید.)

انجام چند حرکت شنا در طول روز و پیاده روی یا انجام حرکات پرشی تاثیر فوق العاده ای بر بدن و بالطبع بر ذهن تان دارد. سعی کنید برخی از تمرین های فیزیکی را هر یک ساعت یا بیشتر انجام دهید؛ حتی اگر این تمرین ها فقط بلند شدن، کشیدن بدن و منقبض کردن ماهیچه هایتان باشد که برای ۵ تا ۱۰ ثانیه انجام می دهید.

وقت تان را با افراد باهوش تر از خودتان بگذرانید

عادت ها از لحاظ اجتماعی مسری هستند. این واقعیت شناخته شده ای در دنیای علوم است که چاقی برای مثال از طریق شبکه های اجتماعی گسترش می یابد.

عادت ها و الگوهای تفکر افرادی که با آنها وقت می گذرانید بر شما تاثیر خواهند گذاشت. سعی کنید تا آنجا که می توانید با افراد باهوش تر از خودتان در ارتباط باشید، زیرا در این صورت می توانید از آنها بهره مند شوید.

با افرادی که با شما مخالفند صحبت کنید

با افرادی که در خصوص موضوعی با شما اختلاف نظر دارند به صورت دوستانه وارد بحث شوید. گفتگو و بحث کردن با آنها برای شما این فرصت را مهیا می کند که:

* استدلال های شما را روشن و واضح می کند.

* متقاعد می شوید که در اشتباه هستید.

در هر دو صورت شما برنده اید. در صورت اول طرف مقابل را با بیان دلایل خود متقاعد می کنید و در صورت دوم به این باور می رسید که منطق شما نادرست است.

در طبیعت پیاده روی کنی

پیاده روی در دل طبیعت مزایای زیادی دارد، از جمله اینکه:

* در طبیعت اکسیژن بیشتری وجود دارد که گیاهان از خود تولید می کنند.

* زمانی که اطراف تان پر از گل و گیاه است، آرامش ذهنی می یابید.

* پیاده روی به گردش خون شما کمک می کند.

اگر زمان ناهارتان را در پارک پیاده روی کنید، ذهن تان در ادامه روز عملکرد هوشمندانه تری دارد.

۱۰ دقیقه پایان روز را به برنامه ریزی برای فردا اختصاص دهید

اگر از روز قبل برای فردا برنامه ریزی کنید، روز تان را با چند برنامه آغاز می کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که به صورت پربارتری کار کنید. افراد زیادی تمام روز مشغولند اما واقعا مولد و پربار نیستند. بخش عمده باهوش بودن این است که بدانید سختکوشی ارزش پایین تری از کار هوشمند دارد.

http://www.mizanonline.ir

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :