سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > رژیم چای سبز

رژیم چای سبز

رژیم چای سبز

رژیم چای سبز

نوشیدن روزانه 4 لیوان یا بیشتر چای سبز، روش مناسبی برای افزایش سوخت و ساز و کم خوری است. چای سبز جذب کربوهیدرات ها را مسدود کرده و با سوزاندن چربی بدن به کاهش وزن کمک می کند. چای سبز یک آنتی اکسیدان قوی است که از بدن در برابر بیماری ها محافظت می کند. نوشیدن این چای، همراه با ورزش مناسب و متعادل، سبب می شود شاهد کم شدن وزنتان باشید.

چگونه می توان از  رژیم حاوی چای سبز پیروی کرد؟

چای سبز در بسیاری از فروشگاه های موادغذایی یا فروشگاه های مخصوص چای، به آسانی در دسترس است. رژیم چای سبز، روشی آسان برای شروع یک برنامه ی کاهش وزن است. پیش از آغاز این رژیم مثل شروع هر رژیمی، برای اطمینان با پزشک خود مشورت کنید. زمانی که برای شروع آماده شدید، این مراحل ساده که شامل نوشیدن 4 لیوان چای سبز در روز است را هم دنبال کنید.

  • 1-هر روز را با چای سبز شروع کنید

    چای سبز سرد یا گرم، نوشیدنی خوبی برای آغازِ صبح است. صبح را با یک فنجان آغاز کنید. شما می توانید روز را با یک چربی سوز قوی و یک لیوان پر از آنتی اکسیدان ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن، شروع کنید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد، نوشیدن چای سرد ممکن است به سوزاندن کالری بیشتر، کمک کند چون بدن شما برای گرم کردن نوشیدنی خنک، انرژی بیشتری مصرف خواهد کرد.

  • 2-پیش از صبحانه بنوشید.

    پیش از خوردن صبحانه یک فنجان چای سبز بنوشید. نوشیدن دو لیوان چای سبز پیش از غذا خوردن، علاوه بر دیگر مزیت ها، احساس سیری هم به شما می دهد. در نتیجه در  وعده ی صبحانه و طول روز کمتر می خورید. به خاطر داشته باشید که نباید صبحانه را حذف کنید زیرا این وعده ی غذایی به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند.

  • 3-پیش از نهار بنوشید

    لیوان سوم چای سبز شما پیش از صرف نهار است. باز هم، با نوشیدن چای سبز، از خاصیت چربی سوزی آن بهره می برید و با نوشیدن مقدار بیشتری از چای، پیش از نهار، احساس سیری خواهید کرد.

  • 4-پیش از شام بنوشید

آخرین لیوان چای را باید پیش از شام بنوشید. مزایای نوشیدن چای همراه این وعده را مثل وعده های غذایی دیگر مشاهده خواهید کرد.

آیا این مطالب به این معنی است که باید فقط 4 لیوان چای سبز در روز بنوشید؟ مطمئنا نه ! یکی از بهترین راه های کاهش وزن، افزایش مصرف روزانه ی مایعات است. اگر در طول روز احساس گرسنگی کردید، تلاش کنید که به جای خوردن میان وعده، یک لیوان دیگر چای سبز بنوشید.

نکات

  • چای سبز ادرارآور طبیعی است ودر صورتی که تنها نوشیدنی مصرفی شما در طول روز باشد، می تواند منجر به کم آبی بدن شود. مقدار مصرف روزانه ی چای سبز را با مقدار مساوی آب خالص، متعادل کنید. بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که افراد بزرگسال سالم، روزانه حداقل 8 لیوان مایعات مصرف کنند.  
  • فراموش نکنید که بخشی از مایعات مصرفی شما در طول روز آب خالص باشد. اگرچه چای سبز برای سلامتی شما بسیار مفید است، اما آب خالص  هم برایتان لازم است.
  • به یاد داشته باشید که چای سبز حاوی کافئین است بنابراین بهتر است پیش از خواب، نوشیدن آن را محدود کنید. کافئین و ال تیانین (آمینواسیدِ چای سبز)، با همکاری هم به حفظ هوشیاری شما در طول روز کمک می کنند، اما این ترکیب شما را در طول شب بیدار نگه می دارد.
  • آنتی اکسیدان های چای سبز برای از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن شما بسیار مهم و حیاتی هستند. تحقیقات نشان می دهد که این آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر خطر سرطان های مختلف محافظت می کنند.

رژیم چای سبز چگونه اثر می کند؟

درباره ی اینکه رژیم چای سبز چگونه باعث از دست دادن وزن می شود، اختلاف نظر وجود دارد. برخی محققان عقیده دارند که کافئین چای سبز به کاهش وزن کمک می کند اما برخی دیگر معتقدند که ترکیب فعال موجود در چای سبز، یعنی اپی گالوکاتچین گالات (EGCG)، مسئول کاهش وزن است. EGCG آنتی اکسیدانی است که مسئول از بین بردن رادیکال های آزاد، افزایش سوخت و ساز و کاهش سطح کلسترول بدِخون است. بخشی از EGCG هم با کنترل جذب کربوهیدرات ها، به کنترل سطح قند خون در بدن کمک می کند و در نتیجه سبب کنترل  اشتها و کاهش وزن می شود.

موارد احتیاط

  • ممکن است رژیم چای سبز منجر به کاهش وزن شما نشود. حتی اگر چای سبز به فرآیند کاهش وزن شما کمک نکند، نوشیدن آن خواص درمانی فراوانی دارد. درباره ی اثر، عملکرد و سازوکار چای سبز درکاهش وزن اختلاف نظر وجود دارد. هنوز برای ارائه ی پاسخی قطعی به این سوال به مطالعات بیشتری نیازمندیم.
  • آگاه باشید که قرص های چای سبزی که بدون نسخه داده می شوند ممکن است کیفیتی را نداشته باشند که از چای سبز انتظار دارید. 

http://www.med-health.net/Green-Tea-Diet.html


هشتگ :



اشتراک گذاری :