سلامت در رسانه ها > زنجبیل در دوران شیردهی، آری یا خیر؟

زنجبیل در دوران شیردهی، آری یا خیر؟

زنجبیل در دوران شیردهی، آری یا خیر؟

زنجبیل در دوران شیردهی، آری یا خیر؟

در دوران بارداری و شیردهی خانم ها باید در مصرف برخی مواد غذایی احتیاط کنند و با مشورت پزشک برنامه غذاییشان را تغییر دهند.

زنجبیل از زمان‌های دور مورد استفاده بوده و هنوز هم درطب سنتی چین نقش مهمی را ایفا می‌کند.  زنجبیل حاوی ترکیباتی است که خواص ضدسرطانی دارند. محققان مشاهده کرده‌اند که زنجبیل با سلول‌های سرطانی تخمدان مقابله می‌کنند. نتایج بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل تازه باعث کاهش التهاب‌های کولون (روده) میشود. به دلیل خواص فراوانی که زنجبیل دارد برخی توصیه می‌کنند مادران در دوران شیردهی زنجبیل مصرف کنند تا از مشکلات گوارشی نوزاد جلوگیری کند. اما آیا این مطلب درست است؟ مصرف زنجبیل در دوران شیردهی ضرر ندارد؟

زنجبیل در دوران شیردهی

همانطور که می‌دانید بعضی خوراکی‌ها هستند که مادر در دوران شیردهی خود نباید مصرف کند، چون بر شیر مادر اثر گذاشته و باعث آسیب رسیدن به نوزاد شیرخوار می‌شوند. برخی دیگر عوارضی برای بدن مادر دارند که او را در نگهداری از کودکش دچار مشکل می‌کند و برخی باعث تغییر طعم شیر مادر شده و باعث می‌شود کودک از خوردن شیر امتناع کند.

در این میان زنجبیل گیاهی‌ست که توسط برخی توصیه می‌شود، مادران شیرده، برای جلوگیری از نفخ یا کولیک نوزاد آن را به اشکال مختلف مصرف کنند یا برای ازدیاد شیر دم‌نوش زنجبیل بنوشند.

نکته‌ای که می‌خواهم توجه شما را بدان جلب کنم یک نکته کلی در استفاده از تمامی نسخه‌های گیاهی است. چه پای زنجبیل وسط باشد چه نه! همانطور که می‌دانید در طب سنتی چهار نوع طبع داریم: طبع گرم و‌تر (دموی)، گرم و خشک (صفراوی)، سرد و‌تر (بلغمی) و سرد و خشک (سوداوی). هر انسانی یک طبع غالب دارد. به این معنی که گرایش کلی بدن او مشخص است. پس که اگر شما طبع سرد و خشک دارید و دوستتان طبع گرم و تر، دلیل نمی‌شود اگر نسخه‌ای روی بدن دوستتان تاثیر مثبت داشته همان نسخه روی بدن شما هم تاثیر مثبت به جا بگذارد.

از طرفی دیگر، شما با وجود طبع ذاتی که با آن متولد شده‌اید می‌توانید یک طبع دیگر هم داشته باشید که نحوه زندگی و رژیم غذایی‌تان باعث غلبه خلطی خاص (خلط دم، صفرا، بلغم یا سودا) بر دیگر اخلاط و بوجود آمدن آن طبع شده است. (مزاج عارض مرضی).

 مصرف زنجبیل در دوران شیردهی ، رویکرد مناسب در برابر نسخه های طب سنتی ، اخلاط چهارگانه ، طبع های مختلف ، طبع زنجبیل

جالبست بدانید هر یک از اعضای بدن ما هم طبع جداگانه‌ای دارند. مثلا مزاج مغز شما ممکن است سرد یا گرم باشد.

حالا تصور کنید مادری مزاجش گرم و خشک باشد و برای افزایش میزان شیر خود مداوما چای زنجبیل مصرف کند. یا مزاج معده‌اش گرم و خشک باشد. یا براساس رژیم غذایی اش خلط صفرا در بدنش زیاد از حد تولید شده باشد. از آنجایی که طبع زنجبیل هم گرم و خشک است تعجبی ندارد اگر این نسخه باعث شود بدن او پر از جوش شود (در طب سنتی اصطلاحا می‌گویند گرمی بیرون می‌ریزد)، معده‌اش بهم بریزد یا به کبدش فشار بیاید.

حتی اگر فرض کنیم بدن مادر مشکلی با این نسخه نداشته باشد، اگر طبع نوزاد گرم و خشک باشد ممکن است بدنش نسبت به ترکیبات این گیاه که در شیر مادرش وجود داشته و او از آن تغذیه کرده حساسیت نشان بدهد؛ بنابراین اگرچه مصرف زنجبیل در دوران شیردهی در حد تعادل اشکال ندارد. اما برخی اختلالات سیستم عصبی مرکزی بعد از مصرف زنجبیل در بعضی مادران شیرده و نوزادانشان بروز پیدا کرده که گویای آنست که باز هم باید جانب احتیاط را رعایت کنید.

احتیاط در مصرف زنجبیل در دوران شیردهی

- نکته اول اینست که مصرف زنجبیل در افرادیکه دچار زخم معده و یا زخم دوازدهه هستند اکیدا ممنوع است.

- مصرف این گیاه هم‌زمان با مصرف دارو‌های ضد انعقاد که می‌تواند باعث رقیق شدن خون شوند نیز ممنوعیت دارد.

- بطور کل سعی کنید روزانه بیش از ۲ میلی گرم زنجبیل خشک که معادل ۱۰ گرم زنجبیل تازه است مصرف نکنید.

- افشره‌ی خوراکی زنجبیل به هیچ عنوان بدون نسخه پزشک توصیه نمی‌شود.

- اگر دفعه اولتان است که در عمرتان می‌خواهید زنجبیل مصرف کنید به میزان بسیار کم شروع کنید و واکنش بدنتان را ببینید.

- اگر دفعه اولتان است که زنجبیل خورده‌اید و کودکتان هم می‌خواهد از شیرتان تغذیه کند (یعنی اولین بار است که کودک می‌خواهد با شیری تغذیه کند که در ترکیبات آن شیر ترکیبات زنجبیل باشد)، کم مصرف کنید و هیچ مواد ناشناخته دیگر برای بدن استفاده نکنید تا درصورت بروز واکنش بدن نوزاد یا خودتان بدانید که دقیقا ایراد از مصرف زنجبیل است.

- در صورتیکه می‌خواهید زنجبیل را برای مورد خاصی بصورت داروی گیاهی مصرف کنید (مثلا برای ازدیاد شیر) حتما از مشورت با پزشک متخصص طب سنتی بهره‌مند شوید. چرا که مصرف دائمی و روزانه آن ممکن است برای بدن شما و نوزادتان عوارضی در پی داشته باشد.

 

 

https://www.alodoctor.com

هشتگ :



اشتراک گذاری :