سلامت در رسانه ها > زنجبیل، موثر در درمان IBD

زنجبیل، موثر در درمان IBD

زنجبیل، موثر در درمان IBD

زنجبیل، موثر در درمان IBD

با‌توجه به پژوهش‌های اخیر و تمرکز روی خواص گیاهان و بخصوص زنجبیل‌، راه‌های نوین برای درمان بیماری التهابی‌روده بیشتر مورد‌توجه قرار‌گرفته است.  محققان معتقد هستند که زنجبیل درصورت استفاده در قالب نانوذرات (Nanoparticles)، می‌تواند یک درمان هدفمند و مؤثر برای این بیماری ناتوان‌کننده ‏(IBD‏) باشد‌.

بیماری‌های التهابی‌روده (IBD) شامل گروهی‌از اختلالات می‌باشند که در‌آن روده ملتهب می‌شود. علت IBD ناشناخته است اما دانشمندان معتقدهستند که این بیماری می‌تواند یک بیماری خودایمنی (Autoimmune) باشد که در‌آن سیستم ایمنی به اشتباه به‌خود بدن حمله می‌کند. ۲شکل اصلی بیماری التهابی‌روده بیماری‌های کرون (Crohn disease‌) و کولیت اولسراتیو (Ulcerative colitis)  هستند.

بیماران دچار‌IBD اغلب اسهال و درد را تجربه‌می‌کنند که می‌تواند شدید باشد و ممکن‌است از‌طریق مقعد خون زیادی از‌دست بدهند. آنها همچنین بیشتر مستعد ابتلا به عوارضی مانند کم‌خونی هستند چرا که روده مواد‌مغذی را به‌طور مؤثر جذب‌نمی‌کند.

دانشمندان در فن‌آوری نانو به‌دنبال راهی برای ارائه دارو ازجمله داروهایی برای دستگاه ‌گوارش می‌باشند.

مزیت استفاده از فن‌آوری نانو، توانایی ارائه دوز پایین داروها به مناطق اختصاصی بیمار بدن می‌باشد و بنابراین از اثرات ناخواسته روی سایر نقاط بدن پیشگیری ‌می‌گردد.

خواص درمانی زنجبیل

در درمان‌های طبیعی و طب‌سنتی‌، مدت‌هاست که زنجبیل به‌سبب خواص درمانی خود شناخته شده‌است. از زنجبیل هزاران سال است که به‌عنوان یک درمان برای طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامت، از‌جمله سرماخوردگی، تهوع، ورم مفاصل، میگرن و فشارخون بالا استفاده شده‌است.

زنجبیل به گونه‌های تازه، خشک، ترشی، پرورده، متبلور، شیرین و پودر در شیرینی‌ها و غذاهای خوش‌طعم و نیز به‌عنوان یک نوشیدنی‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. چای زنجبیل به هضم غذا کمک‌کرده و مکمل‌‌های زنجبیل به‌شکل جویدنی و یا مخلوط با عسل به‌عنوان تسهیل‌کننده عمل گوارش نیز مورد‌استفاده قرار‌می‌گیرند‌.

با‌ وجود این توضیحات، درمان جدیدی که در‌این‌مقاله مورد بحث اسـت از هیــچ‌کدام از روش‌های بالا قابــل ‌دستیابی نیست و محققان از سانتریـفیوژ با سرعت فوق‌العاده بالا برای به‌دست ‌آوردن نانوذرات مشتق‌شده از زنجبیل (GDNPs:Ginger-Derived Nano Particles)  استفاده‌کرده‌اند.

ایجاد نانوذرات

محققان با کمک مؤسسه علوم زیست‌پزشکی (Institute for Biomedical Sciences) و دانشگاه ایالتی جورجیا (Georgia State University)، کار خود را با گرفتن آب‌میوه از ریشه زنجبیل‌تازه تهیه‌شده از بازار کشاورزان محلی و با استفاده از یک مخلوط‌کن آشپزخانه آغاز نمودند.

در مرحله بعد، آنها از یک سانتریفیوژ با سرعت فوق‌العاده بالا برای پراکندگی صوتی آب زنجبیل و ایجاد ساختار گلوله شکل (Pellets) استفاده‌کردند. قطر هر نانوذره درحدود ‌۲۳۰ نانومتر بود؛ به‌طوری‌که بیش‌از ۳۰۰‌عدد از آنها  در‌عرض یک تار موی انسان جای می‌گیرند.

یافته‌های حاصل‌از بررسی‌ها روی موش‌های آزماشگاهی، نشان‌می‌دهند که ذرات می‌توانند کولیت حاد را کاهش‌داده و از کولیت مزمن و سرطان وابسته به کولیت نیز جلوگیری‌کنند.

ذرات با هدف بقا و تکثیر سلول‌ها در جدار روده بزرگ، به ترمیم روده کمک‌کرده و همچنین به‌نظر‌می‌رسد که آنها تولید پروتئین تحریک‌کننده التهاب را کاهش و سطح پروتئین مبارزه‌کننده با التهاب را افزایش‌ داده و به‌شکل مؤثری روده بزرگ را هدف قرارمی‌دهند. چرا‌که آنها به‌طور‌عمده توسط سلول‌های دیواره روده‌ها که IBD در‌آن رخ‌می‌دهد، جذب می‌شوند.

همچنین آنها غیرسمی به‌نظر‌می‌رسند. به‌عنوان یک نتیجه، محققان نشان دادند که ذرات را می‌توان برای درمان ۲شکل اصلی IBD و همچنین سرطان مرتبط به کولیت استفاده‌نمود.

ترکیباتی که به از‌بین‌بردن‌IBD کمک‌می‌کنند‌

محققان معتقدهستند که سطح بالای چربی یا مولکول‌های چربِ در ذرات‌، عامل کلیدی اثر درمانی آنها است و گیاه زنجبیل حاوی چربی‌های طبیعی از‌جمله اسیدفسفاتیدیک است. این چربی‌های طبیعی برای ساخت غشای سلولی مهم هستند. دیگر مواد فعال مؤثر که به‌طور‌طبیعی در زنجبیل وجود دارند 6-Gingerol و 6-Shogaol می‌باشند.

تحقیقات قبلی نشان‌داده است که این ترکیبات می‌توانند به جلوگیری‌از اکسیداسیون، التهاب و سرطان کمک‌کنند و همین ترکیبات هستند که زنجبیل را در‌برابر تهوع و سایر مشکلات‌گوارشی مؤثر نشان‌می‌دهند. ارائه این ترکیبات در یک نانوذره نسبت به مصرف زنجبیل طبیعی به‌عنوان یک غذا یا مکمل، می‌تواند راهی مؤثرتر برای هدف قرار‌دادن بافت کولون باشد و همچنین می‌تواند یک منبع مقرون به‌صرفه از دارو به‌شمار رود.

http://pezeshkyemrooz.com

هشتگ :



اشتراک گذاری :