سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > فواید مصرف گزنه برای بهبود میل جنسی و سلامت پروستات

فواید مصرف گزنه برای بهبود میل جنسی و سلامت پروستات

فواید مصرف گزنه برای بهبود میل جنسی و سلامت پروستات

فواید مصرف گزنه برای بهبود میل جنسی  و سلامت پروستات

گزنه (Stinging nettles) در سراسر دنیا در مکان‎هایی با آب و هوای معتدل یافت می‌شود. ریشه‌ها و برگ‌های این گیاه به صورت دارویی با اهداف مختلف استفاده می‌شوند. این گیاه به  صورت تنتور، کپسول و حتی دمنوش در دسترس است. اگرچه مصرف آن به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود اما در برخی افراد مصرف آن می‌تواند باعث ایجاد واکنش آلرژی‌زا شود. پیش از افزودن گزنه به برنامه سلامتیتان با پزشکتان این مورد را بررسی کنید.

میل جنسی: گزنه می تواند در مواقع کاهش میل جنسی به دلیل توانایی‌اش در فعال نگه داشتن تستوسترون مفید باشد. لیگنان‌های موجود در این گیاه همچنین با گلبولین باند‌شونده با هورمون جنسی (SHBG) به جهت جلوگیری از حذف تستوسترون از گردش خون توسط SHBG، فعل و انفعال داشته باشد. مصرف گزنه به منظور محرک میل جنسی اغلب نسبت به درمان‌های دیگر ترجیح داده می‌شود؛ چراکه در بزرگی خوش خیم پروستات (BPH) دخالت ندارد. 

سلامت پروستات: مصرف گزنه می‌تواند میزان تقسیم سلولی را در غده پروستات آهسته کند. محل‌های گیرنده در غده که به طور طبیعی هورمون‎های رشد را می پذیرند، توسط برخی ترکیبات موجود در گزنه بلوکه می‌شوند، چراکه این ترکیبات به گیرنده ها متصل می شوند. رشد سلول در پروستات نیز به آنزیم خاصی بستگی دارد. ترکیباتی در این گیاه با این آنزیم‌ها، به منظور کند کردن تقسیم سلولی، مداخله می کنند.  

آلرژی‌ها: برگ گزنه برای درمان آلرژی های مختلفی استفاده شده است. سلول‌های T، که سلول‎های ایمنی که باعث آلرژی می‌شوند را کنترل می کنند، به هنگام مصرف دوز پایین از عصاره ریشه گزنه، در مقادیر بسیار زیادی تولید می شوند. مطالعه‌ای توسط National College of Naturopathic Medicine در پورتلند، اورگان انجام شده است که نشان داد مصرف گزنه، نسبت به دارونما، در درمان رینیت آلرژیک (نوعی آلرژی مخاط بینی) موثرتر بوده است. اثرات ضد التهابی این گیاه می‌تواند پاسخی برای توانایی آن در تسکین آلرژی‌ها باشد. افراد با حسایت غذایی در صورت مصرف گزنه پیش از غذا، می‌توانند برخی واکنش‌های آلرژی‌زا را تسکین دهند.

آرتریت‌ها: ویژگی های ضد التهابی گیاه گزنه آن را به یک تسکین‌دهنده بسیار مفیدِ درد و تورم ناشی از آرتریت روماتوئید تبدیل می کند. به گفته دکتر Ellen Feingold استفاده از این گیاه باعث تاخیر در عملکردهای هیستامین می شود. مصرف گزنه می تواند نیاز به داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) را کاهش دهد. این گیاه می‌‎تواند همسو با داروهای NSAIDS عمل کند که باعث می شود دوز کمتری از دارو مصرف شود. این موضوع می‌تواند باعث تسکین درد موثر شود؛ درحالیکه عوارض جانبی ناشی از مصرف طولانی مدت دارو را کاهش دهد.  

 

SCEARCE, A. The Benefits of Stinging Nettles. LIVESTRONG.COM. Retrieved from https://www.livestrong.com/article/148211-the-benefits-of-stinging-nettles/

هشتگ :



اشتراک گذاری :