سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > فواید دانه‌های کاکائو

فواید دانه‌های کاکائو

فواید دانه‌های کاکائو

فواید دانه‌های کاکائو

دانه های کاکائو حاوی بیش از 300 ترکیب مفید مانند فنیل‌اتیل‌آمین، تئوبرومین و بسیاری از پلی‌فنول‌ها مانند فلاوونوییدها هستند. همچنین دانه‌های کاکائو حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین دوزهای سالم پتاسیم و مس برای سلامت قلب و عروق و آهن به عنوان حامل اکسیژن در سرتاسر بدن هستند. همچنین دانه‌های کاکائو حاوی کلسیم و منیزیم هستند که برای عملکرد مناسب اندام‌های اصلی بدن ضروری هستند.
دانه‌های کاکائو از گیاه Theobroma cacao، به معنی "غذای خدایان" بدست می‌آیند؛ این نام برای این دانه‌های دارای خواص سلامت فراوان، نام مناسبی است. در ادامه بسیاری از فواید سلامت دانه‌های کاکائو ذکر شده است:

ضدافسردگی
این دانه‌ها حاوی دوپامین، فنیل‌اتیل‌آمین (PEA) و سروتونین هستند که تمامی این ترکیبات برای بهبود سلامت ذهنی و خلق‌و‌خوی استفاده می‌شوند. این دانه‌ها حاوی بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز و اسیدآمینه تریپتوفان هستند. بازدارنده‌های مونوآمین اکسیداز سطح دوپامین و سروتونین را در جریان خون به مدت طولانی‌تر حفظ می‌کنند که می‌تواند افسردگی را کاهش و احساس خوب بودن را افزایش دهد. تریپتوفان برای تولید سروتونین در بدن لازم است.

آنتی‌اکسیدان
براساس مطالعات دانه‌های کاکائو بهترین منبع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که غلظت آنتی‌اکسیدان آن تا 10 درصد می‌رسد. آنتی‌اکسیدان‌ها چندین مزیت سلامت دارند؛ از آسیب سلولی محافظت می‌کنند، خطر چندین نوع سرطان را کاهش می‌دهند و به تنظیم سطوح کلسترول کمک می‌کنند.

سلامت قلب و عروق
پلی فنول های دانه کاکائو، برای سلامت قلب کاملا مفید هستند. براساس مطالعات پلی‌فنول‌های دانه کاکائو ممکن است فشار خون را کاهش دهند. منیزیم دانه‌های کاکائو نیز برای قلب مفید است. منیزیم پمپاژ خون در قلب را افزایش و خطر لخته شدن خون و سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می‌دهد.

اپی‌کاتچین
دانه‌های کاکائو حاوی ترکیبی به نام اپی‌کاتچین هستند. ترکیبی سرشار از فواید سلامتی است که به گفته پرفسور Harvard این ترکیب باید یک "ویتامین" درنظر گرفته شود. به دلیل عطر و طعم تلخ آن، اغلب اپی‌کاتچین از محصولات کاکائویی متداول حذف می‌شود، بنابراین برای دستیابی به خواص این ترکیب، لازم است که دانه‌ی کاکائوی به طور کامل مصرف شود.

انرژی‌زا
دانه‌های کاکائو اضطراب را کاهش می‌دهند درحالیکه هوشیاری را به طور همزمان افزایش می‌دهند. یک فنجان کاکائو می‌تواند انرژیی به اندازه یک فنجان قهوه تأمین کند درحالیکه ترکیبات محرک کاکائو کمتر از قهوه است.

کاهش وزن
تحقیقات نشان داد که پلی‌فنول‌های کاکائو ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش دهند. درحال حاضر دانشمندان ارتباط بین چاقی و شرایط سندرم مقاومت انسولینی را مطالعه می‌کنند. افزایش حساسیت انسولینی توسط دانه های کاکائو یا شکلات تلخ، ممکن است به کاهش وزن کمک کند. علاوه‌بر‌این، ترکیب ضدافسردگی طبیعی موجود در دانه‌های کاکائو، حفظ رژیم غذایی را برای افراد آسان‌تر می‌کند.
برای گنجاندن دانه های کاکائو در رژیم غذاییتان، خوشبختانه امکان انتخاب مزه‌ای خوشایندتر وجود دارد، شکلات تلخ! شکلات تلخِ دارای فواید سلامتی باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد:

- حداقل حاوی 70 درصد کاکائو باشد.
- شیر یا هرگونه محصول لبنی نباید در شکلات موجود باشد؛ چراکه توانایی بدن را در جذب آنتی‌اکسیدان‌ها کاهش می‌دهد.
- شکلات باید از کره کاکائو درست شده باشد نه از نارگیل یا روغن پالم.

 

Cocoa Beans. Herbwisdom.com. Retrieved from https://www.herbwisdom.com/herb-cocoa.html

هشتگ :



اشتراک گذاری :