سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > مصرف آهن همراه با چای سبز باعث کاهش مزایای چای می شود

مصرف آهن همراه با چای سبز باعث کاهش مزایای چای می شود

مصرف آهن همراه با چای سبز باعث کاهش مزایای چای می شود

مصرف آهن همراه با چای سبز باعث کاهش مزایای چای می شود

نوشیدن چای سبز به دلیل پلی فنول هایی که در آن یافت می شود خواص درمانی بسیاری دارد، که اثرات آنتی اکسیدانی آن حتی بیشتر از ویتامین C است اما یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که مصرف آهن به صورت مکمل یا غذاهای حاوی آن، همراه با چای سبز فواید سلامتی چای سبز را محدود می کند.

این مطالعه به سرپرستی ماتام ویجی کومار (Matam Vijay-Kumar) از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در مجله ی آمریکایی پاتولوژی منتشر شده است. در این مطالعه محققان توضیح می دهند که پلی فنول اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) مشتق شده از چای سبز به دلیل آنتی اکسیدان ها و ویژگی های ضد التهابی آن در مدل های بیماری التهابی روده (IBD) به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است اما مکانیسم اصلی آن به طور کامل قابل درک نیست. کاتچین ها (یک نوع از آنتی اکسیدان های طبیعی) از دسته پلی فنول ها هستند. اگرچه چای سبز دارای 6 ترکیب کاتچین اولیه است اما EGCG فعال ترین ترکیب است و بیشترین مطالعه روی آن انجام شده است. مطالعات پیشین نشان داده اند که چای سبز برای درمان مواردی مثل تصلب شرایین، کلسترول بالا، تعدادی از سرطان ها، IBD و دیابت مفید است. با این حال، Beng San Yeoh نویسنده ی اول این مقاله و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، اشاره می کند که فواید چای سبز به دسترسی زیستی ترکیبات فعال آن بستگی دارد. موضوع فقط چای سبزی که می نوشیم نیست. زمان نوشیدن چای و مواد دیگری که می خوریم هم مهم است.

ترکیب اصلی چای سبز به آهن متصل می شود

در این بررسی محققان بیان می کنند که EGCG، میلوپراکسیداز (میلوپراکسیداز یک آنزیم التهابی است که در نتیجه ی التهاب و تورم از گلبول های سفید منتشر می شود) را مهار می کند. به این ترتیب، EGCG با غیر فعال کردن میلوپراکسیداز، به درمان التهاب ناشی از بیماری IBD کمک می کند. IBD یا التهاب روده با علائمی مثل التهاب دستگاه گوارش مزمن، اسهال، درد، خستگی، کاهش وزن و علائم دیگر از جمله کمبود آهن مشخص می شود. به این ترتیب برای بیماران مبتلا به IBD اغلب مکمل آهن تجویز می شود.

محققان دریافته اند، زمانی که EGCG و آهن همزمان مصرف می شوند، ترکیب EGCG قدرت خود را برای غیر فعال کردن میلوپراکسیداز از دست می دهد. ویجی کومار (Vijay-Kumar) می گوید: « اگر بعد از وعده ی غذایی حاوی آهن، چای سبز بنوشید، ترکیب اصلی چای سبز به آهن متصل خواهد شد. در نتیجه، چای سبز پتانسیل بالقوه ی آنتی اکسیدانی خود را از دست خواهد داد. او اضافه می کند که برای استفاده از فواید چای سبز، بهتر است که این نوشیدنی همراه با غذاهای غنی از آهن مصرف نشود. غذاهای سرشار از آهن شامل گوشت قرمز و برگ سبزیجات تیره( از جمله کلم و اسفناج) است. به علاوه نوشیدن چای سبز در افراد مبتلا به IBD که مکمل های آهن مصرف می کنند، زیانبخش خواهد بود. EGCG و آهن با هم پیوند شده و تاثیر همدیگر را از بین می برند.

ویجی کومار از این مطالعه نتیجه گیری می کند:« مهم است که افراد مبتلا به IBD که هر دو مکمل آهن و چای سبز را مصرف می کنند، بدانند چگونه یک ماده ی مغذی بر ماده ی دیگر اثر می گذارد. اطلاعات این تحقیق هم برای افراد سالم و هم برای افرادی که چای سبز را برای بهره بردن خواص درمانی آن می نوشند می تواند مفید باشد.

سایت اخبار پزشکی امروز (Medical News Today) قبلا گزارش داده که مصرف زیاد چای سبز برای عملکرد تولید مثلی و رشد و نمو مضر است. 

http://www.medicalnewstoday.com/articles/307649.php

هشتگ :



اشتراک گذاری :