سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > بایدها و نبایدهای مصرف نوشیدنی ها در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

بایدها و نبایدهای مصرف نوشیدنی ها در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

بایدها و نبایدهای مصرف نوشیدنی ها در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

بایدها و نبایدهای مصرف نوشیدنی ها در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه

سنگ کلیه بیماری بسیار دردناکی است که معمولا زیر دنده ها در پهلو و پشت ایجاد می شود. حتما شنیده اید که اگر می خواهید به این بیماری مبتلا نشوید مایعات زیادی بنوشید اما دانستن نوع مایعات مصرفی مفید برای این بیماری به جای تمرکز بر مقدار مایعات، مهم تر است.

متاسفانه سنگ کلیه، بیماری رایجی است. تقریبا 19 درصد مردان و 9 درصد زنان آمریکایی حداقل یک بار در طول عمر خود به این بیماری مبتلا می شوند. نوشیدن مقدار زیادی آب به پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می کند اما مایعات دیگری هم هستند که می توانند حتی بیشتر از آب موثر باشند.

در پژوهشی، داده های حاصل از مطالعه روی 194095 فرد سالم(یعنی فاقد سابقه ی ابتلا به سنگ کلیه) بررسی شد. افراد شرکت کننده پرسش نامه هایی را درباره ی نوع رژیم غذایی و سلامت کلی بدن ثبت کردند. این افراد برای 8 سال تحت نظر قرار گرفتند و در طول این دوره 4462 نفر به سنگ کلیه مبتلا شدند.

درباره ی مصرف نوشیدنی ها، به طور متوسط تاثیر مصرف آن ها در هر وعده شامل، 300 میلی لیتر نوشابه، 200 میلی لیتر قهوه، چای و شیر و 100 تا 150 میلی لیتر آب میوه بررسی شد. نتایج این مطالعه نشان داد که

این نوشیدنی ها را نباید مصرف کرد:

نوشیدنی های شیرین: این نوشیدنی ها خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا 33 درصد افزایش می دهند.

نوشابه های گازدار شیرین: این نوشیدنی ها خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا 23 درصد افزایش می دهند.

آب میوه ی گازدار: این نوشیدنی ها خطر ابتلا به سنگ کلیه را تا 18 درصد افزایش می دهند.

 

این نوشیدنی ها را باید مصرف کرد:

قهوه ی کافئین دار: خطر ابتلا به سنگ کلیه را  26 درصد کاهش می دهد.

قهوه ی بدون کافئین: خطر ابتلا به سنگ کلیه را 16 درصد کاهش می دهد.

آب پرتقال: خطر ابتلا به سنگ کلیه را 12 درصد کاهش می دهد.

چای: خطر ابتلا به سنگ کلیه را 11 درصد کاهش می دهد.

نوشیدن نوشابه های گازدار و نوشیدنی های حاوی شکر به دلیل بالا بودن غلظت فروکتوز، باعث افزایش مقدار کلسیم، اگزالات و اسیداوریک در ادرار می شود. افزایش این ترکیبات در ادرار خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.

چگونه با وجود مقدار بالای فروکتوز در آب پرتقال، این نوشیدنی برای سنگ کلیه مفید است؟ شاید این خاصیت به دلیل بالا بودن مقدار سیترات پتاسیم در پرتقال باشد. سیترات پتاسیم اثر فروکتوز را خنثی کرده، ترکیب ادرار را تغییر می دهد و از تشکیل سنگ در کلیه جلوگیری می کند.

مفید بودن اثر چای و قهوه در پیشگیری از ابتلا به سنگ کلیه به دلیل وجود کافئین است. کافئین ادرارآور است و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کند. دمنوش ها و قهوه ی بدون کافئین هم حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می کنند. 

http://bottomlineinc.com/best-and-worst-drinks-for-preventing-kidney-stones/

هشتگ :



اشتراک گذاری :