سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > نحوه عملکرد بربرین موجود در زرشک بر کاهش وزن

نحوه عملکرد بربرین موجود در زرشک بر کاهش وزن

نحوه عملکرد بربرین موجود در زرشک بر کاهش وزن

نحوه عملکرد بربرین موجود در زرشک بر کاهش وزن

بربرین چیست؟ بربرین یک ترکیب زیست فعال است که می‌تواند از ریشه، ریزوم، ساقه یا پوست گیاهان به طور معمول متعلق به جنس Berberis استخراج شود. این گیاهان شامل زرشک (Berberis vulgaris) و درخت زردچوبه (Berberis aristata) است. 

1- بربرین بر تمایز آدیپوسیت اثر می‌گذارد:

 آدیپوسیت‌ها یا سلول‌های چربی پس از شکست تری‌گلیسرول‌ها، چربی را ذخیره می‌کنند. این سلول‌ها در مجموع بافت چربی را تشکیل می‌دهند که اثر اِندوسرینی از طریق ترشح چندین هورمون مهم که میزان متابولیسم (سوخت و ساز) پایه را تنظیم می‌کنند، نشان می‌دهد.
مطالعه‌ای در دانشگاه Shanghai Second Medical University، اثرات بربرین بر تکثیر آدیپوسیت را تشخیص داد و نشان داد که آلکالویید پیشرفت بافت چربی را مهار می‌کند.
مطالعه‌ی دیگری نشان داد که مکمل بربرین ترشح آدیپوکینزهای تنظیم‌کننده‌ی چربی مانند آدیپونکتین (هورمون مترشحه از بافت چربی و مؤثر بر متابولیسم چربی و گلوکز) را بهبود می‌دهد. 

2- بربرین شاخص توده بدنی (BMI) را پایین می‌آورد:

 مطالعه‌ای در اروپا نشان داد که افراد با BMI در محدوده نرمال، به ویژه 75-50، سالم‌تر و امید به زندگیِ بدون بیماری مزمن دارند. همچنین، پایین آوردن BMI و حفظ آن در محدوده نرمال ناگریز همراه با کاهش وزن خواهد بود.
مطالعه‌ای در سال 2012 در بیمارستان کالج Peking Union Medical College Hospital نشان داد که شرکت‌کنندگان، پس از مصرف مکمل بربرین برای یک دوره سه ماهه، کاهشی را در BMIشان (از 31/5 به 27/4) ثبت کردند. 

3- بربرین سطوح گلوکز خون را پایین می‌آورد:

 منبع اصلی انرژی بدن قند ساده‌، گلوکز، است که 60 درصد از انرژی مغز را تأمین می کند. غذاهای غنی از کربوهیدرات مانند میوه های شیرین، دانه غلات و سبزیجات نشاسته ای منابع عمده گلوکز هستند که متابولیزه و به گلوکز تجزیه می شوند. در نتیجه سطح گلوکز خون بالا می رود. بربرین مقاومت انسولینی را کاهش می‌دهد و همچنین گلیکولیز (تجزیه گلوکز و برخی مواد قندی دیگر) را افزایش می‌دهد، بنابراین به شکستن قندها در درون بافت‌ها کمک می‌کند.

مطالعه ای در سال 2008 در Shanghai Jiao Tong University School of Medicine نشان داد که مصرف 1 گرم بربرین در روز سطح قند خون ناشتا را تا 20 درصد، از سطوح دیابتی تا نرمال، کاهش می دهد. 

4- بربرین سطوح کلسترول LDL را پایین می‌آورد: 

کلسترول یک ترکیب مومی است که به عنوان پیش‌ساز برخی هورمون‌های استروییدی، ویتامین‌ها و نمک‌های صفراوی عمل می‌کند. بیشتر کلسترول در بدن توسط هپاتوسیت‌ها (سلول‌ها‌ی کبد) تولیدی می‌شود و مقدار دیگر از طریق غذای چرب تأمین می‌شود. مطالعه‌ای در سال 2013 نشان داد که مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب سطوح کلسترول LDL را بالا می‌برد.
مطالعه‌ی دیگری اثر بربرین بر پروفایل‌های لیپید خون را بررسی کرد. بربرین تشکیل پلاک را کاهش داد؛ چرا که بربرین سطوح کلسترول به خصوص کلسترول LDL را پایین می‌آورد.
مطالعه‌ی دیگری توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران نشان داد که فعالیت آنتی اکسیدانی بربرین به کاهش آسیب اکسیداتیو به شریان‌ها (عروق خونی) کمک می‌کند. 

5- بربرین سلامت کبد را افزایش می‌دهد: 

کبد اندامی است که در چندین عملکرد روزانه برای حفظ سلامت و تندرستی کلی فرد دخیل است. در درجه اول بسیاری از ترکیبات مورد نیاز برای هضم، شکستن و سمزدایی متابولیت‌ها را سنتز می کند و به عنوان یک محل ذخیره در مواقع نیاز به انرژی عمل می‌کند. اکسیداسیون چربی برای انرژی در کبد اتفاق می افتد، بنابراین نقش مهمی در متابولیسم چربی ایفا می‌کند.
کبد همچنین به حذف توکسین‌‌‌های لیپوفیلیک (سَم‌‌های چربی‌دوست) مختلف کمک می‌کند که در نتیجه باعث افزایش بافت آدیپوز (بافت چربی) می‌شود. همچنین، عملکرد مناسب کبد برای حفظ وزن بدن سالم ضروری است و اختلالاتی مانند بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) یک عامل خطر برای پیشرفت چاقی درنظر گرفته می‌شود.
یک آزمایش بالینی تصادفی در سه مرکز پزشکی در چین به منظور ارزیابی اثر بربرین بر NAFLD انجام شد. نتایج نشان داد که مکمل بربرین به بهبود پروفایل‌های لیپید و کاهش آسیب ناشی از NAFLD از طریق پایین آوردن محتوای چربی کبدی کمک می‌کند. همچنین نتایج نشان می‌دهند که شرکت‌کنندگان، در گروه بربرین، کاهش وزن و بهبود سطوح گلوکز خون را ثبت کردند.

دوزهای (مناسب) برای کاهش وزن

مقدار مجاز روزانه توصیه شده (RDA) برای بربرین معمولا 500 میلی گرم، 3-2 بار در روز برای یک دوره سه ماه متناوب است.
این دوز برای کاهش سطوح گلوکز خون و سطوح کلسترول LDL گزارش شده است که در نهایت به کاهش چربی بدن کمک می‌کند.


Mehvish, A. 5 Benefits of Berberine for Weight Loss [Science Backed]. Healthyy. Retrieved from https://healthyy.net/weight-loss/best-berberine-supplement

هشتگ :



اشتراک گذاری :