سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > نوشیدنی های طبیعیِ دیورتیکِ (ادرار آور) مفید برای بدن

نوشیدنی های طبیعیِ دیورتیکِ (ادرار آور) مفید برای بدن

نوشیدنی های طبیعیِ دیورتیکِ (ادرار آور) مفید برای بدن

نوشیدنی های طبیعیِ دیورتیکِ (ادرار آور) مفید برای بدن

برخی نوشیدنی ها، دیورتیک یا ادرارآور هستند یعنی می توانند حجم ادرار را افزایش داده و آب اضافی را از بدن خارج کنند. این نوشیدنی ها با تاثیرگذاری بر کلیه ها از طریق ادرار، سدیم بیشتری را از بدن خارج می کنند. زمانی که حجم مایعات بدن زیاد شود پزشکان داروهای دیورتیک تجویز می کنند. این مشکل در افراد مسن شایع تر است. برخی داروهای دیورتیکِ شیمیایی ممکن است عوارض جانبی مثل خستگی، گرفتگی عضلات، سردرد و مشکلات پوستی ایجاد کنند.

برخی گیاهان و مکمل های دارویی، ادرارآور هستند و باعث خارج شدن آب اضافه از بدن می شوند. در ادامه با 7 دیورتیک طبیعی آشنا می شوید. درصورت مصرف دارو، پیش از استفاده از این گیاهان با پزشک مشورت کنید.

1-چای سیاه و چای سبز

چای سیاه و چای سبز دیورتیک طبیعی هستند و به خروج مایعات اضافی از بدن کمک می کنند.

2-چای ترش

پژوهشی نشان می دهد که چای ترش خاصیت دیورتیک دارد و به طرز چشمگیری سبب خارج شدن مایعات اضافی از بدن می شود.

3-قاصدک

پژوهش های علمی نشان می دهد، گیاه قاصدک با اثر روی کلیه ها، میزانِ ادرار را افزایش می دهد.

4-زالزالک

زالزالک دیورتیک طبیعی است یعنی مصرف آن سبب افزایش ادرار می شود و حجم مایعات اضافی بدن را کاهش می دهد. مصرف این گیاه، برای درمان مشکلات کلیوی هم مفید است.

5-گیاه دم اسبی

مطالعه ای در سال 2014، نشان می دهد که آثار مصرف عصاره ی گیاه دم اسبی شبیه به داروهای دیورتیک شیمیایی است اما نسبت به آن ها، عوارض جانبی کمتری دارد.

6-سرو کوهی

در قرون وسطی، از گیاه سرو کوهی به سبب خواص مدّرِ آن استفاده می شد. پژوهش ها نشان می دهد که این گیاه، تاثیر چشم گیری بر کاهش حجم مایعات اضافی در حیوانات دارد. 

7-جعفری

اگرچه مصرفِ گیاه جعفری بیشتر به صورت چاشنی است اما مصرف آن باعث افزایش حجم ادرار هم می شود و مصرف آن برای افرادی مفید است که نمی توانند از داروهای شیمیایی استفاده کنند. 

http://www.healthline.com/health/natural-diuretics#1

هشتگ :



اشتراک گذاری :