سلامت در رسانه ها > نکاتی درباره زعفران

نکاتی درباره زعفران

نکاتی درباره زعفران

نکاتی درباره زعفران

18 نکته در رابطه با زعفران که در مقاله زیر توضیح داده شده است.

۱-  زعفران گیاهی کوچک به ارتفاع ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متر، چندساله و پیازدار است که پیاز آن تقریبا کروی و پوشیده از غشاءهای نازک قهوه‌ای است.

۲-  قسمت مورد استفاده این گیاه، انتهای خامه و کلاله سه‌شاخه است که به نام زعفران معروف است و بویی معطر با طعم کمی تلخ دارد.

۳-  اسکندر مقدونی هنگام جنگ در آسیا، از زعفران ایران برای زخم‌های خود استفاده می‌کرد و همراهان او استفاده از زعفران را یاد گرفته و تجارب آن را به یونان انتقال دادند.

۴-  در کتاب گیاه‌شناسی که به دستور آشور بنی‌پال هفت قرن قبل از میلاد نوشته شده، راجع به زعفران توضیح داده شده است.

۵-  همچنین بعضی مدارک نشان می‌دهد که ۴ هزار سال قبل زعفران در درمان حدود ۹۰ بیماری کاربرد داشته است.

۶-  در فرهنگ عامه، زعفران به عنوان مسکن، خلط‌آور، محرک جنسی و معرق کاربرد دارد.

۷-  در گزارش‌های داستان گونه مربوط به مناطق استوایی آسیا، از خمیری نام برده شده که مخلوطی از زعفران و چوب صندل است و این خمیر امروزه همچون گذشته به صورت مرهمی آرامش‌بخش برای پوست‌های خشک مصرف می‌شود.

۸-  در طب عوام به عنوان آرامبخش، مسکن، ضداسپاسم و مقوی معده مصرف می‌شود.

۹-  در تغذیه به عنوان معطرکننده، طعم‌دهنده و رنگ کننده (زعفران باعث ایجاد رنگ زرد طلایی خوشرنگ، بوی مطبوع و طعمی خوب در غذاها می‌شود) به کار می‌رود.

۱۰-  مقدار مصرف عادی آن روزانه حدود یک گرم است.

۱۱-  مصرف زیاد زعفران قاعده‌آور و موجب سقط جنین است.

۱۲-  همچنین ممکن است باعث استفراغ، خونریزی رحمی، اسهال خونی، خون در ادرار، خون‌دماغ، خونریزی کنار چشم و لب، زرد شدن پوست و زرد شدن غشاء مخاطی شود.

۱۳-  مصرف حدود ۲۰ گرم آن به طور کلی کشنده است.

۱۴-  برای نگهداری ایده‌آل، زعفران باید از نور و رطوبت محافظت شود. بهترین ظروف نگهداری زعفران در درجه اول ظروف فلزی و بعد ظروف شیشه‌ای رنگی است. ظروف پلاستیکی برای نگهداری مناسب نیستند، زیرا در مدت کوتاهی اسانس زعفران کم شده و از مرغوبیت آن کاسته می‌شود. همچنین بهتر است هنگام مصرف به صورت پودر در آید یا پودر آن در زمان کوتاهی مصرف شود. چون اسانس معطر آن زودتر از پودر تبخیر می‌شود.

۱۵-  پژوهشی که به تازگی در آمریکا صورت گرفته، نشان داده است که کروستین موجود در زعفران در ضایعات نخاع، پرفشاری خون، ادم مغزی و پاپیلومای پوست در حیوانات اثرات مثبت و ارزنده‌ای دارد.

۱۶-  پژوهش دیگری نشان داده که زعفران اکسیژن پلاسما را افزایش داده و ضدسرطان است.

۱۷-  زعفران می‌تواند تری‌گلیسیرید و کلسترول را کاهش دهد. مطالعاتی در اسپانیا نشان داده که کاهش امراض قلبی در قسمتی از این منطقه احتمالا مربوط به مصرف دائم زعفران است.

۱۸-  برای بهتر پودر شدن زعفران توسط آسیاب‌های کوچک، بهتر است به ۱ تا ۵ گرم زعفران، یک یا دو حبه قند اضافه کرد. همچنین می‌توان زعفران را در هاون‌های کوچک که بیشتر از مرمر ساخته شده، به طور مستقیم نرم و پودر کرد.

 

 

https://ieonline.microsoft.com

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :