سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > پلی فنول ها در چای سیاه و چای سبز

پلی فنول ها در چای سیاه و چای سبز

پلی فنول ها در چای سیاه و چای سبز

پلی فنول ها در چای سیاه و چای سبز

فلاونوئیدها متابولیت های ثانویه ای هستند که به رشد گیاه و ایجاد خصوصیاتی مانند بو، رنگ و ... در چای کمک می کنند. مقدار پلی فنول و نوع آن در گیاهان مختلف و مراحل مختلف رشدی گیاه متفاوت است. فلاونوئیدها در برگ های جوان در حال رشد چای عبارتند از:

کاتچین ها

کاتچین، اپی گالوکاتچین (EGC)

اپی گالوکاتچین 3- گالات ( ECgیا ECG یا FC3G)

اپی کاتچین (EC)

اپی گالوکاتچین 3- گالات (ECGg یا EGCG یا EGC3G)

فلاونول ها

کامفرول، میریستین، کوئرستین

فلاون ها

آپی ژنین، لوتئولین

کاتچین

کاتچین یکی از ترکیبات مهم در چای است. یک فنجان چای حاوی ترکیبات ضد التهابی، ضد جهش زایی و ضد میکروبی است. در بین کاتچین ها، EGCG کاتچین منحصر به فردی است که خواص مفید در چای را به این ترکیب نسبت می دهند. 50 تا 70 درصد کاتچین در چای سبز EGCG است.

زمانی که برگ چای از شاخه جدا می شود فلاونوئیدها به آرامی تحت فرآیند فعال اکسیداسیون قرار می گیرند. در این فرآیند کاتچین ها به مواد مختلف تبدیل می شوند. این فرآیند، بو و طعم چای را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. تولید چای های مختلف تحت تاثیر همین پدیده ی اکسیداسیون است. اکسیداسیون کاتچین ها در فرآیند تولید چای تخمیر نامیده می شود. در فرآیند تولید چای سبز فلاونوئیدهای آن حفظ می شوند به طوری که هر گرم چای سبز حاوی 300 میلی گرم کاتچین و فلاونوئیدهای دیگر است.

فلاونوئیدها در چای سیاه

در فرآیند تولید چای سیاه مقدار زیادی از فلاونوئیدها و کاتچین های آن اکسید می شوند و به مواد دیگری تبدیل می شوند. فلاونوئیدها با ساختار مولکولی بزرگ تر عبارتند از:

تئافلاوین

تئاروبیجین

تئابرونین

اگر چه بیشتر پژوهش های علمی بر کاتچین چای سبز به ویژه EGCG تمرکز یافته است اما تعدادی از این مطالعات به بررسی تئافلاوین های چای نیز می پردازد. پژوهش ها نشان می دهد که تئافلاوین ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت را کاهش می دهد. تئافلاوین ها مسئول رنگ زرد مایل به نارنجی در چای سیاه هستند. این ترکیبات 6 درصد از فلاونوئیدهای چای سیاه را شامل می شوند.

مطالعات بسیار کمی در مورد تئابرونین ها در چای سیاه صورت گرفته است، اما همین تعداد کم نیز نشان می دهد که تئابرونین کلسترول خون را تنظیم می کند. رنگ قرمز چای به دلیل وجود تئاروبیجین است. 58 درصد فلاونوئیدهای چای سیاه را تئاروبیجین تشکیل می دهد. EGCG در چای سیاه به طور متوسط 11 درصد کل فلاونوئیدها را تشکیل می دهد. فلاونوئیدهای دیگری مانند میریستین و کوئرستین نیز به مقدار بسیار کم در چای سیاه وجود دارد.

https://www.teaguardian.com

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :