سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > چای زعفران و سلامتی

چای زعفران و سلامتی

چای زعفران و سلامتی

چای زعفران و سلامتی

چای زعفران از ادویه ی زعفران تهیه می شود که از گل های این گیاه به دست می آید. مصرف چای زعفران مزایای بسیاری برای سلامتی انسان دارد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

  • حافظه

 زعفران حاوی دو ماده به نام های کروسین و کروستین است که طبق نظر محققان، یادگیری و عملکرد مغز را بهبود می بخشند. در تحقیقی که نتایج آن در ژورنال Phytotherapy Research منتشر شد، زعفران توانست سطح یادگیری را افزایش و مشکلات مربوط به حافظه را کاهش دهد. این تحقیقات امیدبخش نشان می دهند شاید بتوان از زعفران برای درمان بیماری های مرتبط با مغز مثل آلزایمر و پارکینسون استفاده کرد.

  • سیکل ماهانه

 مشخص شده است زعفران می تواند به افرادی که در این دوران دچار مشکل هستند کمک نماید. این گیاه دارویی القا کننده ی سیکل ماهانه است و اثر آن در این زمینه به قدری قوی است که گفته می شود بانوان باردار باید از مصرف زعفران اجتناب کنند. در موارد خاص و نادر، مصرف زعفران می تواند به سقط جنین بینجامد.

  • افسردگی

 زعفران روی اعصاب اثر می گذارد و خاصیت آرام بخش دارد. مصرف منظم چای زعفران، می تواند از بروز افسردگی پیشگیری کند. نکته اینجاست که این اثر آرام بخش با مواد طبیعی به وجود می آید نه داروهایی شیمیایی و با استفاده از چای زعفران، از بروز عوارضی که گاه ممکن است بر اثر مصرف داروهای شیمیایی به وجود آیند جلوگیری می شود.

  • سرطان

 رنگ طلایی و زیبای چای زعفران به دلیل وجود کروسین است؛ ماده ای که در گل زعفران وجود دارد و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. کروسین آثار ضد سرطانی دارد. فلاونوئیدهایِ آن، مانع از فعالیت سلول های سرطانی و احتمالاً باعث کوچک شدن این سلول ها می شوند. کارتنوئیدها که دلیل وجود طیفِ رنگ زرد در زعفران هستند از بدن در برابر بیماری ها، استرس و ویروس ها محافظت می کنند.

  • بیماری های قلبی

 چای زعفران دارای ترکیباتی است که باعث کاهش کلسترول در سرخرگ ها می شوند. بالا رفتن میزان کلسترول در سرخرگ ها احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد و زعفران با ممانعت از این کار به پیشگیری از این بیماری ها کمک می کند. احتمال بروز بیماری های مرتبط با خون مثل سکته ی قلبی با مصرف منظم چای زعفران کاهش می یابد.

  • درد معده

 مشخص شده است که چای زعفران درد معده را التیام می بخشد و مصرف منظم آن از بروز چنین دردهایی جلوگیری می کند. این گیاه برای تسکین درد معده، سینه و گلو به کار می رود.

  • فشارخون

 کروستین ترکیبی است که فشارخون را کاهش می دهد و تحقیقات نشان داده اند مصرف چای زعفران باعث کاهش فشارخون می شود.

  • بینایی

 مصرف چای زعفران فرایند از دست دادن بینایی را کند می کند. محققان ایتالیایی نشان داده اند زعفران به دلیل محتوای اسید چرب، قادر است از سلول های بینایی محافظت نماید. مصرف روزانه ی چای زعفران از چشم در برابر نور شدید محافظت می کند.

  • سرماخوردگی و بیماری های تنفسی

زعفران یک ادویه است که به پاکسازی ریه ها کمک می کند. وقتی سرما می خورید یا به بیماری تنفسی مبتلا می شوید، ریه هایتان ملتهب می شوند. نوشیدن چای زعفران می تواند به پاکسازی ریه و ترمیم این عضو کمک کند. زعفران با کاهش التهاب و پاکسازی مسیر تنفسی، در بهبود آسم هم مؤثر است. 

https://www.healthbenefitstimes.com/health-benefits-saffron-tea

/http://www.healthline.com/health/food-nutrition/saffron-tea-benefits#4

هشتگ :



اشتراک گذاری :