سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > چای سبز می تواند با آلرژی مبارزه کند

چای سبز می تواند با آلرژی مبارزه کند

چای سبز می تواند با آلرژی مبارزه کند

چای سبز می تواند با آلرژی مبارزه کند

افراد مبتلا به آلرژی برای مقابله با زکام یا عطسه می توانند چای سبز را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. شواهد جدید نشان می دهد که نوشیدن این دمنوش محبوب، برخی دردها و بیماری ها را تسکین می دهد. محققان ژاپنی در یک بررسی که در مجله ی کشاورزی و شیمی مواد غذاییِ انجمن شیمی آمریکا (بزرگترین جامعه ی علمی جهان) منتشر شد. در تست های آزمایشگاهی، ترکیبی را در چای سبز شناسایی کرده اند که گیرنده ی سلولی دخیل در تولید واکنش های آلرژیک را مسدود می کند. این ترکیب اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) متیله شده است که ممکن است در انسان اثر مشابه داشته باشد. اگرچه پیشتر هم نشان داده شده بود که ترکیبات چای سبز، خاصیت ضدحساسیت دارند اما محققان عقیده دارند که اپی گالوکاتچین گالات بیشترین خاصیت ضد حساسیتی را دارد. هیروفونی تاچیبانا، محقق ارشد این بررسی و استادیار شیمی دانشگاه کیوشو در فوکوئوکا ی ژاپن می گوید: « چای سبز منبع امید بخشی از عوامل ضد حساسیت مؤثر است پس اگر آلرژی دارید، چای سبز بنوشید».

مردم سال ها، برای مبارزه با عطسه، سرفه و آبریزش چشم(نشانه های سرماخوردگی و آلرژی) چای می نوشیدند. مطالعه ی جدید رشد شواهد علمی در هر دو مطالعه ی سلولی و حیوانی درباره ی چای سبز را نشان می دهد. با این حال، هنوز ثابت نشده، که ترکیبات ضدحساسیت شناخته شده در چای سبز، اثر درمانی واقعی در افرادی داشته باشد که چای سبز مصرف می کنند. به گفته ی تاچیبانا، این جوشانده می تواند در برابر طیف گسترده ای از مواد حساسیت زا مانند گرد و غبار، شوره حیوانات خانگی و مواد شیمیایی خاص مفید باشد. اما هنوز مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

EGCG یکی از فراوانترین آنتی اکسیدان های فعال بیولوژیکی در چای است. اعتقاد بر این است که این ترکیب مسئول خواص مفید آن در سلامتی است. این ترکیب در چای سبز با غلضت های بالا بیشتر از چای سیاه و اولانگ یافت می شود.

مطالعات پیشین نشان داده اند، که ترکیب EGCG در جوندگانی که آن را به صورت خوراکی مصرف کرده اند، می تواند با واکنش های آلرژیک مبارزه کند، اما محققین درک و شناخت چگونگی عملکرد آن را به تازگی آغاز کرده اند. تاچیبانا می گوید: « به نظر می رسد که این ترکیب، تولید هیستامین و ایمنوگلوبولین E(IgE) ( دو ترکیب در بدن که عمدتا در تحرک و بروز واکنش های آلرژیک نقش دارند) را مسدود می کند.» این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که فرم متیله شده EGCG می تواند گیرنده ی lgE ( گیرنده ی کلیدی در یک واکنش آلرژیک ) را مسدود کند. این اثر با استفاده از بازوفیل انسانی(سلول های خونی آزاد کننده ی هیستامین) ثابت شده است. محققان می گویند:« به نظر می رسد که EGCG متیله شده نسبت به EGCG طبیعی، پاسخ ضد حساسیت قوی تری ایجاد می کند که آن را به قوی ترین ترکیب ضد آلرژن در چای تبدیل کرده است. محققان اضافه می کنند، اگر چه این ترکیب برای مبارزه با آلرژی، امیدوار کننده است اما هنوز روشن نیست که چه مقدار از این چای یا کدام گونه های آن اثر درمانی مفیدتری دارند. در حال حاضر محققان به دنبال ترکیبات ضد حساسیت دیگری در چای هستند. چای سبز بعد از آب، پرمصرف ترین نوشیدنی در جهان شناخته می شود. این چای  در ژاپن و ایالات متحده ی آمریکا بسیار محبوب است. درباره ی این چای، علاوه بر بهبود آلرژی، مبارزه با سرطان، بیماری های قلبی ـ عروقی، آرتریت و پوسیدگی دندان هم گزارش شده است.

در این کشور حدود 50 میلیون نفر، از برخی انواع آلرژی رنج می برند. تا زمانی که مطالعات برای تعیین اثر چای سبز بر آلرژی در حال انجام است، کارشناسان تاکید می کنند که مصرف کنندگان برای درمان بهتر، حتما به پزشک مراجعه کنند. در این میان، از مصرف یا برخورد با مواد آلرژی زای مشکوک (مثل غبار، گرده و غذاهای خاص) اجتناب شود. به نظر می رسد، رژیم غذایی مناسب و ورزش، اثر آلرژی را کاهش می دهند.

بخشی از بودجه ی مالی برای این تحقیق از "برنامه برای توسعه ی بنیادی فعالیت های تحقیقاتی نوآوری علوم زیستی (PROBRAIN)" تامین شده است. همکاران دکتر تاچیبانا در این تحقیق، یوشینوری فوجیمورا (Yoshinori Fujimura) و کوجی یامادا (Koji Yamada) از دانشگاه کیوشی (Kyushi)، ماری مائدا- یاماموتو (Mari Maeda-Yamamoto) از موسسه ی ملی تحقیقات سبزیجات و علوم چای و توشیو میاسه(Toshio Miyase) و میتسوکا سانو (Mitsuaki Sano) از دانشگاه شیزوئوکا (Shizuoka) بودند.

هیروفونی تاچیبانا استادیار شیمی در بخش علوم زیستی و بیوتکنولوژی در دانشگاه کیوشو در فوکوئوکا ژاپن است.

https://www.sciencedaily.com/releases/2002/09/020919071413.htm

هشتگ :



اشتراک گذاری :