سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > چای: یک فنجان سلامتی

چای: یک فنجان سلامتی

چای: یک فنجان سلامتی

چای: یک فنجان سلامتی

اغلب گفته می شود که چای، به ویژه چای سبز، برای سلامتی مفید است. ولی چه میزان از آن مفید است و چرا؟

مشخص شده است که چای حاوی موادی است که باعث کاهش ریسک بیماری های قلبی، سرطان و بیماری های دیگر می شوند. کی سان، استادیار دپارتمان تغذیه در دانشکده ی سلامت عمومی دانشگاه هاروارد، می گوید:«مصرف چای، به ویژه چای سبز، شاید مثل چوب جادو عمل نکند، ولی می توان آن را در یک رژیم غذایی سالم با غلات، ماهی، میوه، سبزیجات و گوشت قرمزِکمتر همراه کرد.»

در فنجانتان چیست؟

چای حاوی مواد خاصی است که برای سلامتی انسان مفید است. مواد اصلی آن پلی فنل ها و به طور ویژه، کاتچین ها و اپی کاتچین ها هستند. این مواد به وفور در چای و به خصوص در چای سبز وجود دارند. چای های سیاه و قرمز هم دارای این مواد هستند ولی مقدار آنها کمتر است و از انواعی هستند که اثر کمتری بر سلامتی دارند.

پلی فنل ها چه می کنند؟

 این مواد آنتی اکسیدان هستند و اکسیدان ها(که طی انجام واکنش های سلولی تولید می شوند) را خنثی می کنند. افزایش مقدار اکسیدان ها می تواند سلامتی را(به عنوان مثال، با حمله به دیواره ی سرخرگ ها و ایجاد بیماری های قلبی عروقی) به خطر اندازد.

مدارک موجود

برخی از بهترین مدارک ضمنی درباره ی چای و سلامتی، از مطالعات طولانی مدت و مهم پزشکان و پرستاران در دانشکده ی سلامت عمومی دانشگاه هاروارد و تحقیق درباره ی سلامت پرستاران زن و مردان حرفه ای در حیطه ی پزشکی حاصل شده اند.

محققان با بررسی طولانی مدت این گروه ها به این نتیجه رسیدند که افرادی که بیشتر چای می نوشند در طول زمان کمتر دچار دیابت می شوند. این مطلب با توجه به تحقیقاتی که نشان داده اند پلی فنل ها باعث تنظیم قندخون(گلوکز) می شوند، درست به نظر می رسد.

با افزایش گلوکز در خون، انسولین ترشح می شود تا به سلول ها علامت دهد باید گلوکز را متابولیزه کنند. پلی فنل ها به این فرایند کمک می کنند و«حساسیت سلول ها به اثر انسولین را افزایش می دهند.»

برخی تحقیقات نشان می دهند نوشیدن چای می تواند با کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی مرتبط باشد. این امر با کاهش ریسک ابتلا به دیابت که در بیماری های قلبی و سکته نقش دارد، همسو است. همچنین موادی که در  چای وجود دارد می تواند به کاهش فشارخون یا بهبود کلسترول کمک کند.

نتیجه گیری:

به نظر می آید نوشیدن منظم چای باعث افزایش سطح سلامتی می شود ولی اینکه چای به تنهایی باعث این امر می شود یا نه و اگر جواب بله است، چگونه این کار را می کند، هنوز نامشخص است.

چای به تنهایی هیچ ضرری ندارد، فقط مصرف زیاد نوشیدنی های کافئین دار، باعث عصبی شدن می شود. مصرف چای برای یک زندگی سالم، بسیار مناسب است. بنابراین اگر چای می نوشید، ادامه دهید ولی با این فکر که می تواند آثار شگفت انگیزی داشته باشد، در مصرف آن زیاده روی نکنید.

با اینکه چای سبز غلظتی بالاتر از پلی فنل ها دارد، طعم آن کمی تلخ است. اگر به چای سیاه عادت دارید، چای سبز را با غلظت کمتر بنوشید. از چای های فرآوری و شیرین شده اجتناب نمایید. این محصولات حاوی کالری زیاد هستند و زیاد مصرف کردن آنها، شما را در مسیر اشتباهی قرار می دهد. اگر مصرف چای سبز فوایدی داشته باشد، با افزودن شکر از بین می روند.

http://www.health.harvard.edu/staying-healthy/tea-a-cup-of-good-health

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :