سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > چند دستور گیاهی برای بهبود سوء هاضمه

چند دستور گیاهی برای بهبود سوء هاضمه

چند دستور گیاهی برای بهبود سوء هاضمه

چند دستور گیاهی برای بهبود سوء هاضمه

علل متداول سوءهاضمه شامل پرخوری، بسیار سریع غذا خوردن، غذاهای پرچرب، مقادیر بسیار زیاد کافئین، الکل و شکلات، عصبانیت و آسیب روحی است. سوءهاضمه، عبارتی است برای توضیح یک یا چند علائم، شامل حس سیری در طول یک وعده غذا، حس پُری ناراحت‌کننده بعد از یک وعده غذا و سوزش یا درد در ناحیه بالایی شکم؛ سوءهاضمه ممکن است که باعث نفخ، بادگلو و تهوع شود. گیاهان هزاران سال به برای درمان هرگونه بیماری و سوءهاضمه استفاده شده‌اند.

1- رازیانه/ دانه رازیانه:
رستوران‌های هندی مخلوط دانه رازیانه (Mukhwas) را پس از غذا سرو می‌کنند. دانه رازیانه برای کمک به غلبه بر گاز، کرامپ‌ها و سوء هاضمه اسیدی به مدت طولانی استفاده شده است. رازیانه به کاهش انقباض‌ها در دستگاه روده‌ای کمک می‌کند. رازیانه سابقه طولانی مصرف در غذا و دارو را دارد. به طورسنتی به عنوان یک بادشکن عمل می‌کند که به بدن در تخلیه گاز و تسکین سوء‌هاضمه کمک می‌کند. برگ‌های رازیانه می‌توانند برای تهیه چای مصرف شوند.

2- بادرنجبویه:
بادرنجبویه که به طور متداول به آن ملیسا می‌گویند از خانواده نعناعیان است و از قرون وسطی برای کاهش استرس و اضطراب، بهبود خواب، افزایش اشتها و کاهش شدت سوءهاضمه محبوبیت داشته است. این روزها، بادرنجبویه به طور متداول با سایر گیاهان آرام‌بخش مخلوظ می‌شود تا به افزایش آرامش کمک کند. براساس مشاهدات بادرنجبویه در ترکیب با سایر گیاهان، می‌تواند به درمان سوءهاضمه کمک کند. اگرچه، تسکین استرس به تنهایی می‌تواند در برخی مواقع به سوء‌هاضمه کمک کند.
برای کاهش سوءهاضمه و نفخ، دانشگاه مرکز پزشکی مریلند توصیه می‌کند:

کپسول: 500-300 میلی‌گرم بادرنجبویه خشک شده را 3 بار در روز یا هنگام ضرورت مصرف کنید.
دمنوش: 4/5-1/5 گرم (1-1/4 قاشق چایخوری سرپر) از برگ های خشک شده گیاه بادرنجبویه را در آب داغ بخیسانید و روزانه تا 4 مرتبه بنوشید.
تنتور: 3-2 میلی‌لیتر (90-40 قطره) روزانه 3 مرتبه.

3- زنجبیل:
زنجبیل سابقه طولانی مصرف در بین سنت‌های گیاهی آسیایی‌، هندی و عربی را دارد. در چین بیشتر از دو هزار سال است که زنجبیل برای کمک به همه نوع اختلالات هضم استفاده شده است. پزشکی مدرن و متخصصین سلامت هنوز هم معمولا زنجبیل را برای جلوگیری یا درمان حالت تهوع و استفراغ توصیه می‌کنند. زنجبیل همچنین به عنوان یک کمک‌کننده به هضم برای ناراحتی معده خفیف استفاده می‌شود. کمیته E آلمان زنجبیل را به عنوان درمانی برای سوء هاضمه و بیماری‌ حرکت (تهوع ناشی از حرکت به‌ویژه هنگام مسافرت با وسیله نقلیه) تأیید کرده است. درحالیکه بسیاری از داروهای ضدتهوع بر مغز و گوش داخلی عمل می‌کنند، زنجبیل به نظر می رسد مستقیما بر معده اثر می‌گذارد.
برای بسیاری از اهداف، دوز استاندارد پودر زنجبیل 1 تا 4 گرم روزانه، تقسیم به 2 تا 4 دوز در روز است. برای جلوگیری از بیماری حرکت، باید درمان را 1 یا 2 روز قبل از مسافرت شروع کنید و در سراسر مدت زمان مسافرت ادامه دهید.

4- نعناع فلفلی:
نعناع فلفلی اغلب برای تسکین معده ناراحت یا کمک به هضم استفاده می‌شود. به دلیل اثر بی‌حس‌کننده آن، برای درمان موارد بسیاری از سردردها، تحریکات پوستی و اظطراب تا تهوع، اسهال، انقباضات قاعدگی و نفخ استفاده شده است. روغن نعناع فلفلی به نظر می‌رسد برای بیماری‌های متنوعی که شامل انقباض دستگاه روده‌ای هستند، مفید باشد.
نعناع فلفلی ماهیچه‌ها را آرام می‌کند که با نفخ دستگاه گوارش مبارزه می‌کند و جریان صفرا را که بدن برای هضم چربی‌ها استفاده می‌کند، بهبود می‌دهد. در مطالعه‌ای درباره مصرف نعناع فلفلی برای درمان سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS)، به نظر می‌رسد که روندی وجود دارد که بر اثربخشی خفیف در کاهش برخی علائم به‌ویژه نفخ و درد و تورم شکمی تاکید دارد. اگر علائم سوءهاضمه مربوط به شرایطی است که به آن بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) می‌گویند، نعناع فلفلی نباید مصرف شود.



Breyer, M. (2010, December 25). 7 Herbs for Indigestion. care2. Retrieved from https://www.care2.com/greenliving/7-herbs-for-indigestion.html

هشتگ :



اشتراک گذاری :