سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > چهار ماده ی محرک در چای

چهار ماده ی محرک در چای

چهار ماده ی محرک در چای

چهار ماده ی محرک در چای

در چای چهار ماده وجود دارد که می توانند از موانع خونی مغزی (BBB) عبور کنند و آثار محرک داشته باشند.

کافئین را می توانید از قهوه یا نوشیدنی های قندی دریافت کنید. غیر از کافئین، دو ماده ی دیگر مرتبط با آن به نام تئوبرومین و تئوفیلین وجود دارند. همچنین یک آمینو اسید منحصر به فرد، به نام ال-تئانین وجود دارد که آثار جالبی روی مغز دارد.

چای و قهوه آثار متفاوتی به جا می گذارند

هر دو نوشیدنی حاوی کافئین هستند بنابراین اثر محرک روی مغز دارند ولی طبیعت این تأثیرها متفاوت است.

می توان این گونه تشبیه کرد که اثر چای شبیه این است که با ملایمت تشویق به انجام کاری شوی ولی اثر قهوه مثل تحکم یک فرمانده ی ارتش است. نوشیدن قهوه، گاهی انرژی زیادی به انسان می دهد و حس عجیب آن ممکن است باعث سرگردانی ذهنی شود. اثر محرک قهوه می تواند باعث شود زمان زیادی را صرف کارهای غیر ضروری مثل چک کردن ای-میل، گشتن در فیس بوک، خواندن داستان های خبری بیهوده و غیره کنید.

مشخص شده است که چای، کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد ولی سه ماده ی محرک دیگر هم دارد که می توانند آثار هم افزایی داشته باشند.

نتیجه گیری:

قهوه بیشتر از چای باعث افزایش انرژی می شود و اثر محرک بیشتری دارد. حتی می تواند آنقدر قوی باشد که روی قدرت باروری اثر بگذارد.

کافئین

پس از قهوه، چای دومین منبع بزرگ کافئین در دنیا است. کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی، افزایش هوشیاری و کاهش خواب آلودگی می شود. این ماده، سازوکارهای عمل گوناگونی دارد که مهم ترینِ آنها را، جلوگیری از یک انتقال دهنده ی عصبی بازدارنده به نام آدنوزین در سیناپس های مشخصی در مغز می دانند که باعث ایجاد یک اثر محرک خالص می شود.

محققان بر این باورند که آدنوزین در طول روز در مغز افزایش می یابد و نوعی خواب آلودگی ایجاد می کند. هرچه آدنوزین بیشتر باشد، تمایل به خوابیدن بیشتر می شود. کافئین این اثر را تا حدی برعکس می کند.

تفاوت اصلی بین میزان کافئین در این دو نوع نوشیدنی( چای و قهوه) آن است که میزان این ماده در چای بسیار کمتر است.در حالی که یک فنجان قهوه ی غلیظ می تواند 100، 200 یا حتی 300 میلی گرم کافئین داشته باشد، یک فنجان چای ممکن است 20 تا 60 میلی گرم از این ماده را داشته باشد.

نتیجه گیری:

کافئین از عمل آدنوزین(یک انتقال دهنده ی عصبی بازدارنده که باعث خواب آلودگی می شود) در مغز جلوگیری می کند. مقدار کافئین ِچای، بسیار کمتر از قهوه است بنابراین اثر تحریک کنندگی کمتری دارد.

 

تئوفیلین (Theophylline) و تئوبرومین (Theobromine)

تئوفیلین و تئوبرومین هردو با کافئین مرتبط و متعلق به گروهی از ترکیبات ارگانیک به نام زانتین ها هستند. تئوفیلین باعث آرام شدن عضلات صاف در مسیر ورود اکسیژن به بدن می شود که این امر تنفس را راحت تر می کند و محرک سرعت و قدرت انقباض های قلب است. تئوبرومین هم می تواند تحریک کننده ی قلب باشد ولی کمی مدر است و جریان خون را در بدن بهبود می دهد که این امر سبب کاهش فشارخون می شود.  مقدار این مواد در یک فنجان چای بسیار کم و اثر آنها قابل اغماض است.

مقداری از کافئینی که در بدن ما هضم می شود به تئوفیلین و تئوبرومین تبدیل می شود. بنابراین با هر بار مصرف قهوه، مقدار این دو ماده که متابولیت های کافئین هستند در بدن افزایش می یابد.

نتیجه گیری:

تئوفیلین و تئوبرومین ترکیبات آلی مرتبط با کافئین هستند که به مقدار کم در چای وجود دارند. آنها بدن را از راه های  مختلفی تحت تاثیر قرار می دهند.

L- تئانین: آمینو اسیدی با ویژگی های منحصر به فرد که بر شرایط روانی اثر دارد

آخرین و جالب ترین ماده ای که در اینجا راجع به آن صحبت می کنیم L- تئانین نام دارد که نوع منحصر به فردی از آمینواسیدها است و در چای بیشتر یافت می شود. L- تئانین می تواند از موانع خونی مغزی عبور کند.

در انسان ها، L- تئانین باعث افزایش امواج مغزی به نام امواج آلفا(که در ریلکسیشن آگاهانه نقش دارند) می شود. این امر احتمالاً دلیل اصلی تفاوت چای با قهوه و اثر کمتر چای در افزایش انرژی است. L- تئانین ممکن است بر انتقال دهنده های عصبی مغز مثل GABA و دوپامین اثر بگذارد. برخی مطالعات نشان داده اند که L- تئانین، به ویژه وقتی با کافئین ترکیب می شود، می تواند تمرکز و عملکرد مغز را بهبود دهد.

نتیجه گیری:

چای حاوی آمینواسیدی به نام L- تئانین است که باعث افزایش تولید امواج آلفا در مغز می شود. L- تئانین در ترکیب با کافئین می تواند باعث بهبود عملکرد مغز شود.

حرف آخر:

چای می تواند گزینه ای مناسب برای کسانی باشد که به مقادیر بالای کافئین در قهوه حساسیت دارند. این نوشیدنی به دلیل داشتن L- تئانین و اثر بر امواج آلفای مغز، می تواند برای افرادی که به تمرکزهای طولانی مدت نیاز دارند انتخاب بهتری نسبت به قهوه باشد.

در مجموع، چای و قهوه مزایا و معایبی دارند. برای برخی از مردم، وقتی با کامپیوتر کار می کنند یا مطالعه می کنند، چای بهترین انتخاب است و وقتی نیاز به نیروی بدنی مثل ورزش در باشگاه دارند، قهوه انتخاب بهتری است. 

https://authoritynutrition.com/stimulants-in-tea/

هشتگ :



اشتراک گذاری :