سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > کاکوتی و سندروم تخمدان پلی کیستیک

کاکوتی و سندروم تخمدان پلی کیستیک

کاکوتی و سندروم تخمدان پلی کیستیک

کاکوتی و سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) شایع ترین اختلال هورمونی زنان در سنین باروری است و میزان شیوع آن حدود 5 تا 10 درصد است. مهمترین ویژگی این سندروم اختلال در روند طبیعی تخمک گذاری است که به دنبال آن اختلال در سطح هورمون های جنسی رخ می دهد و میزان هورمون هاي LH (هورمون جسم زرد) ،استرادیول و تستوسترون افزایش و میزان هورمونهاي FSH (هورمون محرک فولیکول) و پروژسترون کاهش می یابد.

 گیاه کاکوتی به‌دلیل دارا بودن پولگون، فلاونوئید و آنتوسیانین دارای فعالیت ضدالتهابی است. در پژوهشی تاثیر عصاره ی کاکوتی به دلیل داشتن خواص ضد التهابی بر پروفایل هورمونی و بیماری سندروم تخمدان پلی کیستیک بررسی شد. نتایج این پژوهش در مجله ی دانشکده ی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران منتشر شده است.

در این آزمایش، پس از القای سندروم تخمدان پلی کیستیک در مدت 60 روز به موش های آزمایشگاهی، عصاره ی کاکوتی با مقادیر 100، 150 و 200 میلی گرم بر کیلوگرم به مدت 10 روز به صورت درون صفاقی به موش ها تزریق شد. بررسی ها نشان داد که تزریق عصاره ی کاکوتی با غلظت های مختلف باعث کاهش معناداری در تعداد کیست ها شد. در موش هایی که با غلظت 200 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره ی کاکوتی، تیمار شدند هیچ کیستی دیده نشد. همچنین تعداد اجسام زرد در گروهی که بیشترین غلظت عصاره کاکوتی را دریافت کرده بود افزایش معناداري یافت که نشانه ي بهبود نسبی تخمدان هاي این گروه بود. نتایج این پژوهش نشان داد که گیاه کاکوتی به دلیل داشتن اثرات ضد التهابی باعث بهبود علائم بافتی بیماری سندروم تخمدان پلی‌کیستیک و کاهش ترشح گنادوتروپین ها و هورمون های تخمدانی شد. همچنین کاهش تعداد فولیکول هاي کیستی تخمدان و افزایش تعداد جسم زرد به عنوان مهمترین نشانه ی تخمک گذاري، از علایم تاثیرات گیاه کاکوتی بر روند تکوین طبیعی فولیکولی تخمدان و افزایش میزان باروري است.

http://tumj.tums.ac.ir/browse.php

 

 

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :