سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > کاکوتی، گیاهی ضد درد

کاکوتی، گیاهی ضد درد

کاکوتی، گیاهی ضد درد

کاکوتی، گیاهی ضد درد

در حال حاضر کنترل درد با استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و داروهای ضد درد اپیوئیدی انجام می گیرد. مصرف این داروها عوارض جانبی متعددی به همراه دارد. بنابراین تحقیق جهت دستیابی به ترکیبات   با عوارض کمتر ضروری به نظر می رسد. گیاهان دارویی همچنین یک منبع مهم از مواد موثری هستند که به دلیل همراه بودن با ترکیبات دیگر در بسیاری از موارد از یک حالت متعادل زیستی برخوردار هستند، به همین دلیل اثرات جانبی کمتری خواهند داشت. در این رابطه گیاه کاکوتی را می توان نام برد. این گیاه متعلق به خانواده نعناعیان است و از خواص دارویی آن می توان درمان اختلالات گوارشی مانند اسهال و دل پیچه را نام برد.

پولگون ترکیب اصلی این گیاه است که اثرات ضد دردی و ضد التهابی دارد. با توجه به اثرات درمانی این گیاه در اختلالات گوارشی و استفاده از آن در طب سنتی جهت درمان دردهای احشایی، پژوهشی به منظور بررسی اثر ضد دردی عصاره ی هیدروالکی گیاه کاکوتی انجام شد. بدین منظور، عصاره ی گیاه کاکوتی با دوزهای 50، 75 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت داخل صفاقی به موش ها تزریق شد و اثرات ضد دردی آن با داروی ایندومتاسین و گروه کنترل مقایسه شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که عصاره ی هیدروالکلی گیاه کاکوتی با دوزهای 50، 75 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم و ایندومتاسین کاهش معنی داری را در پاسخ به درد در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند. یافته ها نشان داد که احتمالا تزریق عصاره کاکوتی از یک طرف با مهار آزادسازی اسید آراشیدونیک و از طرف دیگر با به کارگیری توام مکانیسم های اپیوئیدرژیک (یک عامل شیمیایی که به طور مستقیم سیستم های نوروپپتیدی پروتئینهای کوچکی هستند که توسط نورون ها برای ارتباط با یکدیگر بکار می‌روند{ در بدن و یا مغز را تنظیم می کند) و سروتونرژیک (یک عامل سروتونرژیکی به موادی شیمیایی گفته می‌شود که عملکردشان باعث افزایش تاثیرات ایجاد شده به واسطه سروتونین در سیستم عصبی مرکزی شود) موجب کاهش درد می شود.

https://journals.ut.ac.ir/article_20427.html

 

هشتگ :



اشتراک گذاری :