سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > کدام باید ها و نباید های پس از غذا خوردن، صحیح و کدام اشتباهند؟

کدام باید ها و نباید های پس از غذا خوردن، صحیح و کدام اشتباهند؟

کدام باید ها و نباید های پس از غذا خوردن، صحیح و کدام اشتباهند؟

کدام باید ها و نباید های پس از غذا خوردن، صحیح و کدام اشتباهند؟

1- پس از غذا خوردن سیگار نکشید چون در این شرایط مضرات سیگار ده برابر می شود

صحیح است. چون سرعت جذب طبیعی بدن پس از خوردن غذا زیاد می شود و باعث چند برابر شدن آثار مضر توتون می شود.

2- بلافاصله پس از غذا میوه نخورید، چون باعث می شود هوا در معده جمع شود

اشتباه است. میوه باعث تقویت دستگاه گوارش می شود. البته تحمل فروکتوز(قند میوه) در برخی افراد، تا حدی پایین است و پس از خوردن میوه احساس ورم در معده شان می کنند. به طور کلی، خوردن میوه پس از غذا خوب است. افراد دیابتی باید در این باره با پزشک خود مشورت کنند چون کالری میوه باید در محاسبه ی رژیم دیابتی آنها منظور شود.

3- پس از خوردن غذا چای ننوشید چون اسید چای بالاست و هضم پروتئین را دشوار می کند

فقط بخشی از این جمله که بیان می کند چای حاوی اسید است درست است ولی بقیه ی جمله اشتباه است. در واقع، چای باعث تقویت عمل هضم می شود. این نوشیدنی قدرت مغز را زیاد می کند، جریان خون را سرعت می بخشد و هضم غذا را تسریع می کند.

4- پس از خوردن غذا، کمربندتان را شل نکنید، چون باعث پیچیدگی و انسداد روده می شود

این کار باعث پیچش و انسداد روده نمی شود. البته اولین بخش این جمله یک توصیه است ولی نه به دلیلی که پیشتر گفته شد. شل نکردن کمربند پس از غذا باعث می شود حواستان جمع باشد که به اندازه ی کافی سیر شده اید و نباید بیشتر بخورید. همچنین «سفتی معمول» کمربند باعث می شود شکمتان به سمت داخل کشیده شود که این کار از بزرگ شدن شکم جلوگیری می کند چون کشیده شدن شکم به سمت داخل به معنی تمرین منقبض کردن عضلات شکم است. این تمرین باعث سفت شدن عضلات می شود.

5- پس از غذا استحمام نکنید، چون این کار عملکرد هضم را ضعیف می کند

با اینکه استحمام (به ویژه با آب گرم) باعث می شود مقداری خون از معده به پوست برود، حمام کردن پس از صرف غذا، باعث بهبود هضم نمی شود. به طور کلی پس از خوردن غذا نباید فعالیت های سنگینی انجام دهید که باعث شوند خون از معده به سمت اندام های دیگر حرکت کند چون معده برای عمل هضم به خون کافی نیاز دارد.

6- پس از صرف غذا راه نروید، چون دستگاه گوارش قادر به جذب غذا نخواهد بود

راه رفتن پس از خوردن غذا اصلاً بد نیست. این کار به سوزاندن کالری می افزاید بدون اینکه سبب شود خون از معده به اندام های دیگر برود. فقط فعالیت های ذهنی و فیزیکی ـ قدرتی را نباید بلافاصله پس از صرف غذا انجام داد.

7- بلافاصله پس از خوردن غذا نخوابید چون در این صورت غذا به خوبی هضم نمی شود و عفونت معده به وجود می آید

بخش اول این جمله درست است. خوابیدن با معده ی پُر برای سلامتی ضرر دارد. اتساع معده می تواند باعث نامنظم شدن کارکرد قلب در برخی افراد شود. در افرادی که عادت دارند بلافاصله پس از خوردن غذا بخوابند، خطر چاقی زیاد می شود اما قسمت دوم جمله درباره ی عفونت معده صحیح نیست.

8- تا چهار ساعت پس از صرف غذا، غذای دیگری نخورید چون این کار باعث اتساع معده و بزرگ شدن آن می شود

این جمله توصیه ی صحیحی است. هرچه بیشتر غذا بخوریم، معده بزرگتر می شود و مغزمان هم پس از هر وعده ی غذایی منتظر غذای بیشتری خواهد بود که این امر به ناچار باعث چاقی و مشکلات مربوط به آن می شود. نوشیدن یک یا دو لیوان بلند آب پیش از هر غذا معده را تا حدی حجیم می کند و گرسنگی را زودتر برطرف می کند و باعث می شود کالری کمتری جذب شود.

http://www.thenewstoday.info/2007/07/27/eight.donts.after.a.meal.html

هشتگ :



اشتراک گذاری :