سلامت در رسانه ها > ۴ استفاده فوق‌العاده از برگ‌های خشک نعنا

۴ استفاده فوق‌العاده از برگ‌های خشک نعنا

۴ استفاده فوق‌العاده از برگ‌های خشک نعنا

۴ استفاده فوق‌العاده از برگ‌های خشک نعنا

اگر در باغچه یا گلدان نعنا پرورش داده اید خواهید دید که این سبزی سریع رشد به زودی همه جا را پر می‌کند و شما می‌مانید و یک عالمه نعنا که نمی‌دانید باید با آنها چه کنید؟! خب می‌توانید خشک‌شان کنید!

برای خشک کردن برگ‌های نعناتان می‌توانید شاخه‌های بریده شده نعنا را به صورت برعکس جلوی آفتاب آویزان کنید و یا آنها را در فر خشک کنید. برگ‌های خشک شده نعنا برای مدتی طولانی می‌مانند و می‌توان از آنها استفاده‌های زیادی در خانه کرد. می‌توانید از این برگ‌ها برای آشپزی، درست کردن چای، درست کردن خوشبو کننده و دفع حشرات استفاده کنید. نعنا ۱۸ گونه مختلف دارد و واریته‌هایی بی‌شمار، پس نعنایی را که بیشتر دوست دارید از میان این انواع گوناگون پیدا کنید و از آن استفاده کنید.

استفاده از برگ‌های خشک شده نعنا در آشپزی

سال‌ها است که از برگ‌های خشک شده نعنا در انواع و اقسام غذاها استفاده می‌شود. این برگ‌ها‌ رایحه و طعمی متمایز به غذا می‌دهند. برگ نعنا یکی از اصلی‌ترین عناصر در غذاهای جنوب آسیا است که طعمی تازه و خنکی دلپذیر به غذا اضافه می‌کند. از نعنا در درست کردن تاس کباب، در ادویه کاری و یا برای مزه دار کردن گوشت استفاده کنید. اگر آنقدر در آشپزی تخصص ندارید و نگرانید غذای‌تان خراب شود، نعنای خشک شده را خرد کنید و آن را روی سوپ، سالاد، سبزیجات پخته شده، میوه تازه و ماست بریزید.

برخی از گونه‌های محبوب نعنا برای آشپزی شامل نعنا فلفلی، نعنای تند (spearmint) و نعنای پرتغالی هستند. نعنا فلفلی پر از مزه است و منتول زیادی دارد و طعم خاص خود را به خوبی در غذا نشان می‌دهد. نعنای تند طعم متعادل و شیرینی دارد و نعنا پرتغالی عطری شدید و طعمی مانند مرکبات دارد. از نعنای پرتغالی برای مزه دار کردن ماهی استفاده کنید و شگفت زده شوید!

درست کردن چای با برگ‌های خشک شده نعنا

بعد از یک روز سخت و طولانی هیچ چیز مانند یک چای نعنای تازه سرحال‌تان نمی‌آورد! آماده کردنش هم بسیار راحت است. برای یک فنجان چای ۲ قاشق چایخوری برگ نعنا را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. از قدیم از چای نعنا برای مصارف پزشکی و به دست آوردن آرامش استفاده می‌شده است.

ممکن است به نظرتان نعنا فلفلی برای درست کردن چای مناسب نیاید و عطرش بیش از حد زیاد باشد، در این صورت می‌توانید از نعنای تند برای این کار استفاده کنید که عطری متعادل‌تر و طعمی شیرین دارد. برگ‌های خشک شده نعنا پرتغالی هم  برای درست کردن چای عالی هستند. اگر چای‌تان را با برگ‌های نعنا پرتغالی درست کنید عطری درست مانند چای ارل گری معروف خواهد داشت.

خوشبو کننده نعنایی

عطر نعنا هم قوی است و هم سرحال تان می‌آورد پس می‌توانید از آن برای خوشبو کردن خانه، دفتر کار، ماشین و هر جای دیگری که فکرش را بکنید استفاده کنید. برای درست کردن این خوشبو کننده می‌توانید از گونه‌های مختلف نعنا استفاده کنید و حتی چند گونه را با هم مخلوط کنید تا بویی که می‌خواهی را به دست آورید. برخی دیگر از گیاهانی که می‌توانید با نعناها مخلوط کنید و ترکیب بویی عالی به دست بیاورید عبارتند از رزماری، اسطوخودوس، یاس، رز و هر گیاه معطر دیگری به سلیقه خودتان. می‌توانید این مخلوط گیاهان معطر را درون ظرفی شیشه‌ای، یک کاسه زینتی یا در هر ظرف دیگری بریزید و اتاق‌هاتان را خوشبو کنید.

کار دیگری که می‌توانید با این برگ‌های خشک انجام دهید آن است که نعنا‌ها را درون کیسه‌ پارچه‌ای نازکی بریزید و آنها را در کشو لباس‌هاتان قرار دهید تا لباس‌ها را خوشبو کند.

از برگ‌های خشک شده نعنا برای دور کردن حشرات استفاده کنید

از قرن‌ها پیش مردم با ریختن برگ‌های خشک شده نعنا در دور خانه‌شان سعی می‌کردند از ورود حشرات به خانه جلوگیری کنند و آنها را دفع کنند. امروزه هم کشاورزان در بین گیاهان‌شان نعنا می‌کارند تا آفات را دور کنند. گفته می‌شود عطر نعنا حشرات بالدار، کک، مورچه‌ها و حتی موش‌ها را دور می‌کند. درست در محل وارد شدن حشرات به خانه برگ‌های خشک شده نعنا بریزید تا از ورود آنها جلوگیری کنید. گفته می‌شود نعنا تند بیدها را فراری می‌دهد، پس در بین لباس‌هایی که در کمد آویزان کرده اید یا در چمدان قرار داده اید شاخه‌های نعنا تند قرار دهید.

https://behdasht.news/fa/news-details/125391/

هشتگ :



اشتراک گذاری :