سلامت در رسانه ها > 10 خوراکی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز

10 خوراکی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز

10 خوراکی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز

10 خوراکی برای تقویت حافظه و افزایش تمرکز

 آیا تا به حال سعی کرده‌اید روی موضوع خیلی سختی تمرکز کنید که موجب پریشانی‌تان می‌شود؟ ممکن است یک سری راهبردهای مختلف و بی‌فایده را، از قبیل غیرفعال کردن حساب فیس‌بوک‌تان، خاموش کردن رایانه، یا حتی استفاده از گوش‌گیر، امتحان کرده‌باشید.

حقیقت این است که هرچند ممکن است بسیاری از عواملی که مانع تمرکز و عملکرد صحیح حافظه می‌شوند، بیرونی باشند، اما در واقع به معنی واقعی کلمه، بسیاری از آنها درونی‌تر از آن هستند که شاید تصور کنیم! این بار که احساس تنبلی، گیجی و بی‌حالی داشتید، به آخرین غذایی که خورده‌اید فکر کنید، چون، چه باور کنید چه باور نکنید، خوراکی‌هایی که به جسم‌تان می‌رسانید مستقیما روی چیزهایی اثر می‌گذارد که از نظر ذهنی قادر هستید به‌دست بیاورید! خوراکی‌هایی که می‌خوریم مستقیما روی خون(و اکسیژنی) که به مغز می‌رسد، هم‌چنین سطح انرژی و سرعت تحلیل رفتن آن، تاثیر می‌گذارد. برای همین، انتخاب‌های خوراکی ما نه‌تنها روی سطح انرژی‌مان، بلکه روی مدتی که می‌توانیم متمرکز بمانیم، و نیز روی نحوه‌ی عملکرد حافظه‌مان اثرگذار است. مهم است بدانید که حتی اگر این‌طور به نظر برسد، در مبارزه با ذهن‌تان برای حفظ تمرکز و توجه درمانده نیستید. شما بدن‌تان را با خوراکی‌هایی که به آن می‌رسانید کنترل می‌کنید! با این‌که بسیاری از ما معمولا غذاهای خوشمزه را با خوراکی‌های سالم هم‌ردیف نمی‌دانیم، در ادامه فهرستی از ۱۰ خوراکی مفید برای مغز آمده‌است که به شما نشان می‌دهد لزوما همیشه این‌طور نیست. هر خوراکی با دستورالعمل‌هایی همراه است که آب دهان‌تان را راه می‌اندازد. این خوراکی‌ها به همان اندازه که سالم هستند، لذیذ نیز هستند!

۱. بلوبری

بلوبری یکی از سالم‌ترین انواع توت‌ها است. خوردن آن نه‌تنها لذت مطلق است، بلکه این میوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و سطح ویتامین C و ویتامین K، و نیز مواد معدنی از قیبل پتاسیم در آن بالا است. سطح بالای گالیک‌اسید در بلوبری نیز به معنی این است که به‌طور ویژه مفید است و سلول‌های مغز را از آثار منفی اضطراب و استرس حفظ می‌کند، و به برقراری ارتباط بین عصب‌ها و بهبود عملکردهای شناختی کمک می‌کند. خوراکی‌های پیشنهادی: می‌توان در انواع خوراکی شیرین و خوش‌طعم از بلوبری استفاده کرد، از تارت بلوبری با مغز گردو گرفته تا سالاد پاستای بلوبری و مرغ

۲. آووکادو

به خاطر چربی موجود در آووکادو از خوردن آن دست نکشید- این میوه حاوی چربی تک‌سیرنشده است، که واقعا برای‌تان خوب است! میزان زیاد ویتامین C، ویتامین K، و ویتامین B، و هم‌چنین فولات موجود در آن، به معنی این است که آووکادو کمک‌تان می‌کند با بهبود جریان اکسیژن از لختگی خون در مغز جلوگیری کنید- و این‌گونه مدت‌زمان تمرکزتان را افزایش دهید! خوراکی‌های پیشنهادی: هرچند آووکادو بیشتر ما را به یاد گوآکامولی و سالادهای مختلف می‌اندازد، اما در واقع موارد مصرف این میوه بی‌نهایت متنوع است! گستره‌ی حس چشایی‌تان را وسیع‌تر کنید و آووکادوی سرخ‌شده را امتحان کنید. یا، اگر کم‌تر به تجربه‌ی چیزهای جدید تمایل دارید، دستورالعمل ساندویچ تست آووکادو و تخم‌مرغ سرخ‌شده می‌تواند برای آغاز صبح فوق‌العاده باشد.

۳. ماهی چرب

قزل آلا، ماهی خال مخالی، ماهی تن، و به‌ویژه سالمون پرطرفدارترین ماهی‌های چرب موجود هستند. عجیب نیست که این ماهی‌ها، که سرشار از دی‌اچ‌اِی(دوکوزاهگزانوئیک اسید) و اسیدهای امگا۳ هستند، به همه‌ی کسانی توصیه می‌شود که می‌خواهند حافظه، قدرت مغز، و تمرکزشان را بالا ببرند. خوراکی‌های پیشنهادی: دستورالعمل قزل‌آلا با سبزیجات تازه و سیر را امتحان کنید. اگر بیش‌تر به ماهی سالمون علاقه دارید، سالاد منداب با سالمون یقینا فوق‌العاده است!

۴. دانه‌های کتان

این دانه‌ها بهترین منبع اِی‌ال‌اِی(آلفا لینولنیک اسید) هستند. اِی‌ال‌اِی یک چربی سالم است که برای کورتکس مغز فواید شگفت‌آوری دارد، و سلامت و عملکرد آن را در بهترین شرایط نگه‌می‌دارد. عملکرد کورتکس مغز این است که اطلاعات حسی را(بینایی، چشایی، لامسه و غیره) پردازش کند، بنابراین توانایی شما در تمرکز درست روی اطلاعات، و درک آن وابسته به این بخش است. هم‌چنین، دانه‌های کتان حاوی زینک هستند، که یک ماده‌ی معدنی فوق‌العاده مفید برای تقویت حافظه‌تان است. خوراکی‌های پیشنهادی: دانه‌های کتان طعمی نسبتا نامحسوس دارند و تقریبا می‌توان آن را به هر خوراکی، از جمله خوراک‌های صبحانه یا کیک‌های کوچک میوه‌ی کرنبری افزود.

۵. مغزها

بادام و گردو به‌طور خاص برای تقویت حافظه و تمرکز فوق‌العاده مفید هستند. این مغزها سرشار از اِی‌اِل‌اِی، آنتی‌اکسیدان، و نیز ویتامین ۶B و ویتامین E هستند، عملکرد دستگاه عصبی را در بهترین حالت حفظ می‌کنند و سلول‌های مغز را از آسیب‌های احتمالی که می‌تواند منجر به تمرکز، حافظه، و توجه ضعیف شود، محافظت می‌کنند. خوراکی‌های پیشنهادی: اگر شما بیش‌تر به دسرها و تنقلات خوش‌طعم علاقه دارید، مغزها به اندازه‌ی کافی با انواع خوراکی‌ها سازگاری دارند و برای هر نوع ذائقه‌ای مناسب هستند. مرغ سوخاری‌شده با بادام و پرتقال، و نان کشمشی و گردو را امتحان کنید.

۶. چغندر

چغندر حاوی نیترات طبیعی است که عروق خونی را در بدن‌تان باز می‌کند، و به این طریق جریان خون(و اکسیژن) را به مغزتان بهبود می‌بخشد-نیازی به گفتنن نیست که این کار به‌طور چشمگیری عملکرد ذهنی و حافظه‌تان را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین چغندر سرشار از آنتی‌اکسیدان است که به کاهش سموم خون‌تان کمک می‌کند! خوراکی‌های پیشنهادی: هرچند همه‌ی ما در کودکی خاطراتی از خوراکی‌های ناخوشایند حاوی چغندر داشته‌ایم، اما اگر به روش درست پخته‌شود، می‌تواند طعمی بی‌نهایت منحصر به‌فرد به خوراکی‌های بسیار مختلفی بدهد. کیک شکلاتی چغندر، و سالاد چغندر خام می‌توانند راه‌هایی فوق‌العاده برای وارد کردن چغندر به رژیم غذایی‌تان باشند!

۷. روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از ام‌تی‌سی(تری گلیسیریدهای دارای زنجیره متوسط) است که با حافظه و تمرکز بهبودیافته در راتباط است، و در کارآزمایی‌های بالینی مشاهده شده‌است حافظه‌ی آسیب‌دیده‌ی افراد بزرگ‌سال را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین این روغن سرشار از عوامل ضدالتهاب است که به بهبود عملکردهای شناختی‌تان هم کمک می‌کند. خوراکی‌های پیشنهادی: تهیه‌ی کراکر مغزدار روغن نارگیل و نیز گرانول نارگیل افرا بی‌نهایت سریع و آسان است.

۸. زردچوبه

کورکومین عاملی است که در زردچوبه یافت می‌شود و باعث می‌شود به‌طور شگفت‌انگیزی سالم باشد! زردچوبه سرشار از مواد ضدالتهاب است که به بالا بردن فعالیت آنتی‌اکسیدانی در بدن‌مان کمک می‌کنند، جریان اکسیژن را به مغز بهبود می‌بخشند، باعث هوشیاری و تمرکز می‌شوند، و ظرفیت حافظه‌مان را به‌طور چشمگیری بهبود می‌بخشند. خوراکی‌های پیشنهادی: چای زردچوبه، هم‌چنین املت لذیذ زردچوبه خوراکی‌هایی سالم هستند که کمک می‌کنند برای ساعات کاری بهره‌ور آماده شوید.

۹. رزماری

رزماری سرشار از کارنوسیک اسید است؛ که به حفاظت از مغز در برابر عوامل منفی مختلف، که با بیماری آلزایمر در ارتباط هستند، کمک می‌کند. هم‌چنین رزماری برای کند شدن فرآیندهای طبیعی که طی آن مغز پیر می‌شود مفید است، و از این طریق به ما کمک می‌کند حتی هنگام پیچیده‌ترین وظایف متمرکز بمانیم! خوراکی‌های پیشنهادی: ساندویج مرغ و رزماری، و بادام تفت‌داده شده با رزماری برای نهاری که به محل کار می‌برید گزینه‌های فوق‌العاده‌ای هستند!

۱۰. شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی و معدنی از قبیل آهن، منیزیم، زینک، و پتاسیم است. این خوراکی علاوه بر این‌که منبع غنی آنتی‌اکسیدان است، جریان خون به مغزتان را نیز بهبود می‌بخشد، تمرکزتان را بالا می‌برد و شما را هوشیار نگه می‌دارد! به یاد داشته‌باشید، این فقط درباره‌ی شکلات تلخ صدق می‌کند، نه بیش‌تر شکلات‌های شیری‌ای که به‌شدت فرآوری شده‌است و همه‌ی ما با آنها آشنا هستیم! خوراکی‌های پیشنهادی: اگر با خوردن شکلات تلخ ساده میانه‌ای ندارید، می‌توانید آن را به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی اصلی خوراکی‌های هوس‌برانگیز مختلفی استفاده کنید که در عین حال بی‌ضرر هستند، مثل زردآلو با شکلات و پسته، و تارت کاراملی شکلات نمکی!

ما اغلب اواقات درباره‌ی بسیاری از جوانب زندگی‌مان تصمیماتی حساب‌شده می‌گیریم، پس چرا درباره‌ی رژیم غذایی‌مان که برای بهره‌وری روزانه و عملکردهای ذهنی‌مان ضروری هستند این کار را نمی‌کنیم؟ انتخاب‌های غذایی‌تان را بخشی از مسیر راهبردی‌تان به سوی رسیدن به اهداف زندگی‌تان قرار دهید تا از نتایج فوری آن شگفت‌زده شوید!

http://www.alamto.com 

هشتگ :



اشتراک گذاری :