سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > 7 راهکار برای کاهش آثار جانبی کافئین چای سبز

7 راهکار برای کاهش آثار جانبی کافئین چای سبز

7 راهکار برای کاهش آثار جانبی کافئین چای سبز

7 راهکار برای کاهش آثار جانبی کافئین چای سبز

 چای سبز مفید و سرشار از آنتی اکسیدان است. برخی از مصرف کنندگان چای به کافئین چای سبز حساس هستند، در نتیجه از مصرف این نوشیدنی بسیار مفید صرف نظر می کنند. در این مقاله 7 راهکار ساده و موثر برای لذت بردن از نوشیدن این چای و بهره گیری از فواید آن، بدون ایجاد عوارض جانبی شرح داده می شود.

1-شناخت چای سبز مصرفی

برگ های جوان و تازه تر چای سبز حاوی کافئین بیشتری هستند. جوانه های انتهایی و دو برگ مجاور درختچه ی چای سبز شیرین تر است اما کافئین زیادی دارد. در صورتی که به کافئین حساس هستید، چای سبزی را انتخاب کنید که برگ های آن تازه و جوان نباشد.

2-آشنایی با سطح تحمل بدن

کارشناسان، مصرف بیش از 300 میلی گرم کافئین در روز را توصیه نمی کنند. عوارض جانبی کافئین مثل سر درد و عصبانیت در چای سبز در مقایسه با نوشیدنی هایی مثل قهوه و نوشابه های گازدار کمتر گزارش شده است. کافئین چای سبز بر خلاف کافئین قهوه در بدن به گونه ای دیگر عمل می کند. چای سبز حاوی ال تیانین(اسید آمینه ای با اثر آرام بخشی روی مغز) است. پژوهش محققان ژاپنی نشان می دهد که تیانین آنتاگونیست کافئین است و عوارض جانبی کافئین را خنثی می کند. بیش از 60 درصد از 20 نوع اسید آمینه ی چای از نوع تیانین است. این خاصیت در چای سبز و چای سفید منحصر به فرد است و با فرآیند افزایش حرارت از بین نمی رود.

برای دریافت مزایای ضدسرطانی چای سبز، مصرف روزانه ی 415 تا 475 میلی لیتر از این چای پیشنهاد می شود. اگر در هر 200 میلی لیتر چای سبز، 30 میلی گرم کافئین وجود داشته باشد، نوشیدن مقدار توصیه شده (مصرف روزانه ی 415 تا 475 میلی لیتر) فقط حاوی 60 میلی گرم کافئین خواهد بود، که این مقدار کافئین بسیار کمتر از میزان گفته شده(بسیار کمتر از 300 میلی گرم) است. در اینجا مقدار کافئینِ نوشیدنی های مختلف مقایسه شده است.

نوشیدنی

حجم نوشیدنی به میلی لیتر

مقدار کافئین به میلی گرم

قهوه

125

40-170

کولا

300

30-60

چای سیاه

200

25-110

چای اولانگ

200

12-55

چای سبز

200

8-30

چای سفید

200

6-25

چای بدون کافئین

200

1-4

 

3-نوشیدن چای سبزی که کافئین کمتری دارد

کافئین برخی از چای های سبز در فرآیند تولید کاهش می یابد. برای نمونه، بو دادن و برشته کردن چای در درجه حرارت بالا، سبب کاهش مقدار کافئین چای می شود. این روش باعث افزایش عطر چای می شود و به کاهش کافئین چای هم کمک می کند.

4-مصرف چای سبز فاقد کافئین

درباره ی خرید چای سبز فاقد کافئین دقت کنید. مطمئن باشید که در فرآیند کاهش کافئین، از روش های شیمیایی استفاده نشده باشد. در روش سالم کافئین زدایی از آب و دی اکسید کربن استفاده می شود که طی این فرآیند 95 درصد پلی فنول های چای سبز حفظ می شوند.

5-مدت زمان مناسب برای دم کردن چای سبز

برخی از مصرف کنندگان اعتقاد دارند که دم کردن چای سبز به مدت 45 ثانیه و سپس ریختن چای در فنجان مقدار چشمگیری از کافئین را حذف می کند. تحقیقات نشان می دهد که این روش به کاهش کافئین چای سبز کمکی نمی کند. پژوهش ها نشان می دهند که دم کردن چای سبز به مدت 3 دقیقه باعث حذف تقریباً نیمی از کافئین آن می شود. این روش درباره ی چای های سبز با کیفیت، عطر و طعم قوی مناسب است اما درباره ی چای های سبز با کیفیت پایین، باعث از بین رفتن عطر و طعم چای می شود.

6-شروعی تدریجی

یک فنجان چای سبز، حاوی 15 تا 75 میلی گرم کافئین است. بهترین کار این است که ابتدا با دوز کم چای سبز شروع و پس از مصرف، واکنش بدن خود را مشاهده کنید. ابتدا با روزی نصف فنجان چای سبز شروع کنید و به تدریج مقدار مصرف را افزایش دهید. با این روش، بدن به تدریج با افزایش دوز مصرف نسبت به افزایش کافئین مصرفی تنظیم می شود.

7-گرم بنوشید

چای سبز حاوی کاتچین و تیانین است که سبب کاهش فعالیت کافئین می شوند. دم کردن چای سبز در آب گرم، سبب ترکیب شدن این دو فیتوکمیکال با کافئین می شود و به کاهش اثرات جانبی کافئین کمک می کند. خنک شدن بیش از حد چای پس از دم کشیدن باعث شکستن کاتچین و افزایش بیشتر کافئین می شود. 

http://www.wikihow.com/Minimize-Green-Tea-Caffeine

هشتگ :



اشتراک گذاری :