سبک زندگی سالم > آخرین اطلاعات گیاهان > EGCG چیست؟

EGCG چیست؟

EGCG چیست؟

EGCG چیست؟

EGCG یا اپی گالوکاتچین گالات، کاتچینی است که در میوه ها، سبزیجات، آجیل و چای وجود دارد. EGCG آنتی اکسیدانی قوی است که خواص مفید فراوانی دارد.

اپی گالوکاتچین گالات مهم ترین جزء فعال کاتچین است و حدود 59 درصد کاتچینِ برگ های چای سبز را، EGCG تشکیل می دهد.

EGCG مهم است زیرا این آنتی اکسیدانِ ویژه، تعداد رادیکال های آزادِ بدن را کاهش می دهد. هر چه تعداد رادیکال های آزاد در بدن کمتر باشد، بهتر است. تحقیقات نشان می دهد که EGCG سبب از بین رفتن سلول های سرطانی می شود. نتایج یک پژوهش منتشر شده در نشریه ی  Frontiers in Endocrinology نشان می دهد که EGCG از رشد سلولهای سرطان سینه و مرگ ناشی از این بیماری جلوگیری می کند. اپی گالوکاتچین گالات، پروتئین سلولی را تحت تاثیر قرار می دهد و هیچ تاثیری روی سلول های سالم ندارد. پروتئین های سلولی باعث رشد و زنده ماندن سلول های سرطانی می شوند. در این پژوهش از مقدار بسیار کمی (1 تا 7 میکرومتر) اپی گالوکاتچین گالات، استفاده شد در حالی که در سایر مطالعات از سطوح بالا، 20 تا 200 میکرومتر استفاده می شود که سطوح بالای اپی گالوکاتچین گالات ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی نامطلوب شود.

در یک پژوهش حیوانی که نتایج آن در نشریه ی Molecular Nutrition & Food Research، محققان تاثیرکارکرد EGCG بر افزایش عملکرد مغز را بررسی کردند. در این مطالعه تاثیر EGCGبر تولید سلول های عصبی در هیپوکامپ مغز بررسی شد. هیپوکامپ منطقه ای از مغز است که خاطرات در آن ذخیره شده و تحت تاثیر بیماری هایی مثل آلزایمر و پارکینسون قرار می گیرد. نتایج این پژوهش نشان داد که، کاتچینِ چای سبز تولید نورون ها را در هیپوکامپ مغز موش بالغ فعال کرده و عملکرد شناختی مغز را بهبود می دهد.

آثار بالقوه ی EGCG در پیشگیری از بیماری های قلبی، فشارخون و سکته نیز بررسی شده است. نتایج یک پژوهش منتشر شده در نشریه ی Journal of the American College of Nutrition نشان می دهد که مصرف 5 تا 6 فنجان چای سبز در روز ـ برابر با 200 تا 300 میلی گرم EGCG ـ به طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

آنتی اکسیدان ها و اپی گالوکاتچین گالات در میوه ها، سبزیجات، چای و آجیل یافت می شوند، با این حال، اپی گالوکاتچین گالات به میزان فراوانی در چای سبز هم وجود دارد. این مقدار اپی گالوکاتچین گالات در چای سبز حدود 2 تا 3 برابر بیشتر از چای سیاه است، به طور متوسط در هر یک گرم چای سبز، حدود 80 میلی گرم، EGCG وجود دارد.

این آنتی اکسیدان ها در مکمل های دارویی هم وجود دارند، اما باید با احتیاط مصرف شوند. مقدار بالای EGCG در کپسول های مکمل دارویی ممکن است باعث مسمومیت در کبد، کلیه ها و روده شود و حتی می تواند سبب ایجاد عوارضی مثل استفراغ و اسهال شده یا منجر به مرگ شود. مصرف 10 تا 29 میلی گرم کپسول های مکمل چای سبز، به ازای هر یک کیلوگرم وزن بدن، می تواند منجر به مسمومیت شود در حالی که مصرف چای سبز عوارض جانبی ایجاد نمی کند. 

http://www.green-tea-guide.com/green-tea-egcg.html

http://healthyeating.sfgate.com/egcg-green-tea-8453.html

هشتگ :



اشتراک گذاری :