سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > بایدها و نبایدهای مصرف نوشیدنی ها برای افراد مبتلا به رفلاکس معده

بایدها و نبایدهای مصرف نوشیدنی ها برای افراد مبتلا به رفلاکس معده

بایدها و نبایدهای مصرف نوشیدنی ها برای افراد مبتلا به رفلاکس معده

بایدها و نبایدهای مصرف نوشیدنی ها برای افراد مبتلا به رفلاکس معده

بازگشت اسید یا سوزش سردل از علائم بیماری ریفلاکس معده است. فرد مبتلا به رفلاکس اسید معده ممکن است احساس سوزش در گلو و قفسه ی سینه کند. رفلاکس اسید معده ممکن است کاملا دردناک باشد و زمانی رخ می دهد که دریچه ی معده یا اسفنکتر( معده را به مری یا لوله غذایی متصل می کند) ضعیف شود. در این هنگام، اسید معده که باید در معده باقی بماند، به سمت مری باز می گردد.

به دلیل محرک بودن اسید، پوشش لوله ی غذایی ملتهب و سبب ناراحتی می شود. رفلاکس اسید معده یکی از  شایع ترین بیماری های دستگاه گوارش است.    

بسیاری از غذاها برای بیماری رفلاکس اسید معده مناسب نیستند و فرد بیمار باید از مصرف غذاهای تشدید کننده ی علائم این بیماری، اجتناب کند.

1-نوشیدنی های الکلی و گازدار

الکل دریچه ی بین معده و مری را شل می کند. شل شدن این دریچه تولید اسید در معده را بیشتر تحریک می کند. حبابِ نوشابه های گازدار هم در معده پخش شده و سبب ایجاد فشار بر دریچه ی اسفنکتر می شود و می تواند اسید معده را به سمت عقب برگرداند.

2-نوشیدنی های حاوی کافئین

کافئین که در قهوه، چای و نوشابه های گازدار وجود دارد، سبب ریفلاکس اسید معده می شود. مصرف نوشیدنی های بدون کافئین علائم ناشی از بیماری رفلاکس اسید معده را به حداقل می رساند.

3-شکلات

شکلات حاوی کافئین و کاکائو است. شکلات به حالت نوشیدنی هایی مثل شکلات داغ یا شیر شکلات منجر به تشدید علائم این بیماری می شود.

4-آب مرکبات

آب مرکبات اسید بالایی دارد.  این اسید علائم ریفلاکس اسید معده را تشدید می کند.

با این حال برخی نوشیدنی ها به کاهش علائم این بیماری کمک می کند:

1-دمنوش زنجبیل

زنجبیل تسکین دهنده ی معده است و به کاهش تولید اسید معده کمک می کند.

2-ماست

فرآورده های لبنی از جمله ماست، می توانند علائم ریفلاکس اسید معده را کاهش دهند.

3-شیر

شیر کم چرب یا فاقد چربی می تواند علائم ریفلاکس اسید معده را بهبود دهد اما شیر پرچرب علائم این بیماری را تشدید می کند. شیر بادام هم چون قلیایی است می تواند مؤثر باشد و اسید معده را خنثی کند. 

http://www.medicalnewstoday.com/articles/314886.php

هشتگ :



اشتراک گذاری :