سوالات متداول
تولید محصولات خوراکی و آشامیدنی، تابع قوانین کشوری است که محل تولید محصولات در آنجا قرار دارد. محل تولید و بسته بندی نهایی محصولات نیوشا کشور ایران است و کارخانه نیوشا واقع در شهرک صنعتی نصیرآباد تهران طبق ضوابط قانونی مقرر شده، مجوزهای زیر را اخذ نموده است:
«پروانه بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران»: این پروانه نشانگر قانونی بودن فعالیت شرکت از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است.
«پروانه بهره برداری از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران»: این پروانه نشانگر انطباق محل تولید محصولات شرکت با اصول ایمنی و بهداشتی از نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
«پروانه استاندارد صادره از سازمان ملی استاندارد ایران»: این پروانه مختص «مخلوط های چای» نیوشا است و از سوی سازمان ملی استاندارد ایران صادر شده است. این مجوز در گروه محصولات دمنوشها وجود ندارد چراکه سازمان ملی استاندارد ایران هنوز برای دمنوش استانداردی مقرر نکرده است.
کارخانههای موادغذایی و آشامیدنی بعد از اینکه مجوزهای مربوط به محل تولید را دریافت کردند باید برای مجوز تولید هر يك از محصولات خود نیز به صورت جداگانه اقدام کنند. در همین راستا، نیوشا برای تک تک محصولات خود، «پروانه بهداشتی ساخت» دریافت کرده است. این پروانه نشانگر انطباق محتویات و فرمولاسیون هر محصول با ضوابط و معیارهای تعریف شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران است.
موارد فوق مجوزهایی هستند که براساس قوانین داخلی، هر شرکتی قبل از شروع فعالیت و تولید محصول، باید آنها را دریافت کند اما برای فعالیت در بازارهای بین المللی، این مجوزها کافی نیستند. در عرصه بینالمللی، استانداردها و ضوابطی تحت عنوان ایزو (ISO) تعریف شدهاند؛ شرکتهایی که قصد فعالیت بین المللی دارند، باید خود را با این ضوابط و استانداردها منطبق نمایند و توسط شرکتهای معتبر و تأیید شده مورد ممیزی و ارزیابی قرار بگیرند. نیوشا موفق به اخذ گواهینامههای بینالمللی از شرکت TÜV NORD آلمان شده است که توسط مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران (NACI) و DAkkS آلمان در سطح بین المللی اعتباردهی شدهاند و از طریق وبسایتهای مراجع صادرکننده قابل پیگیری هستند. این گواهینامهها شامل موارد زیر هستند:
«استاندارد سیستم مدیریت کیفیت (ISO 9001:2015)»: این استاندارد شرکت را موظف میکند تا ارتباط مطلوبی بین واحدهای مختلف سازمان ایجاد کند تا از این راه، کیفیت محصولات و خدمات را بالاتر ببرد.
«استاندارد سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی ISO 22000:2005))»: این استاندارد، دستورالعملها و الزامات مديريت سلامت و ایمنی محصولات را تعریف کرده است و شرکت موظف است از طریق پیروی از دستورالعملها و رعایت الزامات تعریف شده، سلامت و کیفیت محصول نهایی ارائه شده را تضمین نماید.
«استاندارد HACCP»: این استاندارد در واقع یکی از الزامات و زیرمجموعه های استاندارد ISO 22000 است. این استاندارد، نقاط بحرانی و مشکل آفرین در فرایند تولید را شناسایی میکند و با پیشبینی روشهای کنترلی، شرکت را ملزم میکند تا محصولات را به شکلی تولید و کنترل کند که کوچکترین خطری برای سلامت مصرفکننده ایجاد نکند.
شماره و نماد این پروانهها و مجوزها روی تک تک محصولات درج میشوند. ضمن آنکه تصویر این پروانهها در وبسایت شرکت قرار داده شده و مشاوران فروش و مصرف کنندگان میتوانند با رجوع به سایت شرکت، آنها را مشاهده نمایند.
«پروانه کسب بازاریابی شبکه ای»: شرکت پارس نیوشانیک به عنوان نماینده انحصاری توزیع و فروش محصولات نیوشا، مجوز فروش محصولات از طریق شبکه ای از نمایندگان فروش را در سال 1391 از مرکز امور اصناف و بازرگانان کشور اخذ نمود؛ نشان مربوطه در صفحه اصلی وبسایت شرکت قابل مشاهده است.
«نماد اعتماد الکترونیکی دو ستاره»: نماد اعتماد الکترونیکی یک نشان دولتی است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (وزارت صنعت، معدن و تجارت) صادر میشود و هدف از اعطای آن، اعتمادسازي و رسميت بخشیدن به فعاليت کسب و کارهای اینترنتی است.
روی بسته کلیه محصولات نیوشا، در قسمتی به نام «محتویات»، جزئیات مواد و اجزاء تشکیل دهنده آن محصول اعلام شده است.
برای نتیجهگیری مطلوب، هر فرد باید محصولات را متناسب با نیاز و مزاج خود مصرف کند. نیوشا معتقد است برای بالا بردن ضریب تأثیر محصولات، آنها باید براساس وضعیت جسمی و سبک زندگی خاص هر فرد، مصرف شوند و به همین علت، این شرکت برای فروش محصولات از روش فروش مستقیم چندسطحی استفاده میکند. مهمترین ویژگی فروش مستقیم این است که از طریق آن، مصرف کننده متناسب با دغدغهها و نیازهای خاص خود، پکیجی از محصولات را دریافت خواهد کرد.
مغازهها و فروشگاهها دانش و امکان ارائه مشاوره در زمینه مصرف محصولات به تک تک خریداران را ندارند. شرکت نیز امکان مشاوره و ارائه خدمات مستقیم به تعداد زیاد مشتریان را ندارد و این موضوع را به صورت انحصاری به مشاوران فروش مستقل عضو شرکت واگذار نموده است. بنابراین، خرید محصولات نیوشا از سوی مشتریان صرفاً از طریق «مشاوران فروش مستقل» امکانپذیر است و فروش محصولات نیوشا در فروشگاهها برخلاف قوانین نیوشا است و اقدام به آن از سوی مشاور فروش، طبق آییننامه اجرایی شرکت تخلف محسوب میشود.
اشتباه در توصیه محصولات مناسب، طبیعتاً باعث میشود مصرفکننده، به نتیجه مطلوب و دلخواه دست پیدا نکند یا درصد اثربخشی محصولات کمتر شود اما خطری را متوجه سلامتی او نمیکند چون محصولات نیوشا متشکل از گیاهان دارویی، چای ها، ادویهها، میوهها و ... هستند که به صورت طبیعی در طبیعت میرویند و مصرف آنها از سالهای دور متداول بوده است. این، «داروهای گیاهی» هستند که اگر به اشتباه تجویز شوند، اثرات منفی متعددی بر سلامتی افراد خواهند گذاشت و بر همین اساس، باید حتماً با نظر پزشک متخصص مصرف شوند.
تفاوت قائل نشدن میان «گیاهان دارویی» و «داروهای گیاهی» اشتباه رایجی است؛ «داروهای گیاهی» شکل تغییر یافته «گیاهان دارویی» هستند. گیاهان دارویی از ایام دور تاکنون در دسترس بشر قرار داشتهاند. این گیاهان فرزندان طبیعت هستند که در خاک میرویند و مردم در اقوام و فرهنگ های مختلف به اشکال مختلف و با اهداف مختلف از آنها استفاده میکنند، اما داروهای گیاهی برخلاف گیاهان دارویی ساخته دست بشر هستند و در آنها ساختار شیمیایی گیاهان تغییر میکند.
از گیاهان دارویی علاوه بر اینکه در طب سنتی به شکل فرآوری نشده و خالص برای پیشگیری از بیماریها استفاده میشود، میتوان در تولید دارو نیز استفاده نمود. اغلب داروها از فرمولاسیون مواد مؤثر گیاهان ساخته میشوند؛ داروهایی که به شکل قرص، شربت، آمپول یا فرآوردههای شیمیایی دیگر و با استفاده از ماده مؤثر گیاهان دارویی در فرمولاسیون دارو تولید میشوند و طبیعتاً دوزِ ماده مؤثر در داروهای گیاهی بیشتر از گیاهان دارویی است.
در ساخت «داروهای گیاهی»، با هدف بالا بردن شدت اثر و کاهش زمان اثرگذاری، فعل و انفعالاتی در فرمولاسیون ماده مؤثر گیاه اتفاق میافتد که در صورت مصرف نادرست و نابجای آنها احتمال بروز آسیب وجود دارد. بر همین اساس، مصرف داروهای گیاهی عمدتاً نیاز به نسخه پزشک دارند ولی برای تهیه گیاهان دارویی نیاز به نسخه پزشک نیست، حتی افزایش مصرف آنها و استفاده از آنها به جای نوشیدنیهای مضر قندی میتواند یکی از گامهای مهم در راستای حفظ و یا افزایش سلامت جامعه باشد.
بر همین اساس، گیاهان دارویی با هدف پیشگیری از بیماریها میتوانند در عطاریها و فروشگاههای زنجیرهای و فروشگاههای آنلاین به فروش برسند، اما عرضه داروهای گیاهی تنها در داروخانهها امکانپذیر است. از لحاظ قوانین حاکم بر تولید مواد غذایی و آشامیدنی هم فروش و عرضه و مصرف گیاهان دارویی، مجاز و رایج است مگر اینکه مراجع بهداشتی ذیربط، مصرف گیاهی را بطور خاص مضر تشخیص داده یا مصرف آن را منوط به نظر پزشک بدانند که در این صورت پروانه بهداشتی ساخت برای آن محصول صادر نخواهد شد.
طبیعتاً داروهای گیاهی به دلیل تغییرات شیمیایی به وجود آمده در ساختار مولکولیشان، به زمان کوتاهتری برای اثرگذاری نسبت به گیاهان دارویی نیاز دارند، اما از مصرف مقطعی و کوتاه مدت گیاهان دارویی، نتیجه خاص و ملموسی حاصل نمیشود. گیاهان، آهسته اما عمیق عمل میکنند و معمولاً باید مدت طولانیتر و 1 تا 3 ماه یا بیشتر مورد مصرف قرار بگیرند. بنابراین، برای دستیابی به نتیجه لازم از محصولات، رعایت اصل «استمرار در مصرف» الزامی است. در این صورت، به صورت معمول، بعد از گذشت 6 تا 8 هفته از مصرف مداوم نوشیدنیهای سلامت، به تدریج اثرات مثبت آن را احساس خواهید کرد. البته زمان و مکانیسم عملکرد گیاهان مختلف، متفاوت است و ممکن است اثرات مصرف آنها در کوتاه مدت هم محسوس باشد مثلاً اثرات برخی گیاهان بر سیستم عصبی در مدت زمان کوتاهی ظاهر میشود.
همچنین، عملکرد و اثرگذاری یک گیاه در افراد با مزاجهای مختلف متفاوت است مثلاً پرتقال برای افراد با مزاج سرد و تر، چندان گزینه خوبی محسوب نمیشود چون معده این دسته از افراد معمولاً ضعیف است و هضم پرتقال برایشان مشکل میشود اما برای افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند، گزینه بسیار خوبی است و میتواند به دفع صفرا کمک کند.
مؤثر بودن گیاهان دارویی و ملموس بودن اثر آنها برای مصرفکننده دو مقوله متفاوت هستند. مستندات طب سنتی و نتایج مطالعات طب مدرن، سندی قطعی بر اثبات اثرگذاری مثبت گیاهان دارویی بر سلامتی بدن هستند، اما این بدان معنا نیست که با مصرف گیاهان دارویی هر آنچه مصرف کننده توقع داشته باشد حاصل شود. تجلّی اثرات مفید گیاهان دارویی در بدن براساس عارضهها، بیماریها، مزاج و سبک زندگی افراد مختلف، متفاوت است.
گاهی ممکن است توقعات افراد از نتایج حاصل از مصرف محصولات، از نظر علمی منطقی نباشد مثلاً افراد دارای اضافه وزن انتظار دارند که تنها با مصرف دمنوش و در یک بازه زمانی کوتاه به میزان زیادی کاهش وزن داشته باشند که عقلاً و عملاً امکانپذیر نیست یا ممکن است شرایط فرد بهگونهای باشد که لازم باشد تحت نظر پزشک درمان شود؛ به عنوان مثال برخی از اقسام اضافه وزن مثل چاقی ناشی از کمکاری تیروئید یا چاقی مفرط (شاخص توده بدنی ۳۰+) نیاز به درمان پزشکی دارند و نمیتوان انتظار داشت تنها با استفاده از مواد خوراکی یا نوشیدنی، بهبودی در شرایط فرد ایجاد شود. ضمن آنکه نباید فراموش کرد که ورزش و فعالیت بدنی، خواب مناسب، تغذیه سالم، سبک زندگی سالم، تعادل مزاجی و حالات روحی متعادل هر یک قطعهای از پازل سلامتی هستند که مکمل یکدیگرند. استفاده از گیاهان دارویی، یکی از عوامل مؤثر بر حفظ و بهبود سلامتی است اما این قطعه به تنهایی نمیتواند جایگزین ضعف و نقص های موجود در سایر قطعات پازل باشد.
با در نظر گرفتن موارد بالا، هم ادعای تضمین از سوی مشاوران فروش غیرممکن و نادرست است، هم توقع مصرفک نندگان نسبت به اثرگذاری تضمینی و فوری محصولات غیرعلمی و غیرعقلانی به نظر میرسد.
محصولات نیوشا در گروه «نوشیدنی های سلامت» طبقه بندی میشوند. در این نوع محصولات، ساختار شیمیایی گیاهان و مواد اولیه تغییر نمیکند و فقط عملیات پاکسازی، خشک کردن، ضدعفونی، بسته بندی و گاهی اختلاط روی آنها صورت میگیرد. در واقع، این محصولات برای همه افراد مناسب و مفید هستند، برعکس داروهای گیاهی که مصرف آنها ممکن است برای برخی از افراد مناسب نباشد و صرفاً پزشکان آنها را تجویز نموده و فروش آنها نیز صرفاً در داروخانهها امکانپذیر است. بنابراین، امکان اینکه مصرف گیاهان دارویی، چایها، ادویهها و میوهها ذاتاً باعث ایجاد اثر منفی در بدن شود، از نظر علمی منتفی است. اما ممکن است بدن هر فردی به مصرف گیاه خاصی واکنش نشان دهد که دلایل آن عبارتند از:
- واکنشهای آلرژیک: هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویههای خاصی مثل گزنه، خارمریم، دارچین و ... حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنشهای آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمیکنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیتزا و حذف آن از پکیج، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.
هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمیتواند از واکنشهای آلرژیک بدنهای مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش میآید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند. در این حالت، شرکت این امکان را به مصرف کننده میدهد تا محصول حساسیتزا را مرجوع یا تعویض نماید.
مثلاً برخی افراد به کافئین حساسیت دارند. چای نیز حاوی کافئین است و این مسأله در مصرف چای برای آنها محدودیت ایجاد میکند. این افراد میتوانند محصولاتی نظیر چای رویبوس که به طور طبیعی فاقد کافئین است را جایگزین محصولات حاوی چای نمایند.
- تداخلات دارویی: ممکن است مصرف همزمان گیاهان دارویی با بعضی از داروهای شیمیایی منجر به تداخل دارویی شود. مصرفکنندگانی که داروهای خاص مصرف میکنند باید برای عدم بروز این تداخل به وبسایت شرکت مراجعه کنند و از لیست گیاهانی که با داروهای مصرفی آنها تداخل دارند آگاه شوند. استعلام از پزشک نیز در این موارد میتواند مفید باشد.
- زیادهروی در مصرف: نیوشا براساس استانداردهای تعریف شده در رابطه با دوز مناسب هر گیاه، اقدام به تولید محصول در این کیسههای چای میکند. تکنولوژیهای ماشین آلات بسته بندی نیوشا این امکان را ایجاد کردهاند که گیاهان و ادویه ها در کیسه های کوچک و با دوز مجاز و متناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. یکی از بزرگترین دلایل ترجیح چای کیسهای به دمنوشهای فله، همین در نظر گرفته شدن حد مجاز مصرف در تولید محصولات است. هر یک از این کیسهها میتواند 1.5 الی 3 گرم چای یا دمنوش را در خود جای دهد و در حالت کلی، مصرف 3 تا 5 عدد در روز و حداقل 2 ساعت بعد از غذا ایده آل است.
- شرایط خاص جسمی مصرف کننده: بعضی از مصرف کنندگان ممکن است در شرایط بدنی خاصی باشند و بدن آنها نسبت به اثرات گیاهان واکنشهای متفاوتی نشان دهند. زنان باردار، زنان شیرده، نوزادان و کودکان مثال واضح این مصرفکنندگان با شرایط خاص هستند. بر همین اساس، توصیه میشود این افراد در مصرف محصولات با احتیاط عمل نموده و قبل از شروع به مصرف مستمر، با پزشک خود مشورت کنند. البته برای این افراد خاص نیز مصرف غیرمستمر مقدار کم از محصولات مشکل خاصی ایجاد نمیکند.
- افرادی که تحت درمان شیمیایی یا مصرف مستمر دارو هستند، بهتر است در مورد مصرف گیاهان دارویی با پزشک خود مشورت کنند.
- مصرف گیاهان دارویی قبل و بعد از عمل جراحی باید با احتیاط صورت گیرد.
برای اطلاع از تاریخچه نیوشا، میتوانید به یکی از روش های ذیل اقدام کنید:
- منوی «درباره ما» در سایت Newshadrinks.ir
- منوی «درباره ما» در وبسایت Newshanik.ir
- منوی «تاریخچه ما» در اپلیکیشن نیوشا
- اسکن کد QR روی بستهها با گوشی هوشمند
محصولات نیوشا به شیوه فروش مستقیم به فروش میرسند. در این روش، شخص فروشنده یا مشاور فروش به طور مستقیم با مشتری ارتباط برقرار میکند و خرید محصولات هم صرفاً از طریق همین مشاوران یا نمایندگان فروش امکانپذیر است. پس، بهتر است مصرف کنندگان ابتدا با مشاور فروش خود صحبت کنند اما در صورت لزوم، میتوانند با واحد خدمات و پشتیبانی شرکت نیز ارتباط برقرار کنند. برای این منظور، آنها میتوانند با شماره سراسری 02163408 و یا با شعبه نیوشا در شهر خود تماس بگیرند. (شماره تماس شعب، در صفحه «تماس با ما» در وبسایت شرکت درج شده است.)
علاوه بر دو روش بالا، در موارد شکایت یا نارضایتی احتمالی، مصرفکنندگان میتوانند در وبسایت شرکت، از طریق منوی «ثبت نارضایتی»، گزینه «ثبت نارضایتی مشتری از شرکت/ بازاریاب»، شکایت یا نارضایتی خود را به شرکت اطلاع دهند. کارشناسان واحد بازرسی در اسرع وقت موضوع را بررسی خواهند کرد. روند پیگیری از طریق وارد کردن کد رهگیری در منوی «پیگیری نارضایتی ثبت شده» قابل مشاهده است.
در صورت عدم رضایت مصرفکننده از مشاور یا نماینده فروش، مصرفکننده باید با استفاده از روشهای اعلام شده در سوال 9 با واحد خدمات و پشتیبانی شرکت ارتباط برقرار کند تا این واحد نسبت به پیگیری موضوع اقدام کند. در صورتی که واحد خدمات و پشتیبانی با بررسی دلایل نارضایتی مصرف کننده به این نتیجه برسد که حق با مصرف کننده است، ابتدا سعی میکند نارضایتی پیش آمده را با همکاری خود مشاور فروش رفع نماید؛ در صورت عدم انجام اقدامات لازم در جهت جلب رضایت مشتری از سوی مشاور فروش، مشاور جدیدی به مصرف کننده معرفی خواهد شد.
همچنین، چنانچه مشاور فروش از دسترس مصرف کننده خارج شده باشد، واحد خدمات و پشتیبانی نسبت به پیگیری موضوع اقدام خواهد نمود و در صورت لزوم، یک مشاور جدید به مصرف کننده معرفی خواهد کرد.
در صورت عدم رضایت خریدار از محصولات، این امکان وجود دارد که محصولات به شرکت مرجوع شده و هزینه محصولات مرجوعی به خریدار بازگشت داده شود یا آن محصولات با محصولات دیگری تعویض شوند.
مصرف کننده برای بازگرداندن محصولات به شرکت، باید ابتدا موضوع را با مشاور فروشی که محصول را از او تهیه کرده است در میان بگذارد. اگر او نسبت به مرجوع کردن محصولات اقدام نکرد، مصرف کننده باید درخواست خود را به واحد خدمات و پشتیبانی شرکت ارائه دهد و محصولات مرجوعی خود را به نزدیکترین شعبه نیوشا تحویل دهد یا آن را به یکی از انبارهای شرکت ارسال کند. بعد از دریافت محصول برگشتی، شرکت مبلغ را به حساب مصرف کننده واریز خواهد کرد.
از دیدگاه علم پزشکی کلیه اعمال حیاتی و فعل و انفعالات شیمیایی بدن تحت نظارت دو سیستم عصبی و سیستم غدد درون ریز انجام میشود و هر اختلالی در عملکرد اعضاي بدن ارتباط مستقیمی با این دو سیستم دارد و این دو سیستم با یکدیگر نیز ارتباط بسیار نزدیکی دارند. هر ماده غذایی قبل از وارد شدن به سلولهاي بدن و زمانی که در خون جریان دارد، روي سیستم عصبی - غدد درون ریز تأثیر میگذارد و باعث تحریک یا مهار غده تیروئید میشود و به این ترتیب، باعث افزایش یا کاهش شدت و سرعت سوخت و ساز بدن میشود.
مزاج، کیفیت حاصل از واکنش و فعل و انفعالات بین اجزای بدن است که باعث پیدایش کیفیتی خاص در بدن انسان میشود. این کیفیت خاص (مزاجهای متفاوت) باعث میشود تا استعداد افراد در ابتلا یا عدم ابتلا به یک نوع خاص از بیماری یا واکنش بدن آنها نسبت به یک دارو یا یک استرس مشخص (استرس فیزیکی یا ذهنی) متفاوت باشد. از این رو، برای فردی که طبع یا مزاج گرم دارد، مواد غذایی با طبع سرد توصیه می شوند زیرا این مواد غذایی انرژي کمتري دارند و مزاج فرد را متعادل می کنند و در عوض، برای افرادي که طبعی سرد دارند، مواد غذایی گرم و پرانرژي بهتر است.
طب سنتی، سلامتی بدن را در گرو مزاج متعادل و به هم خوردن تعادل مزاجی را بیماریزا میداند. معنی تعادل در طب این است که در هر انسان یا هر یک از اندامهای بدن او، بسته به نوع مزاج غالبی که دارد، گرما، سرما، خشکی و رطوبت به حد متعادل رسیده باشد. درصد این اعتدال مزاجی که مورد نظر طب است، در هر انسان با انسان دیگر تفاوت دارد؛ ریشه این تفاوت ها عوامل مختلفی مثل مزاج غالب (مزاج زمان تولد)، سن، موقعیت جغرافیایی (هر منطقه رژیم غذایی خاص خود را دارد که این رژیم بومی- اقلیمی ارتباط نزدیکی با ایجاد تعادل یا عدم تعادل در بدن دارد)، جنسیت، تغذیه و ... است.
تحقیقات علمی دو قرن اخیر نیز به زبانی دیگر آموختههای طب سنتی را تأیید میکنند. دانستههای امروزی بشر نشان میدهند وقتی یک ماده غذایی وارد بدن انسان میشود، اجزایی از آن وارد جریان خون شده، بر ارگانهاي مختلف بدن تأثیر میگذارند و باعث بر هم زدن تعادل شیمیایی بدن و یا بهبود این تعادل میشوند؛ اینجاست که آن ماده غذایی را، ماده مفید یا مضر مینامند.
همانطور که از دیدگاه قدما، نگهداری و حفظ اعتدال مزاج به معنای داشتن سلامتی است، در طب نوین هم، درمان به معنای تلاش برای بازگرداندن تعادل از دست رفته است. تحقیقات علمی نشان میدهند اغلب بیماريها به دلیل بر هم ریختن نظم بین عناصر و الکترولیتهاي شیمیایی سلولهای بدن ایجاد میشود و در نتیجه، سیستمها و روشهاي درمانی مختلف به منظور برقراري این تعادل ایجاد شدهاند. عوامل زیادي از جمله بیماريها، گیاهان دارویی، تغذیه، ورزش، سبک زندگی، میزان خواب، حالات روحی و ... میتوانند بر اختلال، حفظ یا بهبود تعادل مزاجی افراد مؤثر باشند.
تاریخچه چای مفصل و پیچیده است و در طول هزاران سال در تمدنهای مختلف گسترش یافته است. استان یوننان در جنوب غربی چین، به عنوان «زادگاه چای» شناخته شده است. در اوایل قرن هجدهم، انگلیسیها گیاه چای را از چین به سریلانکا آوردند. از این منطقه، زراعت چای در سراسر امپراتوری بریتانیا و فراتر از آن، گسترش یافت. براساس تحقیقات صورت گرفته، کافئین موجود در چای نسبت به قهوه کمتر است.
همه انواع چای از برگهای گیاه Camellia sinensis تولید میشوند. گیاه چای دو گونه اصلی دارد: گونه چینی و گونه آسامیکا. منشاء گونه اول کشور چین است. گونههای چای موجود در گیلان و مازندران از گونه چینی هستند. این گونه در دمای خنک و ارتفاعات زیاد رشد بهتری دارد و بیشتر برای تهیه چای سبز از آن استفاده میشود. خاستگاه گونه دوم، گونه آسامیکا، منطقه آسام در شمال هندوستان است. این گونه گرمسیریتر از گونه چینی است و به دلیل شرایط آب و هوایی با باران فراوان و دمای گرم، برگهای بزرگتر و گوشتیتری دارد. از این گونه بیشتر برای تهیه انواع چایهای گرد یا اصطلاحاًCTC استفاده میشود. برگهای چیده شدهی چای براساس زمان چینش و میزان فرآیند تخمیر یا اکسیداسیون که روی آنها انجام میگیرد، به انواع گوناگون با خواص نسبتاً متفاوت تبدیل میشوند که سه نوع از آنها معروفتر هستند:
چای سفید: این چای از جوانههای پوشیده از پرزهای سفید رنگ برگ گیاه چای تهیه میشود. برگهای این نوع چای بلافاصله پس از برداشت تحت یک فرآیند حداقلی، خشک میشوند و از فرآیند اکسیداسیون در آن جلوگیری میشود به همین علت به این چای غیرتخمیری میگویند.
چای سبز: این نوع چای بلافاصله پس از برداشت، حرارت داده میشود؛ حرارت باعث تخریب آنزیمهای مسئول فرآیند اکسیداسیون و غیرفعال شدن آنها و در نتیجه، توقف فرآیند اکسیداسیون میشود و به همین دلیل، برگهای آن، رنگ سبز و عطر و طعم برگ چای تازه چیده شده را حفظ میکنند. چای سبز هم مانند چای سفید غیرتخمیری است.
این چای با افزایش حرارت درونی بدن، باعث افزایش سوخت انرژی سلولهای چربی و در نتیجه، تسریع کاهش وزن میشود. از دیگر خواص این چای میتوان به خاصیت ضد سرطانی، تنظیم کلسترول خون، تنظیم قند خون، تنظیم فشار خون، بهبود عملکرد کبد، محافظت و بهبود عملکرد مغز و ... اشاره کرد که در وبسایت مرجع شرکت Newshadrinks.ir جزئیات این خواص توضیح داده شده است. محققان خواص دارویی قدرتمند چای را بیشتر به کاتچینهای آن، به عنوان ترکیبات آنتیاکسیدانی طبیعی، نسبت میدهند. این ترکیبات از آسیب رسیدن به سلولهای بدن جلوگیری میکنند و فواید سلامتی برای بدن دارند. کاتچینها انواع مختلفی دارند و معیاری برای ارزیابی کیفیت چای هستند. حدود 25 درصد از ساختار برگ چای شامل همین ترکیبات است که در زمان دم، در آب جوش استخراج میشوند. البته مقدار کاتچینها در همه چایها یکسان نیست؛ محتوای کاتچینهای چای سبز نسبت به چای سیاه بیشتر است و در نتیجه، فواید بیشتری دارد.
چای سیاه: در این نوع چای فرآیند اکسیداسیون به طور کامل انجام میشود که باعث ایجاد رنگ تیره برگهای چای و عطر و طعم مالتی مخصوص و شناخته شده چای سیاه میشود. این چای، به چای تخمیری نیز معروف است و به دلیل همین فرایند تخمیر، کاتچینهای این نوع چای نسبت به چای سبز کمتر است.
نیوشا بسیاری از محصولات خود را با چای سبز یا سیاه مخلوط میکند. این موضوع 3 دلیل عمده دارد: مهمترین دلیل این اختلاط، فواید و خواص شگفتانگیز چای است که به صورت خلاصه به آن اشاره شد. نیوشا، اعتقاد راسخ دارد که چای نقش مهمی در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماریهای مزمن دارد و بر همین اساس، در بسیاری از ترکیبات محصولات نیوشا چای به کار رفته است.
دومین دلیل، تنظیم دوز محصولات از طریق افزودن چای است. بعضی از مواد به خصوص ادویهها نباید در دوز بالا مصرف شوند. به همین منظور گروه تحقیقات تولید نیوشا، در تولید بعضی از محصولات، از چای برای پرکردن وزن و حجم باقیمانده استفاده میکند. مثل مخلوط چای سیاه و زنجبیل نیوشا یا مخلوط چای سبز و جنسینگ و عسل نیوشا که با توجه به محدودیت دوز مصرف زنجبیل و جنسینگ با چای سیاه و سبز مخلوط شدهاند.
سومین دلیل این است که چای، طعم دلنشینتر و مطلوبتری به ترکیبات میدهد؛ تجربه نشان داده است مصرف محصولات مخلوط شده با چای در میان مصرف کنندگان، استمرار مصرف بیشتری نسبت به محصولات خالص دارند.
صنعت چای، تجارت خانوادگی بنیانگذار مجموعه نیوشا، احمد عیوضی، بوده است و بر این اساس، نیوشا دارای پشتوانهای از تجربیات 80 ساله طی 3 نسل فعالیت در این حوزه است. شرکت نیوشا در سال 1385 با همین موضوع فعالیت تأسیس شد و به واسطه همین تسلط و شناخت بازار، بر قله بازار چای و نوشیدنیهای سلامت ایستاده است. اختلاط گیاهان و ادویهها با چایهای سبز و سیاه در واقع یکی از نوآوریهای شرکت نیوشا و یکی از مهمترین عوامل رشد شرکت از دهه گذشته تاکنون بوده است.
چای، با وجود تمام فواید اثبات شدهاش، همچنان مخالفان خود را دارد. برخی از افراد به دلایلی مثل عدم اعتقاد طب سنتی ایرانی به چای یا حساسیت به کافئین تمایلی به نوشیدن چای ندارند. بر همین اساس، نیوشا در راستای احترام به سلیقه افرادی که به هر دلیل علاقهای به نوشیدن چای ندارند، بسیاری از گیاهان دارویی را به شکل دمنوش خالص نیز تولید و عرضه میکند.
براساس مطالعه انجام شده در سال 2016، حدود 75.5% تحقیقات انجام شده در زمینه طب مکمل و جایگزین در سالهای 2001 تا 2013، در رابطه با «گیاهان دارویی» بوده است. هرچند گیاهان دارویی به دلیل محدودیت دوز، در پروسههای درمانی نمیتوانند جایگزین داروهاي گیاهی و شیمیایی شوند اما در صورت استفاده مستمر، به پیشگیري از بیماريها و کاهش مصرف داروهاي شیمیایی کمک میکنند.
براساس تحقیقات جدید در کشورهای توسعه یافته، با ایجاد تغییر در ساختار طبیعی گیاهان در داروهای گیاهی، آنها میتوانند عوارض منفی غیر قابل جبرانی بر سلامت داشته باشند و بهتر است در مصرف و تجویز آنها با احتیاط عمل شود. این عوارض باعث شده است در بسیاری از کشورها، مصرف بیرویه داروها از سوی دولت مهار شده و به جای آن از گیاهان دارویی به شکل هدفمند و برنامه ریزی شده در جهت پیشگیري از بروز و درمان بیماريها استفاده شود. براساس آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 2002، 80% مردم کشورهای در حال توسعه برای رفع نیازهای اولیه سلامتی از گیاهان دارویی استفاده میکنند. افزایش آگاهی مردم باعث افزایش تقاضاي جهانی براي استفاده از گیاهان دارویی طی سالهاي اخیر شده است.
توسعه محصولات جدید از منابع طبیعی نیز رو به افزایش است چراکه تخمین زده میشود تنها 15 درصد از 300 هزار گونه گیاهی موجود در دنیا، به منظور تشخیص اثرات داروییشان مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
اولاً، تأثیرات مثبت نوشیدنیهای سلامت و بهخصوص گیاهان دارویی، پشتوانه تاریخی و تجربی دارد. طب سنتی در ایران و در سایر کشورها، نگاه خاص و ویژهای به استفاده از گیاهان برای پیشگیری و حفظ سلامتی و همچنین، بهبود و درمان بیماریها دارد و در بسیاری از متون طب سنتی موکداً و مکرراً به استفاده از گیاهان دارویی و ادویه ها و مشتقات و ترکیبات مختلف آنها توصیه شده است. ثانیاً، امروزه گیاهان دارویی و اندام مختلف آنها، مبنا و پایه صنعت داروسازی قرار گرفته اند و پژوهشهای علمی در دو قرن اخیر، اثرات و خواص فوقالعاده این گیاهان را اثبات کردهاند.
در واقع، اهمیت و تأثیر گیاهان، هم در طب سنتی و هم در طب مدرن اثبات شده است و در طول تاریخ بشر، گیاهان و نقش و کاربرد آنها در حفظ سلامتی انسان، از جمله داشتهها و دانستههایی است که هیچگاه مورد تردید و خدشه واقع نگردیدهاند؛ هرچند امروزه محصولات و فراوردههای زیادی با انواع خاصیتها و قابلیتهای اثربخشی تبلیغ میشوند اما عمده آنها یا فاقد مستندات تجربی و علمی معتبر برای اثبات وجود خواص مورد ادعا هستند و یا استنادشان برای اثربخشی و خاصیت محصول موردنظر، استفاده از همین گیاهان دارویی در ترکیبات آنهاست.
استفاده از گیاهان دارویی، پیروی از رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی مناسب، هر یک قطعهای از سبک زندگی سالم هستند. ورزش سخت به بدن آسیب میزند و رژیم سخت، قوای بدنی را از بین میبرد. در واقع، عوامل مؤثر بر سلامتی در عرض هم هستند، نه جایگزین هم! نوشیدن دمنوش نیز مکمل سبک زندگی سالم است، نه جایگزین آن. برای داشتن جسمی سالم، همه قطعات پازل باید با یک شدت متناسب و معقول در سبک زندگی گنجانده شوند و تأکید بیش از حد بر یک قطعه از پازل، جایگزین قطعات دیگر آن نخواهد بود. بنابراین، مصرف بیش از حد گیاهان دارویی نمیتواند جایگزین رژیم غذایی و ورزش شود.
محصولات نیوشا از گیاهان دارویی، چای، ادویه و میوهها تشکیل شدهاند. اینها همگی دارای «مواد مؤثره» یا همان «گیاه مغذیها» هستند که تأثیر و فایده آنها بر حفظ سلامتی، پیشگیری و درمان بیماریها از نظر علمی اثبات شده و پایه و اساس علم داروسازی از آغاز پیدایش بشر تاکنون قرار گرفته است. محل تجمع و نوع اثرگذاری مواد موثره موجود در گیاهان مختلف، متفاوت است. در بعضی از گیاهان، برگ و در برخی دیگر، ریشه یا ساقه یا میوه مرکز تجمع مواد مؤثره است.
براساس مطالعات روی همین مواد مؤثره است که هر روزه اخبار و اطلاعات جدیدی از تأثیر و فایده محصولات گیاهی در پیشگیری از ابتلا به بیماریها در رسانههای عمومی منتشر میشود و از تأثیر فلان گیاه بر تقویت عملکرد فلان اندام یا تأثیر فلان گیاه بر کاهش فلان بیماری و ... صحبت به میان میآید. مواد مؤثره موجود در بافت گیاهان، اثرات مثبتی روي سلولهاي مختلف داشته و بر بهبود عملکرد سلولها و در نتیجه، حفظ تعادل شیمیایی بدن تأثیر بهسزایی دارند. بهرهمندی مستمر از خواص ماده مؤثر گیاهان دارویی، به افزایش مقاومت بدن در برابر ابتلا به بسیاری از بیماریها کمک میکند و نیاز به مصرف داروهای شیمیایی را تا حد زیادی کاهش میدهد. گیاهان میتوانند به روشهای مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. یکی از متداولترین روشهای مصرف گیاهان به شکل چای یا دمنوش است که از این طریق، مواد مؤثره آنها به شکل مناسب جذب بدن میشوند.
دومین جنبه اثربخشی نوشیدنیهای سلامت ریشه در طب سنتی دارد که معتقد است گیاهان دارویی نقش و تأثیر مهمی در برقراری تعادل مزاجی در افراد دارند. طب سنتی سلامتی بدن را در گرو مزاج متعادل دانسته و به هم خوردن تعادل مزاجی را بیماریزا میداند. طب سنتی اعتقاد دارد نوشیدنیهای سلامت میتوانند اثرات مثبتی روي این تعادل شیمیایی داشته و تعادل به هم ریخته را تنظیم نمایند.
سومین جنبه مثبت مصرف روزانه و مستمر نوشیدنیهای سلامت، جایگزینی ناخودآگاه آنها با نوشیدنیهای قندی در سبک زندگی است که باعث کاهش قابل توجه اثرات منفی این نوشیدنیهای مضر در بدن میشود. امروزه، نوشابهها و آبمیوههای صنعتی بخش مهمی از سبک زندگی ناسالم را تشکیل میدهند و وقتی مصرف کنندگان نوشیدنیهای سلامت را جایگزین نوشیدنیهای قندی میکنند، در واقع از ضررها و خطرات نوشیدنیهای ناسالم جلوگیری خواهند کرد.
فیلترهای استفاده شده در محصولات کیسهای عادی نیوشا از ترکیب خاص الیاف طبیعی گیاه آباکا و فیبرهای سلولزی ساخته شدهاند. فیلترهای استفاده شده در محصولات مثلثی نیوشا هم از جنس پلیمر «پلی لاکتیک اسید» و دارای تأییدیه از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هستند. پلی لاکتیک اسید از الیاف طبیعی نشاسته ذرت ساخته شده است. در محصولات مثلثی، به منظور اتصال نخ به فیلتر به جای استفاده از مواد شیمیایی مانند چسب، از روش پیشرفته و جدید اولتراسونیک (دوخت صوتی) استفاده میشود.
اطلاعات کامل مربوط به گیاهان و ادویههایی که در هر محصول وجود دارد، در صفحه «شناسنامه گیاهان» وبسایت www.newshadrinks.com و www.newshadrinks.ir قابل مشاهده است. این اطلاعات از منابع معتبر علمی استخراج شده و تمام منابع در همین بخش در دسترس هستند. همچنین، از طریق اپلیکیشن سلامت نیوشا نیز به این اطلاعات دسترسی دارید.
5 مزیت رقابتی متمایز و برجسته نیوشا که آن را به انتخاب اول مصرفکنندگان تبدیل میکند، عبارتند از:
1. کیفیت محصولات: با وجود اینکه افراد از اهمیت باکیفیت بودن محصولی که مصرف می کنند آگاه هستند اما بیشتر مصرفکنندگان از شاخصها و ملاکهای دقیق و صحیح تشخیص کیفیت یک محصول یا فرآورده آگاه نیستند و همین ناآگاهی باعث میشود که گاهی محصولات بیکیفیت را انتخاب کنند.
مهمترین عامل در تشخیص کیفیت یک محصول، آگاهی از شاخص های سنجش کیفیت مربوط به آن گروه محصول است. در زمینه مقایسه کیفیت، قبل از اشاره به مزیت های نیوشا، باید از شاخص ها و ملاک های تشخیص کیفیت آگاهی پیدا کرد. در استانداردهای تعریف شده جهانی، کیفیت محصولات غذایی با دو شاخص شیمیایی و فیزیکی ارزیابی میشود:
1-1. کیفیت شیمیایی: منظور از این نوع کیفیت، کیفیت محصول از لحاظ ساختار شیمیایی مانند خاکستر، کافئین، رطوبت، فیبر، قلیائیت است. میزان مواد مؤثر و عوامل محرک تأثیر گیاه هم یک جنبه دیگر از کیفیت شیمیایی هستند. محصولی که کیفیت شیمیایی مناسبی نداشته باشد، فاقد تأثیر لازم بر بدن خواهد بود. آب و هوا، اقلیم و خاک مناسب از جمله مهمترین عواملی هستند که کیفیت شیمیایی گیاه را افزایش میدهند. شناسايي و انتخاب منطقه مناسب برای تأمین مواد اولیه نیازمند تجربه و دانش بومی بالایی در این زمینه است که نیوشا به پشتوانه سابقه دیرین خود در این صنعت، دارای یک مزیت رقابتی ممتاز است.
2-1. کیفیت فیزیکی: منظور از این نوع کیفیت، کیفیت محصول از لحاظ زیرشاخص هایی مثل ظاهر، طعم و عطر است. در این رابطه، آب و هوا، اقلیم و خاک مناسب، نحوه خشک کردن و به کارگیری اصول حرفه ای و بهداشتی در فرایندهای ثانویه مثل جداسازی، بوجاری و بسته بندی از جمله مهم ترین عواملی هستند که کیفیت فیزیکی گیاه را افزایش میدهند.
خوشبختانه آب و هوا و شرایط اقلیمی بعضی از مناطق ایران برای رشد و رویش بسیاری از انواع گیاهان دارویی با کیفیت، مستعد و مناسب است. در همین راستا نیوشا به عنوان یک شرکت ایرانی فرصت فوقالعادهای دارد تا سهمی مناسب از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد. نیوشا با طرح شعار «از خاک تا خانه» برای نخستین بار این امکان را فراهم نمود که کیفیت محصولات را به شکل واقعی و عینی تضمین کند. بر همین اساس، بخش زیادی از مواد اولیه بکار رفته در محصولات از جمله چای، در باغ اختصاصی نیوشا تولید میشوند و این موضوع، یکی از برجستهترین مزیتهای رقابتی نیوشا محسوب میشود.
3-1. استفاده از تکنولوژی در ارزیابی کیفیت: یکی دیگر از مزیتهای رقابتی نیوشا انتخاب و تأمین مواد اولیه مناسب و مؤثر است. در نیوشا میزان مؤثر مواد اولیه با استفاده از دستگاه اسپکتوفتومتر با بالاترین دقت ممکن سنجیده میشوند؛ این دستگاه یک اهرم کنترلی بسیار کارآمد در تهیه مواد اولیه مناسب و مؤثر است.
علاوه بر تأمین کیفیت و سلامت، حفظ و نگهداری این کیفیت و سلامت هم بسیار حائز اهمیت است. حفظ کیفیت فیزیکی و افزایش ماندگاری محصول نهایی به دو عامل وابسته است:
عامل اول، شرایط انبارش مناسب مواد اولیه است. نگهداری مواد اولیه در شرایط مناسب و تنظیم مداوم رطوبت و دمای محیط انبار، باعث حفظ تازگی مواد اولیه میشود. نیوشا با بهرهگیری از زیرساختها و امکاناتی که در طول سالیان فراهم کرده، توانسته است شرایط مطلوبی برای نگهداری و انبارش مواد اولیه ایجاد کند.
عامل دوم، بستهبندی مناسب است که بر کیفیت محصول نهایی اثر میگذارد. نیوشا توانسته است با استفاده از تکنولوژیها و دستگاههای روز دنیا در این زمینه، بهترین شرایط ممکن را برای حفظ طعم و خاصیت محصول نهایی فراهم نماید. محصولات نیوشا، در لفافهای نفوذناپذیر بستهبندی میشوند که ورود هوا و رطوبت به داخل محصول را غیرممکن میسازند، درحالی که لفاف های کاغذی معمول این خاصیت را ندارند و عطر و تازگی محصول در آنها بعد از مدتی از بین میرود.
- سلامت محصولات: سلامت گیاهان دارویی و چای از طریق آزمایش 3 شاخص سنجیده میشود:
1-2. عدم وجود آلودگی میکروبی در محصول
2-2. مجاز بودن میزان باقیمانده فلزات سنگین در محصول
3-2. مجاز بودن میزان باقیمانده سموم و آفتکشها در محصول
وقتی مقادیر بدست آمده در آزمایشات یک محصول در حد مجاز باشد، آن محصول به عنوان محصول سالم شناخته میشود و مصرف آن هیچ خطری برای مصرف کننده ندارد.
در اماکنی مثل مراکز فروش فله گیاهان، عطاریها و ...، شاخصهای فوق در محصولات مورد آزمایش قرار نمیگیرد. بنابراین، امکان اینکه سلامت یا آلودگی محصول سنجیده شود برای مصرفکننده میسر نیست، اما سلامت محصولات یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی نیوشا است. مزیت دیگر در این زمینه، پیادهسازی سیستم و راهکاری مشخص برای آگاهی و اطمینان مصرف کنندگان از سلامت محصولات است؛ نیوشا این امکان بینظیر را برای آنها فراهم کرده تا از طریق وبسایت نیوشانیک، منوی «پیگیری سفارش - مشاهده آزمایشات محصول» و استعلام سری ساخت محصول خود، از نتایج آزمایشات میکروبی، شیمیایی و فیزیکی محصول و انطباق آن با استانداردها و حدود مجاز تعریف شده و همچنین، تاریخ دقیق تولید آن آگاه شوند. این امکان یک مزیت رقابتی خاص است که مشابه آن در هیچ شرکتی وجود ندارد.
3. تنوع محصولات: محصولات نیوشا مطابق با ذائقهها و سلیقههای مختلف در 6 گروه کلی شامل چایهای خالص، مخلوط چایهای سبز، مخلوط چایهای سیاه، دمنوشهای خالص، دمنوشهای ترکیبی و پودرهای قهوه و شکلات فوری دستهبندی میشوند. تعداد محصولات نیوشا بیش از 60 محصول است که در فرمولاسیون آنها علاوه بر چای سبز یا چای سیاه، از قسمتهای مختلف بیش از 50 گیاه دارویی، ادویه یا میوه استفاده میشود و چنین تنوع محصولی در هیچ شرکت ایرانی فعال در این حوزه وجود ندارد.
4. مشاور اختصاصی: یکی از مزیتهای محصولات نیوشا نسبت به محصولات مشابه، وجود مشاور اختصاصی در کنار مصرف کننده و ارائه اطلاعات صحیح درباره محصولات و راهنماییهای لازم در طول مدت مصرف محصولات است. وجود مشاور اختصاصی برای پاسخگویی به نیازها بهترین راهکار در راستای پشتیبانی از مصرف کننده است.
5. وبسایت و اپلیکیشن تخصصی: وبسایت نیوشا، به عنوان مرجع تخصصی و حرفهای اطلاعات محصولات، با هدف آگاهی دادن به مشتریان درباره خواص محصولات راهاندازی شده است. در کنار این وبسایت، اپلیکیشن سلامتی نیوشا امکانی را فراهم کرده تا مشتریان بدانند چه دمنوشهایی برای آنها مناسب است. این اپلیکیشن با بررسی جنبههای مختلف اطلاعات افراد از جمله مزاج، عارضههای اصلی و فرعی، حساسیتهای غذایی، داروهای مصرفی، سبک زندگی، مشخصات سنی و جنسیتی آنان، مجموعهای از محصولات را در قالب پکیج برای یک دوره مشخص به آنها پیشنهاد میکند.
این اپلیکیشن با هدف کنترل و بهبود سبک زندگی افراد طراحی شده است و امکانات متنوعی از جمله توصیه های روزانه بر پایه مطالعات علمی و آموزه های طب سنتی، دستور تهیه نوشیدنی های متنوع با استفاده از ترکیب گیاهان مختلف، آموزش حرکات ساده ورزشی، تحلیل میزان خواب و ارائه توصیههای تغذیهای روزمره را به شکلی ساده اما جذاب و در برخی موارد، در قالب بازی و سرگرمی در اختیار مصرفکنندگان قرار می دهد.
وارد سایت نیوشانیک شوید و از منوی «ثبت نارضایتی» گزینه ی«ثبت نارضایتی مشتری از شرکت» را انتخاب کنید. بعد از ثبت شکایت خود، یک کد رهگیری در اختیار شما قرار می گیرد. همکاران ما در اسرع وقت شکایت شما را پیگیری خواهند کرد.
با وارد کردن کد رهگیری در بخش «پیگیری نارضایتی ثبت شده» از منوی «ثبت نارضایتی»، می توانید پاسخ ثبت شده برای شکایت خود را مشاهده کنید.
بله. با توجه به سیاست مشتری مداری شرکت امکان مرجوع کردن محصولات وجود دارد. بدین منظور، موضوع را با نماینده ی فروشی که محصول را از او خریده اید در میان بگذارید. اگر طی چهار روز نماینده ی فروش نسبت به مرجوع کردن محصولات شما اقدام نکرد، درخواست خود را به واحد خدمات و پشتیبانی ارائه دهید.همچنین می توانید فرم تماس با ما را تکمیل و ارسال کنید تا در اولین فرصت با شما تماس گرفته شود.
جنسینگ از کشور کانادا و بخش عمده ای از چای سیاهِ استفاده شده در محصولات نیوشا از بهترین باغ های کشورهای هندوستان و سریلانکا وارد می شوند.
سایر دمنوش ها، چای های ترکیبی، ترکیبات، چای سیاه اصیل ایرانی و چای های سبز، محصول داخلی هستند.
چای ها و دمنوش های نیوشا فاقد لبنیات (dairy-free) هستند.
محصولات این شرکت فاقد ترکیباتی مثل گندم، چاودار و جو دو سر بوده و به همین دلیل فاقد گلوتن است.
عوامل مختلفی مانند درجه حرارت آب و مدت زمان دم کشیدن، محتوای کافئین را تغییر می دهند. اما به طور متوسط در هر 180 میلی لیتر، 40 میلی گرم کافئین وجود دارد.
بیشتر چای ها و دمنوش های شرکت فاقد شکر یا کالری هستند. جدول تغذیه ای هر چای در صفحه ی مواد تشکیل دهنده در دسترس است.
رادیکال های آزاد ترکیباتی متشکل از مولکول اکسیژن با الکترون جفت نشده هستند که آنها را عواملی مثل استرس، افزایش سن، مواجهه با پرتوهای فرابنفش و آلودگی هوا به وجود می آورد. این ترکیبات از نظر شیمیایی بسیار واکنش پذیر و درنتیجه ناپایدارند و سبب بروز التهاب می شوند که دلیل اصلی ابتلا به بسیاری زا بیماری ها است. آنتی اکسیدان ها مواد مغذی و مفیدی در غذاها هستند که باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد و ارتقاء سطح سلامتی بدن می شوند.
پاسخ به این سوال به نوع چای و دمنوش بستگی دارد. چای ها و دمنوش هایی که حاوی تکه های میوه هستند مثل چای سنتی همیشه تازه نمی مانند. برای تازه ماندن چای همیشه بسته بندی محصول را در جای خشک، خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید. برای اطمینان از اینکه فنجان دمنوش یا چای شما همیشه تازه باشد دستورالعمل زیر را دنبال کنید.
چای و دمنوش های حاوی میوه: بهترین زمان مصرف تا 6 ماه پس از تاریخ خرید
چای فاقد میوه: بهترین زمان مصرف تا 12 ماه پس از تاریخ خرید
تقریباً 3 سال
چای ها و دمنوش ها باید در جای خشک و خنک، دور از اجاق گاز، گرما و نور مستقیم نگهداری شوند.
چای باید دور از اکسیژن نگهداری شود تا فرآیند اکسیداسیون در آن انجام نشود. در این فرآیند ویتامین C چای به خصوص چای سبز، سریع تر از کاتچین اکسیده می شود. اکسیده شدن و از بین رفتن ویتامین C و آنتی اکسیدان ها روی رنگ و بوی چای تأثیرگذار است. عامل دیگری که بر تازگی، بو و مزه ی چای اثر می گذارد رطوبت است. به همین دلیل زمانی که چای را در محل مرطوب نگهداری کنید، طعم آن تغییر می کند. پس باید آن را دور از رطوبت و در جای خشک نگهداری کرد.
هر کیسه، حاوی 2 گرم و هر کیسه ی هرمی حاوی حدود 3 گرم محصول است.
خیر. بر اساس پژوهش های علمی انجام شده، برای دیدن نتیجه ی مصرف نوشیدنی ها به زمان نیاز دارید. این زمان بسته به شرایط فیزیکی و سطح سلامتی هر فرد متفاوت است. به یاد داشته باشید مصرف حاد این نوشیدنی ها برای سلامتی مضر است. نباید آنها را به طور ناگهانی با دوز بالا مصرف کنید بلکه باید به تدریج و در حد متعادل مصرف شوند تا اثر مفیدی بر بدن داشته باشند. به ویژه افراد سالمند باید مصرف این نوشیدنی ها را با دوز کم شروع کنند و به تدریج مقدار آنها را افزایش دهند تا به حد متعادل برسد. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید باید به مصرف چای یا دمنوش ها ادامه دهید تا شاهد بروز اثر مثبت آنها بر سلامتی تان باشید.
بله. فلاونوئیدهای چای (مثل کاتچین ها) که برای سلامتی مفیدند در محیط اسیدی فعال ترند. بنابراین افزودن آب لیموترش جذب و پایداری کاتچین ها در بدن را افزایش می دهد.
بله. بر اساس پژوهش های انجام شده، جذب کاتچین که یک آنتی اکسیدان مهم و مفید در چای است در حالت ناشتا بیشتر انجام می شود.
آن گونه که تحقیقات نشان داده اند بسیاری از نوشیدنی هایی که بر شاخص های فشار، قند یا کلسترول خون اثر دارند، مقدار زیاد این شاخص ها را به حالت طبیعی بر می گردانند و اثر سوء بر افراد سالم ندارند. به هر روی، بهتر است اگر نوعی نوشیدنی را برای نخستین بار امتحان می کنید، آن را به مقدار کم و با احتیاط مصرف کنید تا در صورت بروز عوارض احتمالی، مشکل جدی برایتان پیش نیاید.
بهتر است زنان باردار و شیرده پیش از مصرف هر نوع چای و دمنوشی با پزشک خود مشورت کنند. کاتالوگ محصولات شرکت حاوی بخشی به نام عوارض جانبی احتمالی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ی عوارض جانبی چای یا دمنوش ها به کاتالوگ آنها مراجعه کنید.
چنانچه دارو مصرف می کنید یا در حال شیمی درمانی هستید حتماً پیش از مصرف نوشیدنی های گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.
خیر. محصولات نیوشا مخلوطی از چای ها، گیاهان و ادویه های طبیعی سنتی ایران هستند و در رده ی نوشیدنی های سلامت طبقه بندی می شوند.
بسته به شرایط فیزیکی و سلامتی تان می توانید زیر نظر پزشک خود، محصولات را به همراه کمی عسل طبیعی یا شکلات تلخ میل کنید. تحقیقات نشان داده اند که افزودن عسل به برخی از نوشیدنی های گیاهی سبب افزایش اثر آنتی اکسیدانی آنها می شود. همچنین می توانید با مشورت با متخصص تغذیه، چند نوع محصول را با هم مخلوط کنید تا هم به طعم و مزه ی جدیدی دست یابید و هم از خواص همه ی آنها بهره مند شوید.
زمانی که چای سبز خالص در درجه حرارت بسیار بالا و به مدت طولانی دم می کشد تلخ می شود. درجه حرارت آب باید بین 75 تا 85 درجه سانتیگراد و مدت زمان دم کشیدن بین 2 تا 3 دقیقه باشد.
به دلیل جلوگیری از فرار رایحه و عطر چای و دمنوش و حفظ حرارت آن بهتر است که چای یا دمنوش در ظرف دردار دم بکشد.
پیشنهاد می کنیم برای هر چای کیسه ای 170 میلی لیتر آب استفاده شود.
درجه حرارت 30 درجه و بالاتر برای نگهداری چای مناسب نیست. زمانی که چای در درجه حرارت کم و دور از اکسیژن و نور قرار بگیرد به آسانی فاسد و کهنه نمی شود. به منظور حفظ خواص چای بهتر است این محصول را در درجه حرارت کمتر از 30 درجه سانتیگراد نگهداری کنید.
از آنجایی که چای می تواند جذب آهن در بدن را کاهش دهد، بهتر است بین نوشیدن چای و صرف غذا حدود 2 ساعت فاصله باشد.
مطالعات علمی نشان داده اند که مصرف بیش از اندازه ی نوشیدنی های گیاهی (مثل هر ماده ی دیگر) نه فقط نتیجه ی مثبتی به دست نمی دهد بلکه سبب بروز آثار منفی در بدن می شود. محققان، مصرف روزانه ی 3 تا 5 فنجان نوشیدنی های گیاهی را توصیه می کنند.
بله. درخواست خود را با نماینده ی فروش نیوشانیک در میان بگذارید.
نماینده ی فروش، پس از ثبت فاکتور در نیوشانیک، فاکتور را در سیستم ندکس ثبت می کند. در این صورت، امکان پرداخت در منزل برای شما وجود خواهد داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر با پشتیبانی ندکس 88078860 (021) تماس بگیرید.
در صفحه ی اصلی سایت نیوشانیک (سمت چپ) گزینه ی «دریافت کاتالوگ محصولات» را انتخاب نمایید.
در صفحه ی اصلی سایت نیوشانیک(سمت چپ) گزینه ی «دریافت لیست قیمت» را انتخاب کنید.
با انتخاب علامت اکسل (بالای لیست قیمت- سمت راست)، می توانید لیست را در یک فایل اکسل در کامپیوتر خود ذخیره کنید.
روغن های پایدار را با نام های روغن های ثابت، حامل و پایه هم می شناسند. این روغن ها از فشردن مغزها، دانه ها، تخمه و هسته میوه ها بدست می آیند. علت اینکه این روغنها را «پایدار» می نامند این است که برخلاف روغن های اسانسی، فرّار نیستند و سریع تبخیر نمیشوند.
میزان اسیدهای چرب اشباع و اسیدهای این روغن ها معمولاً پایین است درحالی که منبع مناسبی از اسیدهای چرب غیراشباع مثل امگا 3، امگا 6 و امگا 9 هستند که برای بدن بسیار مفیدند. این روغن ها هم انرژی لازم برای فعالیت های بدن را فراهم می کنند و هم از طریق کاهش سطح کلسترول های بد خون در بدن، خطر بسته شدن رگ ها و سکته قلبی را کاهش می دهند.
این روغن ها بعضاً دارای ماده مؤثره هم هستند؛ این مواد مؤثر در بهبود و پیشگیری از عارضه ها و بیماری ها نقش مهمی دارند.
این روغن ها بسیار چرب هستند و عموماً بوی خنثی دارند.روغن های پایدار کاژان با روش پرس سرد ((Cold-Press استحصال می شوند. بزرگترین مزیت این نوع فرآوری این است که در آن، از هیچ نوع ماده شیمیایی استفاده نمی شود؛ یعنی در این روش هیچ نوع حلالی بکار نمی رود. به همین علت، روغن هایی که به این شیوه استخراج می شوند، تمیزتر و خالصتر هستند و رنگ و رایحه آنها طبیعی تر است.
در این روش، مغزها یا دانه ها را در یک دستگاه پرس افقی قرار می دهند. این دستگاه یک اهرم فشار گردان دارد که دانه ها و مغزها را از داخل یک حفره بشکهمانند عبور می دهد و آنها را آنقدر فشرده می کند که روغن شان خارج شود. روغن از دهانه دستگاه خارج میشود و تفاله ها داخل بشکه باقی می مانند. در نهایت، روغن فیلتر می شود و محصول نهایی به دست می آید.
در روش پرس سرد هم برخلاف نامش، به دلیل اصطکاکی که ایجاد می شود، کمی گرما طی فرآیند به وجود می آید. میزان این گرما به سختی دانه ها بستگی دارد؛ هر چه دانه یا مغز سخت تر باشد، برای گرفتن روغن از آنها فشار بیشتری لازم است. بنابراین، اصطکاک بیشتر و در نتیجه، گرمای بیشتری ایجاد می شود اما این گرما آنقدر نیست که به دانه ها آسب بزند.
کاربرد و دستورالعمل های مصرف هر یک از روغن ها متفاوت است و روی هر بسته ذکر شده است. روغن ها ممکن است کاربرد دوگانه (خوراکی و موضعی) یا کاربرد صرفاً موضعی داشته باشند.
روش های مصرف خوراکی:
این روغن ها می توانند به صورت خالص یا مخلوط با نوشیدنی مصرف شوند.
این روغن ها می توانند در غذاها، سوپ و آش ها، سالادها، سس ها و دسرها استفاده شوند.
روش های مصرف موضعی:
این روغن ها می توانند به صورت خالص یا مخلوط با روغن های اسانسی* روی پوست و مو مالیده شوند.
* استفاده از این روغن ها به صورت مخلوط با روغن های اسانسی، 3 مزیت مهم دارد:
- وقتی از این روغن ها برای رقیق کردن روغن های اسانسی استفاده می شود، آنها علاوه بر تغذیه پوست، خطر و احتمال بروز واکنش های پوست را کاهش می دهند.
- مخلوط کردن این روغن ها با روغن های اسانسی باعث می شود که سطح وسیع تری از پوست تحت پوشش روغن قرار بگیرد.
- روغن های پابدار مدتی روی پوست می مانند و در نتیجه، اجازه نفوذ بهتر مواد مغذی و مواد مؤثر به پوست را می دهند.
بله. این روغن ها 100% خالص و فاقد هرگونه افزودنی هستند.
بله. در تولید روغن های کاژان هیچ عملیات شیمیایی ای انجام نمی شود و بر این اساس، بکر محسوب می شوند.
خیر. روغن های کاژان 100% خالص هستند و با هیچ روغن دیگری مخلوط نشده اند.
زمان ماندگاری یک روغن پایدار بستگی به نوع آن روغن دارد. روغنهای پایدار درنهایت با گذشت زمان فاسد می شوند، اما اصولاً در شرایط مناسب (در جای خشک و خنک) تا 2 سال سالم باقی می مانند.
عموماً خیر. اکثر روغن های حامل نقطه دود پایینی دارند، عملیات هیدروژناسیون و استریفیکاسیون در آنها صورت نمی گیرد و دارای اسیدهای چرب غیراشباع هستند که مناسب سرخ کردن نیستند، ولی ممکن است دور از حرارت و گرمای شدید در پخت و پز قابل استفاده باشند.
از این روغن ها باید در مکان خنک، تاریک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. برای نگهداری طولانی مدت، توصیه می شود که در یخچال نگهداری شوند.
خیر. روغن ها با آب قابل اختلاط نیستند و در آب حل نمی شوند.
خیر، لزوماً اینگونه نیست. رنگ روغن ها متغیر است و می توانند در طیف های زرد روشن، طلایی، سبز تا نارنجی و قهوه ای روشن قرار گیرند.
معمولاً هر میلی لیتر برابر با 20 تا 25 قطره است.
بوی نامطبوع، مزه تند و تلخ، کف آلود شدن، افزایش غلظت از جمله علائمی هستند که می توانند نشانه ای از فساد روغن ها باشند.
خیر. ممکن است بعضی از این روغن ها پس از نگهداری در یخچال، جامد یا کدر به نظر برسند؛ به این حالت «ابری شدن» می گویند. اما پس از بازگشت دمای آنها به دمای اتاق، مجدد شفاف می شوند.