سلامت در رسانه ها > خواص توت‌فرنگی برای سلامتی

خواص توت‌فرنگی برای سلامتی

خواص توت‌فرنگی برای سلامتی

خواص توت‌فرنگی برای سلامتی

توت‌فرنگی در پیشگیری از سرطان، بهبود التهاب مفصل، نقرس و بیماری‌های قلبی‌وعروقی مفید است. همچنین حاوی پل‌فنول و آنتی‌اکسیدان است که به تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست و مو کمک می‌کند، اما فقط به همین‌جا ختم نمی‌شود،درادامه با تمام خواص توت‌فرنگی، نحوه‌ مصرف، خرید و عوارض جانبی مصرف بیش‌ازحد آن آشنا می‌شوید.توت‌فرنگی سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است.ازجمله‌ آنها می‌توان به ویتامین C، ویتامین K، فولات، پتاسیم، منگنز و منیزیم اشاره کرد. توت‌فرنگی یکی از خوراکی‌های سرشار از فیبر با کالری پایین بوده و دارای مقدار زیادی پلی‌فنول و آنتی‌اکسیدان‌ است. یک فنجان توت‌فرنگی تنها ۴۹ کالری انرژی دارد و محتوی ۳ گرم فیبر و ۱۲ گرم کربوهیدرات است.

بهبود عملکرد قلب

بهبود عملکرد قلب از خواص توت‌فرنگی است.توت‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای قلب مفیدند. ازجمله‌ آنها می‌توان به الاجیک اسید (اسید الاژیک) و فلاونوئیدهایی مانند آنتوسیانین، کاتچین، کوئرستین و کمپفرول اشاره کرد. این ترکیبات فنلی با کاهش کلسترول کامل و کلسترول بد (LDL)، باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی می‌شوند. همچنین با ایجاد آرامش در رگ‌های خونی، به گردش خون کمک و از بروز مشکلات قلبی‌وعروقی جلوگیری می‌کنند. علاوه‌براین فیبر بالا، ویتامین C و فولات موجود در توت‌فرنگی با کاهش کلسترول در رگ‌ها به سلامت قلب کمک می‌کند.

مراقبت از چشم

مراقبت از چشم یکی از خواص توت‌فرنگی است. مصرف توت ‌فرنگی می‌تواند از بروز بیماری‌هایی مانند خشکی چشم، تخریب اعصاب بینایی، تباهی لکه‌ زرد (شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن)، اختلالات بینایی و افزایش آسیب‌پذیری نسبت به عفونت‌ها جلوگیری کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در توت‌فرنگی مانند فلاونوئیدها، فیتوکمیکال‌های فنلی و الاجیک اسید از بروز بیشتر مشکلات چشم جلوگیری می‌کنند. زیرا می‌توانند با آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه بکنند.مشکل دیگری که توت‌فرنگی می‌تواند از آن جلوگیری کند، بروز اختلال در فشار داخل چشم است.

مراقبت از پوست

توت‌فرنگی محتوی اسید سالیسیلیک، آلفاهیدروکسی‌اسید (AHA) و الاجیک اسید بوده و از هیپرپیگمانتاسیون (ایجاد لکه‌های قهوه‌ای پوست) کاسته، و در پیشگیری از بروز آکنه و لایه برداری پوست از سلول‌های مرده موثر است. برای افزایش درخشندگی پوست می‌توانید به ‌‌کمک توت‌فرنگی یک ماسک تهیه کنید.

پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان یکی دیگر از خواص توت‌فرنگی است. ویتامین C، فولات، آنتوسیانین، کوئرستین و کمپفرول تنها بخشی از فلاونوئیدهای موجود در توت‌فرنگی هستند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارند. آنها در کنار هم یک خط دفاعی قوی برای مبارزه با انواع سرطان‌ها و رشد تومورها ایجاد می‌کنند.

تقویت عملکرد مغز

توت‌فرنگی سرشار از ید، ویتامین C و فیتوکمیکال‌هایی بوده که به عملکرد مناسب دستگاه عصبی کمک می‌کنند. پتاسیم موجود در توت‌فرنگی می‌تواند با افزایش جریان خون در مغز، عملکرد شناختی فرد را افزایش بدهد. براساس مطالعه‌ای بر روی زنان مسن که مصرف توت‌فرنگی و بلوبری زیادی داشتند، آنتوسیانین‌ها و سایر فلاونوئیدها کاهش عملکرد شناختی افراد را به‌ تاخیر می‌اندازد.

سلامت مو

توت‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف، الاجیک اسید و ویتامین‌هایی بوده که با ریزش مو مبارزه می‌کند، باعث حفظ رطوبت مو می‌شود و از شوره سر پیشگیری می‌کند.برای داشتن موهایی صاف و براق می‌توانید ۵ تا ۶ عدد توت‌فرنگی را له و با یک قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید. موی خو د را مرطوب کنید و با این مخلوط موی‌تان را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ماساژ بدهید و سپس آن را بشویید.

کاهش التهابات

کاهش التهاب یکی دیگر از خواص توت‌فرنگی است. توت‌فرنگی میزان پروتئین واکنشی سی را در بدن کاهش می‌دهد. کبد این پروتئین را تولید می‌کند و التهابات را در بدن افزایش می‌دهد. براساس مطالعه‌ای در دانشگاه‌ هاروارد احتمال افزایش پروتئین واکنشی سی در زنانی که در هفته، ۱۶ عدد توت‌فرنگی می‌خورند، ۱۴ درصد کمتر است.

سفیدی دندان‌ها

توت‌فرنگی محتوی اسید مالیک است. اسید مالیک ماده‌ای طبیعی برای سفید کردن دندان است. برای برخورداری از این خاصیت توت‌فرنگی، آن را له‌ و با بکینگ‌پودر مخلوط کنید. سپس آن را بر روی دندان‌‌های‌تان بمالید. بگذارید ۵ دقیقه در این حالت باقی بماند و سپس به‌آرامی‌با آن دندان‌تان را مسواک بزنید تا دندان‌هایی سفیدتر داشته باشید.

کاهش فشار خون بالا

توت‌فرنگی به کاهش فشارخون بالا کمک می‌کند. توت‌فرنگی سرشار از پتاسیم و منیزیم بوده که هر دوی آنها خاصیت اتساع عروق را دارد و فشار خون بالا و سفتی سرخ‌رگ‌ها و رگ‌های خونی را کاهش می‌دهند. این امر خون‌رسانی را به بخش‌های مختلف بدن تسهیل و کمک می‌کند تا آنها وظایف خود را به‌خوبی انجام بدهند.

 

http://behdasht.news/

هشتگ :



اشتراک گذاری :