سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > دوز مناسب مصرف ریشه سنبل الطیب برای بهبود اضطراب و بی‌خوابی

دوز مناسب مصرف ریشه سنبل الطیب برای بهبود اضطراب و بی‌خوابی

دوز مناسب مصرف ریشه سنبل الطیب برای بهبود اضطراب و بی‌خوابی

دوز مناسب مصرف ریشه سنبل الطیب برای بهبود اضطراب و بی‌خوابی

اگر تجربه اضطراب یا مشکل خوابیدن دارید، احتمالا به دارویی گیاهی برای تسکین آن فکر کردید‌ه‌اید.
ریشه سنبل الطیب ترکیب متداولی است که در مکمل‌های رژیمی به فروش می‌رسد. ادعا می‌شود که این گیاه بی‌خوابی و تنش عصبی ناشی از اضطراب را درمان می‌کند. سنبل الطیب قرن‌ها به عنوان داروی گیاهی استفاده شده است؛ در یونان و روم باستان برای تسکین بی‌خوابی، عصبانیت، لرزش، سردردها و استرس استفاده می‌شد.
این گیاه می‌تواند همه آن چیزی باشد که شما برای یک خواب شبانه‌ی با کیفیت لازم دارید. در بازار امروز محصولات مختلف حاوی ریشه سنبل الطیب وجود دارد اما مقدار محتوای ریشه سنبل الطیب در هر کپسول بسیار متنوع است.
در این مطلب اطلاعات بیشتری درباره دوز توصیه شده ریشه سنبل الطیب و فواید سلامتی آن ارائه شده است. 

دوز توصیه شده ریشه سنبل الطیب برای خواب 

بی‌خوابی، عدم توانایی برای به خواب رفتن یا خوابیدن بی وقفه، حدود یک سوم از تمام بزرگسالان را حداقل یک مرتبه در طول زندگیشان متأثر می‌کند. این موضوع می تواند اثر عمیقی بر حس رضایت و زندگی روزانه فرد داشته باشد.
براساس تحقیقات دردسترس، 300 تا 600 میلی گرم ریشه سنبل الطیب را 30 دقیقه تا 2 ساعت پیش از زمان خواب مصرف کنید. این میزان برای بی‎خوابی یا مشکل خواب بهترین است. برای دمنوش، 2 تا 3 گرم از ریشه سنبل الطیب خشک شده را در 1 فنجان آب داغ به مدت 10 تا 15 دقیقه بخیسانید.
مصرف منظم ریشه سنبل الطیب به مدت 2 هفته یا بیشتر، عملکرد بهتری دارد. بدون مشورت با پزشکتان، ریشه این گیاه را بیش از یک ماه مصرف نکنید. 

آیا ریشه سنبل الطیب بی‎ضرر است؟ 

سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA) ریشه سنبل الطیب را "به طور کلی ایمن" یا (GRAS) برچسب‌گذاری کرده است، اما عوارض جانبی خفیفی گزارش شده است. عوارض جانبی احتمالی عبارتند از: سردرد، سرگیجه، ناراحتی معده و بی‌قراری.
ریشه سنبل الطیب می تواند باعث خواب آلودگی شود؛ بنابراین پس از مصرف آن از رانندگی یا کار با ماشین‌آلات دوری کنید. 

چه کسانی نباید ریشه سنبل الطیب را مصرف کنند؟ 

اگرچه ریشه سنبل الطیب به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می شود، اما افراد زیر نباید از آن مصرف نکنند: 

زنان باردار یا شیرده: خطر آن بر کودک در حال رشد ارزیابی نشده است. بااین حال مطالعه‌ای در رت‌ها تشخیص داد که ریشه سنبل الطیب به احتمال زیاد بر کودک درحال رشد اثر ندارد. 

کودکان زیر 3 سال: ایمنی ریشه سنبل الطیب در کودکان زیر 3 سال آزمایش نشده است.
ریشه سنبل الطیب را با الکل، سایر خواب‌آورها یا داروهای ضد افسردگی ترکیب نکنید. همچنین از ترکیب آن با داروهای آرامبخش مانند باربیتورات‌ها (مثل مورفین، پروپوفول) و بنزودیازپین‌ها (مثل زاناکس، والیوم، آتیوان) پرهیز کنید. همچنین ریشه سنبل الطیب اثری آرامبخش دارد و اثر آن می‌تواند اعتیادآور باشد.
ریشه سنبل الطیب می‌تواند اثرات بی‌هوشی را افزایش دهد. اگر جراحی در پیش دارید، به پزشک و متخصص بیهوشیتان اطلاع دهید که ریشه سنبل الطیب مصرف می‌کنید.


Valerian Root Dosage for Anxiety and Sleep. Health line. Retrieved from https://www.healthline.com/health/food-nutrition/valerian-root

هشتگ :



اشتراک گذاری :