سبک زندگی سالم > بایدها و نبایدها > 4 دلیل علمی اثبات مفید بودن زیره برای کودکان

4 دلیل علمی اثبات مفید بودن زیره برای کودکان

4 دلیل علمی اثبات مفید بودن زیره برای کودکان

4 دلیل علمی اثبات مفید بودن زیره برای کودکان

در این مطلب 4 دلیل علمی برای لزوم استفاده منظم از زیره در رژیم‌ غذایی کودکان، مورد بررسی قرار گرفته است:
1- تقویت سیستم گوارش کودکان: مطالعات نشان داده‌اند که زیره هضم را از طریق افزایش تولید آنزیم‌های پانکراسی، به‌خصوص آمیلاز، تریپسین و کیموتریپسین تقویت می‌کند. آمیلاز نشاسته را تجزیه می‌کند و دو آنزیم دیگر بر پروتئین اثر می گذارند. این ادویه اثرات ضداسهال نیز دارد. چای زیره (حاوی ا قاشق چایخوری دانه‌های زیره در یک فنجان آب داغ به مدت 10 دقیقه) برای کولیک یا نفخ کودکان توصیه شده است. سیستم‌های گوارشی نوزادان نابالغ است و ممکن است هضم و جذب برخی غذاها مانند عدس و لوبیا که سرشار از مواد مغذی هستند، برای آن ها سخت‌تر باشد.

2- کمک به سیستم ایمنی نوزادان: زیره سلول‌های لنفوسیت T را که از سلاح‌های ضروری پاسخ ایمنی بدنمان هستند، فعال می‌کند. این سلول‌ها مهاجمان بیگانه مانند باکتری و ویروس‌ها را تشخیص می‌دهند و از بین می‌برند. در جانورانی که سیستم ایمنی آن‌ها بسیار شبیه سیستم ایمنی نوزادان بود، زیره عملکرد سیستم ایمنی را از طریق افزایش وزن تیموس و طحال افزایش داد. انجام آزمایش بر روی انسان هنوز انجام نشده است اما براساس مطالعه حیوانی و تجربیات پیشینیان، مصرف منظم زیره می‌تواند سیستم ایمنی ما را برای مبارزه برعلیه انواع عفونت قدرتمند کند.

3- ضد باکتری و ضد قارچ: نه تنها زیره سیستم ایمنی ما را تقویت می‌کند بلکه مستقیما قارچ‌ها و باکتری‌ها را به دلیل ترکیب کومین‌آلدهید از بین می‌برد. کومین‌آلدهید ترکیبی ضدباکتری در برابر طیفی از عوامل بیماری‌زا است. زیره توانایی ایجاد اختلال در کولونی‌های باکتریایی سرسخت و مقاوم به دارو به نام بیوفیلم‌ها را دارد و فعالیت ضدقارچی در برابر قارچ‌های بیماری‌زای حیوانی و انسانی نشان می‌دهد. کودکان دنیای جدیدشان را از راه دهانشان کشف می‌کنند و بدن آن‌ها با انواع باکتری‌های مفید و مضر آشنا می‌شود. اقدامات ضدباکتریایی پایدار به واسطه استفاده از ادویه‌جاتی مانند زیره در غذای کودکان قطعا روش خوبی است.

4- آهن: مقدار کم زیره سبز، مقادیر قابل توجهی آهن دارد. 1 قاشق چایخوری از دانه‌های زیره (حدود نصف قاشق چایخوری پودر دانه زیره)، 1/4 میلی گرم یا حدود 12 درصد از مقدار آهن توصیه شده روزانه برای کودکان 7-12 ماه را دارد. تا 6 ماهگی، کودکان مقدار کافی از ذخایر آهن را از شیر مادرشان یا غذای کودک غنی شده با آهن دریافت کرده‌اند.پس از 6 ماهگی، لازم است ذخایر آهن کودکان از طریق رژیم غذاییشان حفظ شوند. زیره منبع آهن غیر هِم است که می‌توان به عنوان یک افزودنی خوشمزه و سالم به رژیم غذایی کودک افزود.
برای افزایش جذب آهن از منابع غیر هِم، بهتر است آن را با غذاهای سرشار از ویتامین ث مصرف کنید.


(2015, November 25). 4 Science Based Reasons Cumin is the Perfect Spice for Babies. SPICE SPICE BABY. Retrieved from
http://www.spicespicebaby.net/blog-ssb/2015/11/10/cumin-the-perfect-spice-for-babies

هشتگ :



اشتراک گذاری :